عضو شورای اسلامی شهر شیراز:پدیده تغییرات اقلیمی را از دغدغه‌های اصلی ساکنان کره زمین دانست و تاکید کرد که خشکسالی‌های مداوم کل کشور، فارس و شیراز را با چالش‌های زیادی مواجه کرده است.
کد خبر: ۵۴۶۵۲۹
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۶ - ۰۷:۳۰ 02 January 2018

تابناک فارس به نقل از ایسنا: علی ناصری در نطق قبل از دستور خود در جلسه‌ی علنی شورای اسلامی شهر شیراز، پدیده تغییرات اقلیمی را از دغدغه‌های اصلی ساکنان کره زمین دانست و تاکید کرد که خشکسالی‌های مداوم کل کشور، فارس و شیراز را با چالش‌های زیادی مواجه کرده است.

ناصری تصریح کرد: اگر امروز برای حل چالش‌های خشکسالی تدبیری اندیشیده نشود، این چالش‌ها به بحران بدل خواهد شد.

سخنگوی شورای اسلامی شهر شیراز، وقوع پدیده فرونشست را از دیگر مشکلات مهم دانست و گفت: برای جلوگیری از وقوع چنین پدیده جبران ناپذیری باید درست و به موقع عمل کنیم؛ اگرچه به واسطه‌ی کاهش بارندگی در سال‌های اخیر، به مقطع حساسی رسیده‌ایم که هرگونه کم کاری می‌تواند لطمات غیر قابل برگشتی برای شهر و شهروندان شیراز به‌دنبال داشته باشد.

به اعتقاد این عضو شورای شیراز، تسریع و کمیل تصفیه‌خانه‌های فاضلاب، یکی از راهکارهای مقابله با تشدید بحران‌های ناشی از خشکسالی است زیرا می‌توان، پساب خروجی این تاسیسات را برای آبیاری فضای سبز استفاده و بهره‌برداری از 140 حلقه چاه برای آبیاری خودداری کرد.

او اصلاح و بهسازی سیستم آبیاری فضای سبز در قالب یک برنامه زمانبندی توسط شهرداری را ضروری دانست و گفت: باید در تداوم زهکشی آب‌های زیرسطحی شیراز تجدیدنظر و مسیرهای خروج آب‌های محدوده‌ی زه‌کشی‌ها را مسدود کرد تا از پایین رفتن بیشتر سطح آب‌های زیرزمینی جلوگیری شود.

ناصری هم‌چنین خواستار مطالعه و اجرای طرح‌های آبخیزداری در حوزه‌ی شمالغرب برای تغذیه‌ی آب‌های زیرزمینی شیراز شد و اضافه کرد: خشکسالی‌ها نباید ما را در خصوص احتمال وقوع سیلاب‌های مخرب، دچار فراموشی کند.

عضو شورای شهر شیراز با اشاره به سیلاب‌هایی که در دهه‌های 60 و 80، شیراز را درگیر و خرابی‌هایی را منجر شده است، گفت: افزایش ساخت و ساز در حوضه‌ی آبریز رودخانه‌ی خشک و توسعه‌ی شهر صدرا و شهرک‌های اقماری شیراز، کاهش نفوذپذیری زمین و افزایش جریان آب‌های سطحی و خطر سیلاب را به همراه داشته است.

او اضافه کرد: خشکسالی‌های اخیر باعث از بین رفتن بخش وسیعی از پوشش‌ گیاهی ارتفاعات منتهی به رودخانه خشک شیراز شده است؛ این می‌تواند فرسایش خاک و جریان‌های سیلابی را تشدید کند.

ناصری معتقد است که طی 16 سال گذشته هیچ اقدام بازدارنده‌ و پروژه‌های آبخیزداری در سرشاخه‌های رودخانه‌ی خشک و خارج از محدوده‌ی خدماتی و حریم شیراز انجام نشده و این خطر سیلاب‌ها را افزایش می‌دهد.

عضو شورای شهر شیراز خواستار ارائه پیوست زیست‌محیطی، مشخص شدن مهندسی ارزش و گزارش وضعیت توپوگرافی منطقه و ژئوتکنیک خاکِ محل احداث سد تنگ سرخ به همراه گزارشی از نقاط قوت و ضعف و فرصت‌ها و تهدیدهای این طرح شد.

ناصری به شهروندان شیراز اطمینان داد که اگر سد تنگ سرخ در راستای پایداری توسعه‌ی شیراز نباشد یا شهر و شهروندان را با مخاطره مواجه کند، شورا اجازه‌ی اجرای آن را نخواهد داد حتی اگر هزینه‌هایی که برای این طرح شده است، هدر برود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار