فرماندار کازرون گفت: کشت باغ روی تپه‌های نمکی مناطق بالادست سد نرگسی افزایش Ec آب سد را به دنبال دارد که باعث احتمال فاجعه زیست محیطی می‌شود.
کد خبر: ۵۴۳۸۳۵
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۰ 26 December 2017

تابناک فارس به نقل از فارس: سید کمال علوی صبح امروز در کمیته محلی احیای تالاب پریشان که با حضور مسوولان و گروه‌های مردم نهاد در فرمانداری کازرون برگزار شد با اشاره به اهمیت دریاچه پریشان اظهار داشت: احیای دریاچه پریشان تاثیر بسیار مهمی بر اقتصاد در شهرستان کازرون دارد.

فرماندار کازرون با اشاره به اینکه انتقال آب سد نرگسی به پریشان باید یک کار کارشناسی شده باشد افزود: با توجه به اینکه مناطق بالادست سد روی تپه‌های نمکی باغ احداث کردند، باعث افزایش Ec آب سد نرگسی شده است.

وی با بیان اینکه شسته شدن نمک مناطق بالادست که اقدام به کاشت روی گنبدهای نمکی کردند باعث انتقال نمک به سد نرگسی و فاجعه زیست محیطی می‌شود، خواستار اقدام مراجع قانونی برای جلوگیری از این کار شد.

فرماندار کازرون با اشاره به انتقال آب سد نرگسی به دریاچه پریشان گفت: تا امروز سه سرمایه‌گذار برای انتقال آب دعوت کردیم ولی هر سه مورد در بحث مبلغ نتوانستیم به توافق برسیم.

علوی افزود: یک سرمایه‌گذار خارجی در حال حاضر اعلام آمادگی کرده و اگر مجوزهای لازم برای انجام کار صادر شود، پیمانکار کار خود را شروع می‌کنند.

وی با اشاره به چا‌ه‌های حوضه دریاچه پریشان گفت: یکی از راه‌هایی که می‌توان به احیای پریشان کمک کرد، قانع کردن کشاورزان برای پلمپ چاه‌ها و همچنین پرداخت خسارت عدم کاشت به آنها است.

فرماندار کازرون با اشاره به طرح احداث کانال یک هزار و ۷۰۰ متری برای انتقال آب رودخانه فصلی به دریاچه پریشان گفت: با مطالعه کارشناسی شده و بررسی ادارات مربوطه این طرح را بررسی و نتیجه را گزارش دهید.

علوی با تاکید بر ممنوع کردن کشت ذرت در جره بالاده افزود: کشت‌های بی‌رویه کنترل تا از هدررفت آب جلوگیری شود.

فرماندار کازرون اصلاح الگوی کشت و جایگزینی کشت محصولات با مصرف آب کمتر را از دیگر راه‌های کمک‌به احیای پریشان عنوان کرد و گفت: جهاد کشاورزی و دستگاه‌های مرتبط با مدیریت این کار کمک قابل توجهی به احیای دریاچه پریشان می‌کند.

فرماندار کازرون یکی از دلایل کاهش بارندگی در کازرون را خشک شدن دریاچه پریشان دانست و گفت: دولت مانند بقیه تالاب‌ها که وقت و هزینه گذاشته برای پریشان هم باید این کار را انجام دهد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار