حاشیه های گزینه انتخابی وزارت کشور برای استانداری فارس
پس از استعفای استاندار پیشین نمایندگان فارس طوری از گزینه های پیشنهادی حرف می زدند که انگار آن ها مسئول انتخاب استاندار هستند.وزارت کشور هم با انتخابی غافلگیرکننده و شاید از سر لجبازی باعث استعفای نمایندگان شد و پیشرفت و اعتلای فارس کماکان قربانی سیاسی بازی می شود.
کد خبر: ۶۰۹۸۹
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۴ - ۰۷:۵۹ 13 July 2015

به گزارش تابناک فارس:از دو هفته پیش که استاندار فارس استعفا کرد یا شاید هم مجبور به استعفا شد جلسات زیادی برای معرفی گزینه های مناسبی جهت سکانداری استانداری فارس برگزار شد.

بالاخره نمایندگان فارس با مشورت بزرگان و علما به 5 گزینه رسیدند و اعلام کردند که هر 5 گزینه هم همسو با دولت می باشند.

حال اما وزارت کشور فردی را برای سکانداری استان بزرگ و پرجمعیت فارس انتخاب کرده که نه جزو لیست نمایندگان است و نه بومی.

گزارش‌ها حکایت از انتصاب سید محمدعلی افشانی معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش در دولت اصلاحات و معاون عمرانی اسبق استانداری خوزستان به‌عنوان استاندار جدید فارس دارد.

به نظر می رسد هر دو طرف تند رفته اند و عجب همدلی ای!

پس از استعفای استاندار پیشین نمایندگان فارس طوری از گزینه های پیشنهادی حرف می زدند که انگار آن ها مسئول انتخاب استاندار هستند،در حالیکه از لحاظ قانونی این امر در حوزه اختیارات وزارت کشور و دولت است و نمایندگان کمی زیاده روی کرده اند.

شاید همین عمل نمایندگان در بی توجهی وزارت کشور به نظرشان تأثیرگذار بوده و وزارت کشور خواسته با یک انتخاب شاید از سر لجبازی، اختیارات خود را یادآوری کند.

اما همه می دانیم کاری که به صورت جمعی و مشورتی و با اتفاق نظر اکثریت انجام شود مسلما نتیجه بهتری خواهد داشت.و بهتر بود وزارت کشور به نظرات دیگران کمی توجه می کرد.

در نتیجه می توان گفت پیشرفت و اعتلای فارس قربانی سیاسی بازی می شود.

و اما بخوانید از دلایل و حاشیه های استعفای نمایندگان فارس:

16 نماینده مجمع نمایندگان استان فارس در مجلس شورای اسلامی در نشست علنی صبح امروز (یکشنبه)  استعفای خود را تقدیم هیأت رئیسه مجلس کردند.

مجمع نمایندگان استان فارس در اعتراض به انتخاب استاندار این استان در جایگاه هیأت رئیسه حضور یافتند و پس از گفت‌وگو ورایزنی با ابوترابی‌فرد نایب رئیس اول مجلس که ریاست صحن علنی مجلس را بر عهده داشت، با تقدیم استعفای خود به هیأت رئیسه، به صورت دسته جمعی صحن علنی مجلس را ترک کردند.

خواستار استیضاح وزیر کشوریم

رحیم زارع نماینده مردم آباده و بوانات در مجلس اظهارداشت: نمایندگان استان فارس به دلیل انتصاب استاندار جدید خواستار استیضاح وزیر کشور هستند.

وی افزود: مجمع نمایندگان استان فارس امروز ضمن گفت و گو و رایزنی با هیات رییسه استعفای دسته جمعی خود را تقدیم کردند و پس از آن جلسه علنی مجلس را ترک کردند.


این انتخاب توهین به مردم فارس است

محمدرضا رضایی کوچی نماینده مردم جهرم در استان فارس گفت: 18 نماینده مردم استان فارس در مجلس پس از استعفای استاندار این استان جلسات مشترکی با بزرگان استان به خصوص نماینده ولی فقیه داشتند و پیشنهاداتی را برای انتصاب استاندار جدید به دولت ارایه کردند.

وی افزود: برای انتصاب استاندار فارس افراد بومی و همسو با سیاست های دولت معرفی کردیم که اکثر آنها سوابق اجرایی ملی از جمله معاون وزیر و مدیریت ارشد را در کارنامه خود داشتند اما متاسفانه دولت فردی غیربومی را معرفی کرده است.

نماینده مردم جهرم در مجلس خاطرنشان کرد: استان فارس نیروی انسانی بومی و توانمند بسیاری برای تصدی مسوولیت این استانداری دارد اما فرد غیربومی که مورد تایید نمایندگان این استان نیست ، منصوب شده است.

وی با بیان اینکه استاندار معرفی شده توانایی مدیریت استان فارس را ندارد، گفت: استان فارس 5 میلیون نفر جمعیت دارد و سطح استاندار به لحاظ توانمندی باید بالا باشد نه اینکه چون فردی در دولت اصلاحات مسئول نوسازی مدارس بوده و با همراه با دولت است، به عنوان استاندار فارس انتخاب شود.

رضایی گفت: استاندار معرفی شده غیربومی است و این توهین به مردم فارس است. نه تنها اصولگرایان بلکه اصلاح‌طلبان استان فارس با فرد معرفی شده مخالف هستند و همه گروه‌های سیاسی استان از اصولگرایان تا اصلاح‌طلبان معتقدند که این فرد، کارآمدی لازم را برای مدیریت استان ندارد.

به دلیل چند انتصاب غیربومی استعفا دادیم

جعفر قادری نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی گفت: نمایندگان استان فارس جلسه علنی امروز مجلس را در اعتراض به چند انتصاب غیر بومی در استانداری این استان ترک کردند.

وی افزود: استانداری فارس در چند انتصاب غیر بومی افرادی را انتخاب کرده است که نسبت به مسائل استان اشراف ندارند، بنابراین جلسه امروز مجلس را در اعتراض به این انتصاب‌‌ها ترک کردیم.

نماینده مردم شیراز در مجلس تصریح کرد: قرار است در جلسه‌ای، نمایندگان استان فارس این انتصاب‌ها در استانداری فارس را بررسی کنند.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی افزود: آقای ابوترابی‌فرد با وزیر کشور و معاون رئیس جمهور رایزنی‌هایی داشتند و آقای جهانگیری قول داده است، تلاش کند امروز موضوع انتصاب استاندار فارس در هیات دولت مطرح نشود.

وی ادامه داد: استاندار پیشنهادی فارس از یکسو نیروی سیاسی تند است و از سوی دیگر حتی یک روز سابقه مدیریتی در استان فارس ندارد. این فرد برای اینکه استان پهناور فارس را بشناسد، حداقل به ۳ سال زمان نیازمند است.

گزینه انتخابی تأیید شده است اما همچنان در حد پیشنهاد است

حسینعلی امیری، سخنگوی وزارت کشور و قائم‌مقام وزیر کشور با اشاره به گزینه پیشنهادی برای استانداری فارس اظهارداشت: برای استان فارس گزینه‌های مختلفی بررسی شده و با توجه به اینکه استان فارس یک استان وسیع است نیاز به یک فرد با تجربه و مدیر دارد که البته دولت در نهایت باید نظر قطعی را داده و به وی رای بدهد.

سخنگوی وزارت کشور با تاکید براینکه فرد پیشنهادی به هیات دولت دارای سابقه طولانی دربخش‌های مختلف نظام است، افزود: معاونت استانداری و همچنین معاونت وزیر از سوابق وی به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه در تمام انتصاباتی که در وزارت کشور صورت می‌گیرد نظر دستگاه امنیتی را اخذ می‌کنیم، یادآور شد: استعلام به عمل آمده درباره فرد مذکور از ناحیه مراجع امنیتی کاملاً بلامانع اعلام شده است.

امیری اضافه‌کرد: با توجه به اینکه سیاست وزارت کشور و دولت این است که از نیروهای تند و افراطی سیاسی استفاده نکند لذا در سوابق اعلامی هیچ گونه گزارشی مبنی بر تندروی حتی در حد اظهارنظر از وی اعلام نشده است.

قائم‌مقام وزیر کشور بر همین اساس سابقه فرد مورد نظر برای استانداری فارس را عمدتاً عمرانی دانست که وی با این استان هم کاملاً آشنایی دارد.

وی با تاکید براینکه فرد پیشنهادی خدمات برجسته‌ای به نظام جمهوری اسلامی به ویژه در بخش عمرانی داشته است، گفت: وی موفق به اخذ نشان از مقامات و مراجع ذیربط بوده است.

امیری البته در پایان خاطرنشان کرد: با همه آنچه توصیف شد موضوع فعلاً در حد پیشنهاد به دولت است و باید منتظر رای دولت باشیم و اگر دولت وی را رد کند فرد دیگری معرفی خواهد شد.

جامعه روحانیت شیراز در بیانیه‌ای ضمن حمایت از موضع نماینده ولی‌فقیه در استان فارس، خواستار انتخاب استانداری در راستای بازگرداندن ثبات و آرامش به این استان شد.

افراطی گری برای آرامش استان خوب نیست

جامعه روحانیت شیراز در واکنش به انتصاب استاندار فارس بیانیه داده.در بیانیه جامعه روحانیت شیراز تذکر داده‌ شده است: بدیهی است افراطی‌گری سیاسی علاوه بر آنکه ثبات و آرامش خوب استان را برهم خواهد زد، ادامه وضعیت موجود خواهد بود که مورد قبول و پذیرش هیچ‌یک از عناصر و نیروهای دلسوز و مردم عزیز و فهیم استان پهناور فارس که به تعبیر مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) حرم سوم اهل‌بیت (علیهم‌السلام) و ازهرجهت در قله است؛ نخواهد بود.

دولت در مقابل نمایندگان مقاومت کند!

علي مطهري ظهر امروز در حاشيه جلسه علني مجلس در واكنش به استعفاي نمايندگان استان فارس در اعتراض به انتخاب سرپرست استانداري براي اين استان خاطرنشان كرد: نمايندگان تنهاد مي توانند در حد ارائه پيشنهاد در كار اجرايي دخالت كنند، اما اينكه براي دولت الزام ايجاد كنند كه فلان فرد باشد و فلان فرد نباشد؛ اين كار درست نيست و خلاف قانون اساسي است.

وي با بيان اينكه دولت بايد در چنين اموري كه از وظايف آن به شمار مي رود، به طور مستقل تصميم بگيرد، تصريح كرد: درچند سال اخير اين رويه باب شده و از روزي كه وزير كشور در جلسه راي اعتماد گفت كه من استانداران را با نظر نمايندگان انتخاب مي كنم اشتباهي مرتكب شد، كه باعث ايجاد اين توقعات شد. در حال حاضر اين مسئله براي خود او مشكل ساز شده است. اين در حالي است كه نمايندگان به هيچ وجه حق دخالت در امور اجرايي را ندارند و حداقل مي توانند پيشنهاد بدهند. به عنوان مثال نمايندگان مي توانند بگويند كه ما اين فرد را اصلح مي دانيم حال، تصميم با دولت است و ديگر نبايد دنبال كنند كه حتما بايد اين فرد انتخاب شود.

وي افزود: در زمان دولت آقاي احمدي نژاد يادم مي آيد كه وي بخشنامه اي صادر كرده بود كه استانداران در انتخاب فرمانداران توجهي به نظرات نمايندگان نداشته باشند. اگر چه لحن اين بخشنامه كمي تند بود ولي اصل اين حرف، حرف درستي بود. چراكه اصلا نمايندگان نبايد تا اين حد در امور اجرايي دخالت كنند و اين رويه غلط بايد از بين برود.

مطهري در پاسخ به اين سئوال كه با توجه به شرايط به وجود آمده، پيشنهاد شما به وزارت كشور چيست؟ گفت: دراستان فارس با توجه به دخالت هايي كه برخي نهادها و گروه‌ها دارند، بايد يك استاندار قوي و مستقل در آنجا مسئوليت را برعهده بگيرد. به طوري كه تحت تاثير فشارهاي آن ها قرار نگيرد. وزیر کشور در برابر نمایندگان استان فارس کوتاهنيايد.

وي تصريح كرد: براي وزارت كشور ديگر در مقطع كنوني، عقب نشيني معني ندارد. اگر عقب نشيني كند فردا در انتخاب فرمانداران دوباره اين مسئله پيش مي آيد. بنا براين وزير كشور بايد نظر خودش را اعمال كند و تحت تاثير فشارها قرار نگيرد.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۲:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۵
ما مردم فارس دل خوشی از این نمایندگان نداریم .ایشان ضعیف ترین مجمع در مجلس هستند .خدایی بی نماینه بودن فارس بهتر از این گروه است ..
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار