برای نهادینه کردن فرهنگ کتابخوانی و مبارزه با مصرف دخانیات در ازای تحویل قلیان، کتاب داده می‌شود.
کد خبر: ۶۱۱۹۷۲
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۴ 27 May 2018

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبر نگاران: مسعود جوکار رییس شبکه بهداشت و درمان شهرستان فراشبند اظهار کرد: از جمله پیشنهادات مطرح شده در کارگروه سلامت و امنیت غذایی و دخانیات شهرستان فراشبند، اهدای کتاب به افرادی بود که قلیان‌های خود را به شبکه بهداشت و درمان تحویل دهند تا ضمن مبارزه با مصرف دخانیات، فرهنگ کتاب‌خوانی نیز نهادینه شود.

وی با اشاره به فرا رسیدن هفته ملی بدون دخانیات، یکی از مهمترین عوامل گسترش مصرف قلیان را افزودن مواد معطر و اسانس برای کم کردن سختی و تندی دود توتون و همچنین ایجاد جذابیت برای مصرف کنندگان عنوان کرد.

رییس شبکه بهداشت و درمان شهرستان فراشبند، عرضه و مصرف قلیان در پارک‌ها را یک رفتار اشتباه اجتماعی خواند که باید نسبت به جمع آوری آن اقدام شود.

جوکار افزود: این اقدام که گاهی از سوی خانواده‌ها صورت می‌گیرد، علاوه بر ایجاد بوی نامطبوع حقوق عمومی و سلامت جامعه را تهدید می‌کند.

رئیس شبکه بهداشت و درمان فراشبند، مصرف تفریحی قلیان و همچنین روی آوردن خانواده و جوانان به قلیان به عنوان یک وسیله برای گذران اوقات فراغت را یک توجیه غلط برشمرد و هشدار داد: شایع‌ترین عامل مرگ قابل پیشگیری در کشور، مصرف دخانیات است و طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت در هر وعده مصرف قلیان، دودی معادل مصرف ۵ تا ۱۰ پاکت سیگار و یا به عبارتی، ۱۰۰ تا ۲۰۰ نخ وارد ریه فرد می‌شود.

وی با اشاره به تصور اشتباه برخی که استفاده از قلیان به خاطر گذشتن مسیر دود از آب و تصفیه آن، هیچ‌گونه آسیبی برای سلامت انسان ندارد و یا اینکه ضرر آن بسیار کم است، توضیح داد: آب قلیان، تنها دمای دود حاصل از زغال گداخته را کم می‌کند، اما شدت پُک زدن به قلیان، میزان عمق تنفسی و حجم دود ورودی به ریه‌ها را افزایش می‌دهد.

جوکار با بیان اینکه ممنوعیت عرضه و مصرف قلیان در اماکن عمومی باید با جدیت پیگیری شود، از اداره اماکن عمومی و نیروی انتظامی فراشبند خواست تا در این راستا، با شبکه بهداشت و درمان همکاری داشته و با جدیت تمام، عرضه و استفاده از قلیان در پارک‌ها ممنوع شود.

رییس شبکه بهداشت و درمان شهرستان فراشبند اضافه کرد: در راستای فرهنگ‌سازی و تشویق مردم به کتاب‌خوانی مقرر شد، افرادی که قلیان خود را تحویل شبکه بهداشت و درمان این شهرستان دهند، یک جلد کتاب به آن‌ها اهدا می‌شود.

وی، در ارتباط با فعالیت ۲ واحد غیرمجاز بسته‌بندی قصب و خرما در این شهرستان، گفت: این واحد‌های بسته‌بندی، در صورت پیگیری نکردن برای دریافت مجوز لازم، از ادامه فعالیت محروم شده و طبق مقررات با آن‌ها برخورد می‌شود.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار