معاون صنایع دستی و هنر‌های سنتی فارس از احیاء هنر صنایع دستی طلاسازی سنتی در لار خبر داد.
کد خبر: ۶۵۰۹۰۱
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۶ 03 September 2018

تابناک فارس به نقل از خبرگزاری صدا و سیما: معاون صنایع دستی و هنر‌های سنتی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس گفت: این رشته‌ها شامل شیشه گری فوتی سنتی، اویی بافی، چین بافی، جاجیم بافی، طلا سازی سنتی، شیشه درمه بافی و رشته دوره چین بافی بخشی از این رشته‌ها است.

حیدرعلی زاهدیان نژاد، افزود: دلوچه دوزی کازرون، مسگری و چاقو سازی نیریز، معرق، معرق کاشی، دواتگری و رشته میناکاری بخش دیگری از این رشته‌ها است.

وی افزود: ۱۲۰ رشته صنایع دستی از ایام گذشته در استان فارس وجود داشته که هم اینک از این تعداد بیش از ۸۵ رشته فعال است و مابقی منسوخ و یا در حال منسوخ شدن هستند.

معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس گفت: هم اکنون سه کارگاه فعال در رشته شیشه گری سنتی در فارس وجود دارد که یکی از آن‌ها کارگاه وفایی در شهرک صنعتی شیراز و ۲ کارگاه دیگر در شهر میمند فیروزآباد است.

زاهدیان نژاد ادامه داد: رشته‌های اویی بافی و دوره چین بافی در فارس احیا شده و افزون بر این رشته دواتگری هم فعال شده و هنرمندان این صنعت از جمله صدری، ساجدیان و دشتی در حال فعالیت در این زمینه هستند.

معاون صنایع دستی و هنر‌های سنتی فارس اظهار داشت: رشته جاجیم بافی در شهرستان فیروزآباد و طلا سازی سنتی در لار احیا و فعال شده است.

زاهدیان نژاد ادامه داد: رشته شیشه درمه بافی و دلوچه دوزی کازرون نیز اکنون احیا و در چهار کارگاه این شهرستان فعالیت و تولید این محصول در دست انجام است و این هنر ثبت میراث ناملموس نیز شده است.

زاهدیان نژاد اظهار داشت: برای احیا و توسعه رشته‌های مسگری و چاقو سازی هم اقدامات هدفمندی در فارس صورت گرفته و اکنون در رشته چاقوسازی در نی ریز آقای عطایی فعالیت دارد

وی اضافه کرد: رشته معرق کاشی در استان فارس احیا شده و اکنون در شیراز هنرمند معرق کار سیرجانیان در این حوزه کار می‌کند و فرزند هنرمند او نیز در این عرصه جا پای پدر گذاشته است.

زاهدیان نژاد، به احیای رشته میناکاری در فارس اشاره کرد و گفت: اکنون در این زمینه سه کارگاه فعال در این استان وجود دارد که رفعتی هنرمند این رشته در صدرا و کارگاه‌هایی متعلق به بانوان هنرمند، قائم شهری و تقی پور هم در شیراز مشغول کار هستند و محصولات آن‌ها در فروشگاه‌های صنایع دستی و نمایشگاه‌ها عرضه می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار