معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی استان یزد با اشاره به اجراي طرح‌هاي آبخيزداري با هدف مديريت جامع حوزه‌های آبخیز و در نهایت كنترل سيل، فرسايش و رسوبات، از اختصاص 12 میلیارد تومان اعتبار ملي به اين طرح‌ها در سال‌جاری خبر داد.
کد خبر: ۶۲۵۱۶۶
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۰ 01 July 2018

«رضا باقری» با اشاره به منابع آب به عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل در سیستم‌های اکولوژیکی و اجتماعی و اقتصادی جوامع، اظهار کرد: تقاضا برای منابع آب با توسعه اقتصادی و رشد جمعیت، به شدت بالا رفته و با افزایش تقاضا و تشدید رقابت بین کاربران آب، کمبود اين مايه حيات به شیوه‌های مختلفی نمود پیدا کرده است.

وی در مورد اهمیت درک آسیب‌پذیری جهت تدوین سیاست‌های مدیریت جامع حوزه‌هاي آبخیز، تصریح کرد: این سیاست‌ها، پایه‌ای برای تصمیم‌گیري تصميم‌گيران جهت اولویت‌بندی فعالیت‌ها و بهبود آسیب‌پذیری‌هاست.

این مسئول اعتبار مالی اختصاص يافته به فعاليت‌هاي آبخيزداري استان قريب 12 ميليارد تومان ذكر و تصريح كرد: اين اعتبارات در سه بخش اعتباری ملی امسال شامل 10 میلیارد و 800 میلیون تومان براي حوزه‌هاي فاقد سد، 700 میلیون تومان براي حوزه‌هاي حاشيه كوير مركزي و 450 میلیون تومان جهت اجراي برنامه‌هاي مربوط به حوزه‌هاي داراي سد بوده است.

وی با بيان اين كه طرح‌هاي آب‌خيزداري با هدف مديريت جامع حوزه‌های آبخیز و در نهایت كنترل سيل، فرسايش و رسوب در دستور كار استان قرار دارد، افزود: اين طرح‌ها در قالب عمليات‌هاي مكانيكي، بيومكانيكي و بیولوژیکی براي اجرا دسته‌بندي مي‌شودند.

باقری در ادامه به حوزه‌هاي آبخيز فاقد سد استان اشاره و بیان کرد: خضرآباد در اشکذر به مساحت 41 هزار و 243 هکتار، عقدا در اردکان به وسعت 15 هزار هکتار، انجیره در اردکان به وسعت 4 هزار و 70 هکتار، زرداخوید در تفت با مساحتی بیش از 4 هزار و 721 هکتار و علی آباد در شهرستان ابرکوه به وسعت 10 هزار و 450 هکتار در اين دسته از حوزه‌هاي آبخيزي استان جاي دارند.

وي همچنين از حوزه‌هاي آبخيز میانکوه در مهریز و تفت به مساحت 20 هزار و 514، جنت در بهاباد به وسعت 28 هزار و 793 هکتار،آبخوان عقدا در اردکان با 36 هزار و 963 هکتار وسعت، نیوک در شهرستان میبد با مساحت 124 هزار و 800 هکتار، تنگ چنار در شهرستان مهریز با مساحت 11 هزار و 500 و حسن آباد در شهرستان بافق با مساحت 84 هزار و 534 هکتار نیز به عنوان ديگر حوزه‌هاي فاقد سد آبخیزداری ياد كرد.

اين مسئول با اشاره به اين كه در اين حوزه‌ها به دليل نبود سد بزرگ، مدیریت هرزآب‌ها از اهميت ويژه‌اي برخوردار است، گفت: در اين راستا با ایجاد سازه‌های مختلف آبي براي مدیریت هرز آب‌ها، تغذیه و استحصال آب‌های زیرزمینی اقدام مي‌شود.

باقری در پايان نيز در مورد دو نوع ديگر حوزه‌هاي آبخیزداری استان نيز اظهار کرد: در حوزه حاشیه کویر مرکزی، رباط شهرستان اردکان با مساحت 11 هزار و 700 هکتار و در حوزه سد نيز خوانسار از شهرستان خاتم با مساحت 11 هزار و 595 هکتار از دیگر حوزه‌های آبخیزداری استان محسوب مي‌شوند.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار