صدای ربنا در هر گوشه ای از شهر در کوچه پس کوچه ها به طوری عجیب در گوش ها طنین انداز می شود وعطر و بوی ماه مبارک رمضان، فضای مساجد را پر کرده و کوچک و بزرگ ،پیر و جوان با قلبی آکنده از درد و رنج، دستان گدایی خود را عاجزانه به درگاه خدا بالا آورده و از او طلب آمرزش می کنند.
کد خبر: ۵۷۵۲۹
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۰ 05 July 2015
به گزارش تابناک یزد تعداد مساجد در یزد به بیش از یک هزار می رسد و قدمت برخی از آنان به سالیان بسیار دور بر می گردد و برخی دیگر جزء میراث فرهنگی کشور ثبت ملی شده و نیز لزوم مقاوم سازی آنها احساس می شود. برخی مساجد جدید هم در کنار مساجد تاریخی ساخته شده که نکات ایمنی کمتر در آنان لحاظ شده است. که  با توجه  به استقبال بیشتری که عموم مردم در ایام رمضان از مساجد داشته  و ازجمله مشکلات تعدادی از مساجد می توان به: خروجی های نامناسب ، گرمایش ناقص و عدم تجهیز به لوازم اطفاء  اشاره کرد.
محمود میر جلیلی کارشناس اداره کل اوقاف و امور خیریه استان یزد گفت: بر اساس آماری که در سامانه جامع موقوفات و مدیریت بقاع متبرکه ثبت گردیده ، یک هزار و ۸۸۸ مسجد ، ۴۳۹ حسینه و ۶۶ تکیه فاطمیه و زینبیه وجود دارد.                                                      
معاون فرهنگی ، اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان یزد افزود: بر همین اساس یکی از رسالت های سازمان اوقاف در حوزه مساجد، تعیین هیأت امنا از میان افراد مورد اعتماد محلی تعیین خواهند شد.                        
وی از دیگر رسالت های این سازمان در خصوص مساجد را تامین اعتبارات تعمیر و بازسازی دانست و افزود:در این راستا از ابتدای سال ۹۳ تاکنون از طرف اداره کل اوقاف و امور خیریه استان، مبلغ ۹ میلیارد و۸۷۰ ریال به مساجد ، حسینه ها و بقاع متبرکه امامزادگان استان ،کمک مالی صورت گرفت.                                
میر جلیلی ادامه داد: این آمار سه ماهه ابتدایی سال۹۴، رقمی بالغ بر ۸ میلیارد و ۶۵۰ میلیون ریال می باشد که هم اکنون در حال توزیع بین مساجد ، حسینیه ها و بقاع متبرکه می باشد.                            
وی بیان کرد: از برنامه های اجرایی در حوزه مساجد  برگزاری کارگاه ها و نشست های توجیهی آموزشی ، که همه ساله ویژه خادمین و هیأت های امنا با موضوعات مختلف از جمله مباحث ایمنی و حفاظتی ،که آخرین مورد آن دوره آموزش اطفاء حریق در بین خدام استان بوده که به همت حراست اوقاف استان و با حضور کارشناس و مربی سازمان آتش نشانی برگزار گردید.
معاون فرهنگی ، اجتماعی اوقاف و امور خیریه استان یزد نصب و ارتقاء کپسول های آتش نشانی، نصب سیستم های حفاظتی و بهره گیری از خادمین آموزش دیده را از جمله راه کارهای این سازمان برای امنیت در مساجد ، امامزادگان و بقاع متبرکه عنوان کرد.
  وی همچنین به همکاری کارشناسان این اداره کل با سازمان آتش نشانی اشاره کرد و گفت:خریداری و نصب کلیه کپسول های اطفاء حریق، با تعامل ، همراهی وهمکاری کارشناسان آتش نشانی انجام شده است. ضمن اینکه دوره های آموزشی خادمین مساجد و بقاع متبرکه با حضور مربی سازمان آتش نشانی برگزار شده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار