گروه فرهنگی ـ با هدف همکاری بیشتر در حوزه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی فارس و اداره پیشگیری و سامان دهی آسیب‌دیدگان اجتماعی شهرداری شیراز پای میز مذاکره نشستند.
کد خبر: ۶۴۲۳۸۳
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۲ 12 August 2018

تابناک فارس به نقل از روابط عمومی اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان فارس: در نشست مشترک روح‌الله منوچهری، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس و یوسف آفرینی، رئیس اداره پیشگیری و ساماندهی آسیب‌دیدگان اجتماعی شهرداری شیراز، تفاهم‌نامه همکاری دو سازمان با هدف انجام فعالیت‌های مشترک در حوزه مسائل اجتماعی و استفاده از ظرفیت کتابخانه‌های عمومی در پیشگیری و بهبود آسیب‌های اجتماعی امضا شد.
روح‌الله منوچهری، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس در این دیدار با تصریح اینکه فعالیت در حوزه‌های اجتماعی و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی از وظایف کتابخانه‌های عمومی است، بیان کرد: در حال حاضر مقوله آسیب‌های اجتماعی مهم‌ترین معضل جامعه به حساب می‌آید و همبستگی دستگاه‌های دولتی و فرهنگی برای مقابله با این بحران با استفاده از فرهنگ و هنر ضروری و بایسته است.
وی با بیان اینکه تاکنون نیز در مجموعه کتابخانه‌های عمومی اقدامات بسیاری در حوزه آسیب‌های اجتماعی انجام شده است، گفت: در حال حاضر ۲۳۱ کتابخانه عمومی در استان فارس فعالیت دارند که بخشی از این کتابخانه‌ها به ویژه در شهرستان شیراز در مناطق حاشیه‌ای آسیب‌پذیر واقع شده است.
منوچهری افزود: سال گذشته نیز ۱۰ کتابخانه عمومی به‌صورت همزمان در شیراز به بهره‌برداری رسید که این کتابخانه‌ها بیشتر در مناطق پرخطر و حاشیه شیراز واقع شده است و خوشبختانه با فعالیت‌های فرهنگی که در کتابخانه‌های عمومی انجام می‌شود، توانسته‌ایم بخشی از افراد این مناطق به ویژه کودکان و بانوان را به کتابخانه‌ها جذب کنیم.
مدیركل كتابخانه‌های عمومی فارس با تصریح اینکه با آمادگی کامل منابع کتابخانه‌های عمومی را در اختیار مقابله با آسیب‌های اجتماعی قرار می‌دهیم، گفت: تجهیز کتابخانه‌های عمومی به منابع در حوزه آسیب‌های اجتماعی، انتشار ویژه برنامه این چند کتاب با عنوان «بازیابی اجتماعی»، برگزاری دوره‌های آموزشی برای والدین کودکان و برگزاری نشست‌های با این موضوع دیگر اقدامات این نهاد فرهنگی در حوزه آسیب‌های اجتماعی است.
یوسف آفرینی، رئیس اداره پیشگیری و ساماندهی آسیب دیدگان اجتماعی شهرداری شیراز نیز در ادامه این نشست با بیان اینکه تنها با ایجاد رویدادهای هنری و فرهنگی می‌توان آسیب‌های اجتماعی را کاهش داد، افزود: نمی‌توان کسی ادعای کار فرهنگی داشته باشد و با کتابخانه‌ها همکاری نکند.
وی، همکاری با اداره کتابخانه‌های عمومی در حوزه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی را تأثیرگذار دانست و افزود: کمبود اتفاق‌های هنری در جامعه یکی از دلایلی افزایش آسیب‌های اجتماعی است. ما نیاز به ایجاد نشاط های اجتماعی داریم و تنها با ایجاد فستیوال‌ها، کارناوال‌ها، تئاترهای خیابانی و اتفاق‌های هنری است که می‌توان این آمار را کاهش داد. همکاری مدیران و مسئولان در این راه، کار را سهل‌تر خواهد کرد.
آفرینی، کودکان کار، متکدیان، متجاهرین و معتادان را جامعه مخاطب این مرکز دانست و افزود: این اداره، هم در امر پیشگیری و هم در بحث جمع‌آوری و ساماندهی این افراد ورود می‌کند و تلاش بر این است که از رویکردهای قهری و سلبی پرهیز شود.
وی با بیان اینکه در زمینه کاهش آسیب‌های اجتماعی باید حساسیت اجتماعی ایجاد کنیم، گفت: با برگزاری رویداد های فرهنگی و کتابخوانی می‌توان توجه قشر روشنفکر را به این موضوع جلب کرد که در این راه برگزاری نشست‌های کتابخوان در حوزه مدیریت آسیب اجتماعی و روان‌شناسی تأثیر بسزایی دارد.
بنا بر این گزارش، در ادامه این نشست تفاهم‌نامه همکاری به امضای هر دو مدیر رسید. همکاری در برگزاری برنامه‌های آموزشی و تربیتی، برپایی نمایشگاه‌ها و مسابقات کتابخوانی، راه‌اندازی کتابخانه مشارکتی با موضوع آسیب‌های اجتماعی در اداره پیشگیری و ساماندهی آسیب دیدگان اجتماعی شهرداری شیراز، پذیرش و عضویت رایگان افراد آسیب دیده و کودکان کار در کتابخانه‌های عمومی، همکاری مددجویان در انجام خدمات فرهنگی همچون تولید کتاب گویا برای نابینایان و ... برخی از تعهدات مشترک دو سازمان در این تفاهم نامه دوساله است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار