نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی گفت: براساس قانون تخریب خانه های میراثی و تاریخی جرم است و باید با مقصران و مجرمان برخورد شود.
کد خبر: ۵۹۲۶۵۲
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۸ 18 April 2018

تابناک فارس به نقل از خانه ملت: بهرام پارسایی در خصوص نشست امروز (سه‌شنبه 28 فروردین) کمیسیون اصل 90 که با موضوع بررسی چرایی تخریب خانه‌های تاریخی شیراز تشکیل شد، گفت: پیرو شکایاتی که مردم درخصوص تخریب خانه‌های میراثی ثبت شده در بافت تاریخی شیراز به کمیسیون اصل 90 ارسال کردند کمیسیون نیز به این مسئله ورود کرد.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی افزود: کمیسیون از مسئولان مرتبط به این موضوع مانند وزارت مسکن و شهرسازی، معاونت شهرسازی، میراث فرهنگی کشور و استان فارس، معاونت گردشگری استانداری، شورای شهر شیراز، آستان شاهچراغ و شهرداری شیراز دعوت به عمل آورد که با حضور این عزیزان موضوع در کمیسیون بررسی شد؛ متاسفانه تنها غایب غیرموجه جلسه شهرداری شیراز بود که باید با حضور خود در جلسه توضیحات لازم را ارائه می‌داد.

تخریب خانه‌های میراثی و تاریخی جرم است

سخنگوی فراکسیون امید با اشاره به مباحث مطرح شده در این جلسه، بیان کرد: حدود 12 خانه تاریخی ثبت شده میراثی در شیراز تخریب شده‌اند که اقدامی بی‌سابقه در کشور است؛ براساس قانون تخریب خانه‌های میراثی و تاریخی جرم است و باید با مقصران و مجرمان آن برخورد شود.

مسئولیت تخریب را فرد یا سازمانی برعهده نگرفته است

عضو هیات رییسه کمیسیون اصل نود مجلس با بیان اینکه تمام مسئولان حاضردر این جلسه با تخریب خانه های تاریخی مخالف بودند، ادامه داد: مسئولیت تخریب این خانه ها را فرد و یا سازمانی برعهده نگرفت و باید با بازدید میدانی از منطقه مقصران این اقدامات مشخص شود.

وی در ادامه تاکید کرد: طبق توصیه های تاکیدی مقام معظم رهبری هویت تاریخی و فرهنگی بافت های تاریخی باید حفظ شود؛ هر اقدامی که در بافت های تاریخی انجام می‌شود باید حفظ هویت تاریخی خانه ها و بناها در نظر گرفته شود.

لزوم بازسازی خانه های تخریب شده

پارسایی خاطرنشان کرد: براساس قانون در صورت تخریب خانه های تاریخی و ثبت شده ملی این خانه‌ها باید مطابق با نقشه قبلی بازسازی شود از آنجا که تمام مسئولان مخالف تخریب خانه های تاریخی هستند امید است که سازمان میراث فرهنگی نسبت به بازسازی این خانه ها اقدامات لازم را انجام دهد و از سایر خانه های تاریخی نیز حراست و حفاظت کند.

خیرین مردم نهاد به بازسازی خانه های تاریخی کمک کنند

وی با بیان اینکه کمیسیون اصل 90 به همراه وزارت مسکن و شهرسازی و میراث فرهنگی کشور بازدید میدانی از این خانه ها به عمل می آورد تا واقعیت را به درستی بررسی کند، تصریح کرد: با توجه به قانون مربوط به بازسازی این خانه ها سازمان میراث فرهنگی می‌تواند با رایزنی با سازمان برنامه و بودجه، استانداری فارس و سازمان های خیرین مردم نهاد در این راستا اقدامات مناسب و لازم را انجام دهد.

خانه های تاریخی فرصت مناسبی برای جذب گردشگر

سخنگوی فراکسیون امید گفت: تخریب خانه های تاریخی در مجموعه 57 هکتاری توسعه حرم شاه چراغ اتفاق افتاده است؛ اگرچه افراد حاضردر این جلسه از توسعه حرم و استقبال کردند اما این توسعه باید با حفظ هویت فرهنگی و تاریخی بافت ها و طبق قوانین و ضوابط شورای عالی معماری و شهرسازی کشور انجام شود چرا که این بافت ها جاذبه مناسبی برای گردشگران است.

 نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی در پایان افزود: از آنجا که کلیه افراد با تخریب بافت های تاریخی مخالف بودند امید است که از تخریب سایر خانه های تاریخی جلوگیری شود و سازمان میراث فرهنگی بتواند خانه های تخریب شده را بازسازی کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار