دکتر عزت الله رییسی اردکانی استاد دانشگاه شیراز، پژوهشگر و صاحبنظر علوم زمین شناسی بیان داشت: بحران خشکسالی و شرایط نابسامانی که اکنون در منابع آبهای زیر زمینی رقم خورده ناشی از دخالت انسان و دستکاری در طبیعت است .
کد خبر: ۶۴۴۸۳
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۴ 21 July 2015
دکتر رییسی در همایش بحران آب و احیای دریاچه طشک ، بختگان در بخش آباده طشک نی ریز افزود: معضلات خشکی دریاچه طشک بختگان از بالا دست رقم می خورد ، این دریاچه برای احیا به سالانه حداقل دو هزار میلیون متر مکعب آب نیاز دارد .

وی ادامه داد : متاسفانه حفر چاه های آب کشاورزی در اطراف این دریاچه و در حوزه آبریز باعث شده که ذخیره آب هیدرولیکی که یک بار برای همیشه از آن می توان استفاده کرد، استفاده شود و اکنون دل زمین از این منابع خالی است .

این استاد دانشگاه با بیان اینکه کف شکنی ها بلای جان منابع آب زیر زمینی شدند گفت : ما با کف شکنی های بی رویه هر روز بر ژرفای چاه ها افزودیم و پایین تر رفتیم و خوشحال بودیم که با این آبها باغداری و کشاورزی می کنیم .

دکتر رییسی خشک شدن قنات ها ، چشمه ها ، دریاچه ها و رودخانه ها را پیامدهای استفاده نادرست از منابع آب دانست و گفت : اکنون در شرایطی هستیم که با لوله گذاری بیشتر و با پمپ های قویتر هم دیگر نمی توانیم آبی از دل زمین بیرون بکشیم .

این پژوهشگر علوم زمین با بیان اینکه باید برای زمان خشکسالی برنامه جامع داشته باشیم گفت : برخی کشورها دراین زمینه تا 90 درصد مصرف خود را کاهش می دهند اما ما دراین زمینه واقعا چه کار کردیم ؟

این نشست روز دوشنبه به همت شورای اسلامی شهر آباده طشک و با حضور کارشناسان و صاحبنظران برگزار شد .
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار