تابناک : نشست خبری مدیر کل زندانهای استان مرکزی به مناسبت هفته قوه قضائیه برگزار شد
کد خبر: ۵۳۵۴۸
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۷ 27 June 2015

به گزارش خبرگزاری تابناک مرکزی  ، مدیر کل زندانهای این استان در نشست خبری که به مناسبت گرامیداشت هفته قوه قضائیه در سالن جلسات دادگستری کل استان مرکزی برگزار شد گفت : متأسفانه افرادی در جامعه وجود دارند که بر خلاف هنجاری های اجتماعی رفتار کرده و امنیت جامعه را بر هم می‌زنند که بر همین اساس ضروری است این افراد زندانی شوند.

وی بیان کرد: خوشبختانه پس از پیروزی انقلاب اسلامی اقدامات بسیار خوبی برای حفظ کرامت انسانی زندانیان صورت گرفت و در حال حاضر نیز افزایش توانمندی و باز توانی محکومان از بارزترین سیاست‌ها در حوزه زندانیان است.

 جمشیدی از تدوین فرآیند باز توانی زندانیان بر اساس پنج اصل علمی خبر داد و تصریح کرد: حفظ سلامت جسمی، بهداشت روانی، اقدامات فرهنگی، حرفه آموزی و مراقبت پس از خروج پنج اصل مهم در اقدامات و فعالیت‌های این اداره کل پیرامون برخورد و نگهداری از زندانیان می‌باشد.

مدیرکل زندان‌های استان مرکزی با بیان اینکه در حال حاضر 98 درصد از زندانیان استان را مردان و دو درصد را بانوان تشکیل می‌دهنداظهار داشت: مشکلات اقتصادی جامعه و مسائل اجتماعی و خانوادگی مهم‌ترین عوامل وقوع جرم هستند. سرقت با 23 درصد، جرائم علیه اشخاص و اموال با هشت درصد، محکومیت مالی با چهار درصد و سلب آسایش عمومی با چهار درصد بیشترین آمار جرم‌ها و زندانیان استان را به خود اختصاص داده است

جمشیدی با بیان اینکه زندانیان مواد مخدر با 50 درصد زندانی بیشترین آمار زندانیان را به خود اختصاص داده‌اند گفت : 4.5 درصد از زندانیان بی‌سواد، 30 درصد دارای تحصیلات ابتدایی،27 درصد راهنمایی، 22 درصد دیپلم،9 درصد دبیرستان، سه درصد فوق دیپلم و دو درصد لیسانس هستند.

وی داد: 58 درصد از زندانیان استان متأهل، 38 درصد مجرد، سه درصد مطلقه و 3.4 دهم درصد فوت همسر می‌باشند.

مدیرکل زندان‌های استان مرکزی درباره سن زندانی ها گفت: 71 صدم درصد از زندانیان در گروه سنی 12 تا 18 سال، 16 درصد در گروه سنی 19 تا 25 سال، 29 درصد در گروه سنی 26 تا 32 سال، 26 درصد در گروه سنی 33 تا 39 سال، 15 درصد در گروه سنی 40 تا 46 سال، 8 درصد در گروه سنی 47 تا 53 سال، 4 درصد در گروه سنی 54 تا 60 سال و دو درصد در گروه سنی 60 به بالا قرار دارند.

جمشیدی تصریح کرد: سرانه فضای زندان به ازای هر نفر در سطح کشور 14 متر مربع است این در حالی است که این سرانه در استان هفت متر مربع و در برخی از موارد کمتر از پنج متر ‌مربع می‌باشد.

به گفته وی در سال گذشته 240 نفر از محکومان غیر عمد استان با بدهی 21 میلیارد و 500 میلیون تومان با کمک خیرین، ستاد دیه کشور و گذشت شاکیان آزاد شدند.

 مدیرکل زندان‌های استان مرکزی خاطر نشان کرد: در حال حاضر نیز 239 نفر از زندانیان غیر عمد استان با بدهی 25 میلیارد تومان به کمک و مشارکت خیرین نیازمند هستند.

جمشیدی ادامه داد: هم‌اکنون 12 کتابخانه با 32 هزار و 817 جلد کتاب و دو هزار و 257 نفر عضو در زندان‌های استان فعال هستند.

 وی بیان کرد: در بحث گلریزان درسال های 92 و 93 نسبت به سنوات قبل 400 درصد آمار کمک های مردمی افزایش داشت، بطوری که پارسال 240 نفر از محکومان جرائم غیرعمد با کمک خیرین و ستاد دیه کشور و گذشت شکات آزاد شدند.

 مدیرکل زندان‌های استان مرکزی میزان بدهی این افراد را 21 میلیارد و 900 میلیون تومان ذکر کرد و افزود: شکات برای 11 میلیارد و 500 میلیون تومان از مطالبات خود رضایت دادند و بقیه مبالغ از محل کمک های خیران ، صندوق خسارت بدنی ، وام بانک های عامل و کمک های بلاعوض ستاد دیه کشور تامین شد.

جمشیدی ، شمار محکومان فعلی جرائم غیرعمد استان مرکزی به خاطر محکومیت های دیه ، مهریه ، نفقه و مالی در انتظار کمک های خیرین را 239 نفر و مجموع بدهی آنان را افزون بر 25 میلیارد تومان اعلام کرد.

مدیر کل زندان های استان مرکزی در پایان از مردم خیر و نوعدوست درخواست کرد به منظور آزادسازی زندانیان جرائم غیرعمد این استان کمک های نقدی خود را به شماره حساب سیبای 0216268687001 نزد بانک ملی ایران و شماره حساب 602006 نزد بانک کشاورزی واریز کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار