براساس سنت ۴۰۰ ساله، در روز ۲۷ ذی‌الحجه مردم به همراه امام جمعه شهر زرقان، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس و تعدادی از مسئولان، آیین هر ساله خیمه برافراشتن را برپا کردند.
کد خبر: ۶۵۲۶۳۳
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۷ 08 September 2018

تابناک فارس به نقل از مهر:صدای عزا از بام حسینیه‌ها به گوش رسید و مردم خیمه‌ها را با آدابی خاص برافراشتند تا بار دیگر عزای سید و سالار شهیدان را برپا کنند؛ این مراسم در حسینیه حضرت ولیعصر(عج) ظهر شنبه اجرا شد و تعدادی از مسئولین استانی و بخش زرقان نیز حضور پیدا کردند.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس در حاشیه این مراسم، با اشاره به اینکه فرهنگ بسترساز همه بالندگی‌هاست و هویت اصلی جامعه انسانی را تشکیل می‌دهد، گفت: آداب، ارزش‌ها، مراسم و باورهای فرهنگی نیز پیشینه تاریخی، فرهنگی، دینی و هویت اجتماعی هر جامعه را شکل می‌دهند.

دبیر شورای فرهنگ عمومی افزود: اگرچه ارزش‌ها و هنجارها در هر جامعه به عنوان مرجع رفتار شناخته می‌شوند، ولی بررسی آن دسته از آداب و رسوم که تجلی اعتقادات دینی هستند، مانند برافراشتن خیمه های عاشورایی ومحرم در زرقان از اهمیتی مضاعف برخوردارند.

صابر سهرابی اظهار کرد: در آیین‌ها و مراسم بزرگ دینی، مانند سوگواری‌ها و عزاداری‌ها، به واسطه نقش و موقعیتی که افراد در برگزاری آنها ایفا می‌کنند،‌ موقعیت اجتماعی و جایگاه آنان در ساختار اجتماعی بازتولید می‌شود چرا که سوگواری‌ها و عزاداری‌های مذهبی به مثابه یکی از ارکان اصلی دینداری، تقدس، توکل و توسل را به زندگی معنوی مردم هدیه می‌دهند.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس با تاکید براینکه در فرهنگ ایرانیان، بزرگداشت اسوه‌های دینی، زمینه‌ساز بسیاری از آیین‌هاست که به دلیل تنوع جغرافیایی و قومی، سبک‌ها و گونه‌های متنوعی از آن به وجود آمده و از دیرباز تا امروز از نسلی به نسل دیگر منتقل شده است، بیان داشت: در این میان، بررسی آیین‌ها و سنت‌های گفتاری و رفتاری سوگواری‌های مذهبی، از آنجا که پیوند ما را با گذشته برقرار می‌کنند، می‌توانند راه همواری در دنیای امروز را فراروی انسان‌ها قرار ‌دهند.

همچنین امام جمعه زرقان با توجه به بیان این مطلب که زرقان یکی از شهرهای باستانی ایران اسلامی است و بویژه در آیین سنتی عزاداری حضرت امام حسین(ع) باسابقه است، گفت: این منطقه جزو اولین جاهایی می باشد که تعزیه را باشکوه برگزار می کند و هنوز هم با اقبال جوانان روبرو بوده و هرساله و بویژه امسال با قوت بیشتر مراسم عزاداری و برپایی خیمه های حسینی را با مدیریت خود جوانان ومردم زرقان اجرا دارد.

محمد هادی ربانی شیرازی افزود: این آیین آموزنده و مفید است و توانسته بخشی از مراسم باشکوه عزاداری حضرت ابا عبدالله الحسین علیه السلام را در زوایای خاص خود نشان داده و این فرهنگ عاشورایی را زنده نگه بدارد.

اکرم خدامی که به همراه خانواده شهید علی شاهی متولی برپایی این آیین هستند، نیز گفت: حسینیه حضرت ولی عصر(عج) با قدمت بسیار قدیمی هر ساله میزبان برپایی برافراشتن خیمه عزاداری شده است و صبح اول محرم با صدای سورنا و ناقاره اعلام محرم را خواهیم داشت.

خدامی در پایان با بیان اینکه این آیین و عزاداری را با حمایت مردم و مسئولان برای زنده نگه داشتن فرهنگ عاشورا برپا خواهیم داشت، عنوان کرد: در روزهای مختلف تعزیه هایی چون دوطفلان مسلم، حر بن یزید ریاحی، شهادت حضرت ابوالفضل(ع)، شهادت حضرت فاطمه(س) و همچنین برنامه های ویژه تاسوعا و عاشورا را نیز در این مکان برگزار می کنیم.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار