پیشکسوت ادبی فارس معتقد است:با این همه چهره های تابناک ادبی، این شهر هنوز هم شهر خلاق ادبی به حساب نمی آید چرا که کسانی که تصمیم برای فرهنگ، هنر و ادب شهر می گیرند، این سه مقوله را نمی شناسند و با آنها آشنایی ندارند.
کد خبر: ۵۷۹۴۳۲
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۰ 15 March 2018

تابناک فارس به نقل از شبستان: استاد سیروس رومی، پیشکسوت ادبی، رسانه و مطبوعات در مراسم افتتاح بخش ویژه استاد غلامحسن اولاد در کتابخانه عمومی رئیسی اردکانی که در محل این کتابخانه برگزار شد، گفت: اولاد شعر را زندگی کرد و شاعرانه زیست و امروز حاصل یک عمر تلاش او در اینجا جمع شده است و در اختیار مردم قرار می گیرد.

 

وی با اشاره به اینکه این حرکت، حرکتی شاعرانه و فرهنگی بعد از مرگ اوست که این مجموعه در اختیار کتابخانه ها قرار می گیرد، اظهار داشت: باید امکاناتی فراهم بیاوریم تا مردم بیشتر با کتاب آشنا شوند و با آن آشتی کنند.

 

این پیشکسوت مطبوعات بر لزوم فرهنگ سازی در زمینه آشتی با کتاب و کتابخوانی در جامعه تاکید و خاطر نشان کرد: اینهایی که من می گویم همه حرف های دل استاد اولاد بود، ما باید هرکدام به نوبه خودمان فرهنگ سازی کنیم و این کتابخانه به تنهایی نمی تواند این کار را انجام دهد، هرکسی به اندازه وسع و همت خودش باید فرهنگ سازی را انجام دهد.

 

وی با اشاره به پیشینه روزنامه نگاری شیراز و شیرازی ها در جهان، اضافه کرد: در 220 سال پیش زمانی که هیچ کس نمی دانست روزنامه چیست، یک شیرازی در هندوستان روزنامه تاسیس می کند.

 

رومی اظهار داشت: شیراز توانش را دارد اما زمینه های استفاده از ابزارهای فرهنگی را ندارد و آموزش و پروش ما از بنیاد خراب است و بدون رودربایستی فقط مغز فرزندان ما را پر از اطلاعات بدرد نخور پر می کنند و بچه ها وقت نمی کنند حتی یک کتاب غیر درسی بخوانند و روزی دو یا سه امتحان می گیرند که همواره دانش آموز و والدین او با استرس مواجه هستند.

 

وی با اشاره به اینکه تیراژ کتاب به 150 عدد رسیده است، خیلی اوضاع نامساعد است چرا که کتاب روی دست ما باد می کند و خریدار ندارد، اضافه کرد: در سبد خرید خانواده های کتاب وجود ندارد، دغدغه ناهار و شام داریم اما دغدغه فرهنگ بچه هایمان را نداریم.

 

رومی از مردم خواست تا کتاب هدیه بدهند و آن را به عنوان یک فرهنگ جا بیندازند، افزود: بیایید فرهنگ مان را گسترش دهیم البته با همه این اوصاف شیراز هنوز هم در رده اول فرهنگی کشور است.

 

وی گفت: برخی از مسئولین ما فرهنگ شیراز را نمی شناسند و برخی از مسئولین ما در حد فارس عمیق نبوده و در حد شیراز بزرگ نیستند.

 

استاد رومی با اشاره به اینکه باید استعدادها را شناخت و آن را بزرگ کرد تا جامعه از آن استعداد استفاده کند، اظهار داشت: من از فرهنگوران می خواهم که این شهر را بسازند.

 

وی گفت: با این همه چهره های تابناک ادبی، این شهر هنوز هم شهر خلاق ادبی به حساب نمی آید چرا که کسانی که تصمیم برای فرهنگ، هنر و ادب شهر می گیرند، این سه مقوله را نمی شناسند و با آنها آشنایی ندارند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار