با وجود خشکسالی ها بیش از ۲۰ هزار تن زیتون از باغ های مثمر استان فارس برداشت شد.
کد خبر: ۵۴۴۵۰۲
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۳۹۶ - ۰۷:۳۰ 28 December 2017


تابناک فارس به نقل از صداو سیما:مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی فارس گفت: این میزان محصول در ۴ ماه اخیر از ۱۳ هزار و ۵۰۰ هکتار باغ‌های زیتون استان فارس برداشت شده است.
مجید رضا پاکاری افزود: حدود ۳۵ درصد زیتون‌های تولیدی فارس به کارخانجات روغن کشی استان حمل و حدود هزار و ۲۰۰ تن روغن از آن گرفته شده است.
وی افزود: ۶۵ درصد زیتون‌های تولیدی فارس به صورت فرآوری شده، ترشی جات، شوری جات و کنسروی به بازار مصرف عرضه می‌شود.
مدیریت باغبانی جهاد کشاورزی فارس با بیان اینکه متوسط برداشت این محصول چهار تن در هکتار است، افزود: در باغ‌های اقتصادی اصلاح شده میزان تولید زیتون به ۳۱ تن در هکتار می‌رسد.
طرح اصلاح باغ‌های زیتون با اجرای عملیات پیوند ارقام مناسب روی پایه رقم‌های موجود از سال ۸۹ در شیراز آغاز شد.
در این طرح زیتون کشت شده با تولید ارقام مرغوب به ثمر نشست.
پاکاری با بیان این که درخت زیتون بدلیل مقاوم بودن در مقابل خشکی و صرفه جوئی در مصرف اب کشاورزان مورد استفبال کشاورزان استان قرار گرفته است ، افزود: ۱۳ رقم زیتون در استان فارس برداشت می‌شود که ۵ رقم مرغوب آن با نام‌های تخم کبکی، کنسروالیا، زرد، دزفول، آمیگدافولیا در شیراز تولید می‌شود.
به گفته وی توسعه باغ‌های زیتون در شهرستان شیراز با هدف تامین بخشی از روغن خوراکی مورد نیاز کشور از سال ۱۳۷۳ آغاز شد، اما ارقام کشت شده با شرایط اقلیمی منطقه هماهنگ نبود و با توجه به نداشتن صرفه اقتصادی، باغداران قصد از بین بردن درختان را داشتند که کارشناسان مدیریت جهاد کشاورزی شیراز با اجرای عملیات پیوند ارقام مناسب، اقدام به اصلاح این باغ‌ها کردند.
کمک به اقتصاد بهره برداران بخش کشاورزی و تولید محصول مرغوب، ایجاد اشتغال پایدار در روستا‌ها، ممانعت از مهاجرت باغداران به شهر‌ها، جلوگیری از تغییر کاربری اراضی و کمک به تصیفه هوا با تثبیت باغ‌ها از اهداف و نتایج اجرای این طرح است.
هر هکتار باغ زیتون بطور مستقیم برای یک نفر و غیر مستقیم برای سی نفر ایجاد اشتغال کرده است.

وی افزود: شهرستان‌های زرین دشت، سروستان، نی ریز، استهبان، سپیدان و فسا از شهرستان‌های تولید کننده زیتون در استان فارس هستند.
هم اینک ۵ کارخانه در زمینه تولید و فرآوری زیتون در فارس فعال هستند.
استان فارس مقام دوم تولید زیتون را در کشور دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار