احداث آبشخورهای نذر طبیعت در برخی از مناطق زیست محیطی فارس، اقدامی خیرخواهانه برای حفظ محیط زیست و موثر در زمینه تامین آب شرب حیات وحش است.
کد خبر: ۶۴۰۴۵۳
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۸ 07 August 2018

تابناک فارس به نقل از ایرنا: سعید محمودی گفت: با توجه به مشکل کم آبی و تداوم خشکسالی و خشک شدن چشمه های مورد استفاده حیات وحش در مناطق شکار ممنوع و دیگر مناطق زیست محیطی، برخی دوستداران محیط زیست به صورت خودجوش ساخت آبشخورها را آغاز کرده اند و این اقدام را نذر طبیعت می دانند.
مدیر کل حفاظت محیط زیست استان فارس اضافه کرد: بسیاری از این آبشخورها در مناطق سخت گذر و کوهستانی احداث شده و دوستداران طبیعت، وسایل و امکانات و مصالح مورد نیاز را کیلومترها به دوش کشیده اند و و در ساخت و نصب آن مشارکت فعال داشته اند.
از جمله این اقدامات احداث دو آبشخور است که خیرین شهر خانیمن با پیگیری بخشدار کامفیروز در شهرستان مرودشت انجام داده اند و این آبشخورها در کوه خانیمن و در منطقه دره ماری ساخته شد.
ابوالحسن کشاورز رئیس اداره محیط زیست مرودشت ضمن قدردانی از همکاری بخشدار و اهالی شهر خانیمن گفت:ساخت آبشخور در مسیر تردد حیات وحش راهی برای سیراب کردن حیات وحش تشنه و راهی برای پیشگیری از ورود حیات وحش بویژه خرس قهوه ای به باغ ها و مزارع و مناطق مسکونی است.
همچنین با همکاری مسئولان محلی و اهالی روستای امامزاده اسماعیل شهرستان اقلید، یک آبشخور سه دهنه در مناطق زیست محیطی این شهرستان احداث شده است.
علی بخش نجاتی رئیس اداره حفاظت محیط زیست اقلید نیز از تلاش و همت جامعه محلی و دوستداران محیط زیست این شهرستان تقدیر کرد و گفت: با توجه به وسعت مناطق امیدواریم شاهد همیاری خیرین محیط زیست برای ساخت آبشخور و تامین علوفه در قالب نذر طبیعت باشیم.
همچنین با توجه به ادامه خشکسالی و کمبود مواد غذایی در زیستگاه خرس قهوه ای منطقه کوه خرسی شهرستان پاسارگاد و هجوم شبانه این جانوران به باغ های قوام آباد و دشت بال سعادت شهر و پاسارگاد در مسیرهای سخت گذر این شهرستان اقدام به ساخت آبشخور نذر طبیعت شده است.
با همکاری مردم و دوستداران طبیعت در پاسارگاد، حدود یک تن ماسه و سیمان و آب در مسافت حدود 500 متر حمل و با کوله بری محیط بانان و علاقه مندان به محیط زیست در محل عبور خرس قهوه ای آبشخورها ساخته شد.
به گفته حسین شعبانی کارشناس محیط زیست فارس این اقدام برای جلوگیری از هجوم خرس قهوه ای به باغ ها و مزارع مردم قوام آباد است و اهالی منطقه پس از ایجاد آبشخورهای متعدد نسبت به خرید میوه و خوراک خرس ها و توزیع آن در منطقه اقدام کرده اند.
نیروهای منطقه گازی هما همجوار با منطقه شکار ممنوع کوه هوا در بخش علامرودشت لامرد در جنوب فارس نیز با نذر طبیعت اقدام به احداث آبشخور در نزدیکی ایستگاه بازرسی کردند.
با ایجاد این آبشخور و آبگیری دائمی آن محیط امنی برای پرندگان ایجاد شده و پرندگانی نظیر کبک و تیهو در منطقه سیراب خواهند شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار