همکاری های فارس و کشور ژاپن در زمینه گردشگری افزایش می یابد.
کد خبر: ۵۲۷۵۳۴
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۱ 21 November 2017
تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران: روابط عمومی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس اعلام کرد: نشست مشترکبین هیات گردشگری آژانس همکاری‌های بین المللی ژاپن (جایکا)، مدیران و فعالان حوزه گردشگری و سرمایه گذاری استان فارس به منظور ارتقای همکاری‌های دو جانبه در حوزه گردشگری برگزار شد.

بر این اساس، اعضای هیات گردشگری کشور ژاپن (جایکا)، در جلسه ای با حضور محمد ابراهیم فروزانی معاون گردشگری و امور زائرین استانداری فارس، مصیب امیری مدیر کل میراث فرهنگی فارس، مسئولین استان و فعالان بخش خصوصی گردشگری فارس، به تشریح ابعاد پروژه خود در زمینه توسعه گردشگری پرداختند.

بنا بر این گزارش، آکی‌را اوهارا کارشناس ارشد میراث فرهنگی و گردشگری جایکا اظهار کرد: با هدف احیای راه ابریشم و توسعه تمدن، فرهنگ و گردشگری ایران در سطح بین الملل، این آژانس در جدیدترین برنامه خود، وضعیت کنونی گردشگری 7 شهر شیراز، تهران، یزد، تبریز، قزوین، اهواز و اصفهان که در مسیر راه ابریشم واقع شده اند را مورد مطالعه و بررسی کارشناسی قرار خواهد داد و یک شهر هدف برای انجام اقدامات زیر بنایی برای انتقال تکنولوژی، مشاوره و برند سازی گردشگری انتخاب خواهد شد.

وی ادامه داد: مهمترین مؤلفه‌های مد نظر در این طرح، پژوهش پیرامون جاذبه های گردشگری، وضعیت منابع انسانی، زیر ساخت‌های گردشگری، تعامل مؤثر بخش دولتی و خصوصی گردشگری و بهره مندی از این شاخص‌ها در جهت آگاهی و اشتغال زایی ‌بخصوص در بین جوامع محلی شهرهای مذکور در حوزه های صنایع دستی و گردشگری است.

اوهارو اضافه کرد: شهر شیراز و استان فارس با دارا بودن سایت‌های جهانی همچون تخت جمشید و پاسارگاد و آثار منتخب دیگر دوره های مختلف تاریخی از نظر تمدن باستانی و فرهنگی دارای جایگاه ویژه‌ای است.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس نیز به بیان ظرفیت‌های منحصر به فرد استان در حوزه های مختلف پرداخت و گفت: کشور ایران دارای یک میلیون اثر تاریخی، 30 هزار اثر ثبت ملی و 22 اثر ثبت جهانی است و استان فارس با حدود 3 هزار اثر ثبت ملی و 4 اثر ثبت جهانی، حدود 10‌ درصد آثار تاریخی کشور را به خود اختصاص داده است و به همین علت از استان فارس با نام ایران کوچک یاد می شود.

این مقام مسئول به وجود آثار ارزشمند تاریخی- فرهنگی و ادبی در استان فارس اشاره کرد و ادامه داد: یکی از مهمترین شهرهای دوران ایلامی با عنوان "انشان"، آثار دوره هخامنشی همچون تخت جمشید، پاسارگاد، نقش رستم و بخش عظیمی از آثار دوران ساسانی شامل 30 نقش برجسته و شهرهای استخر، دارابگرد، گور، بیشاپور، سرمشهد و همچنین آثار دوره اسلامی نظیر مدرسه خان متعلق به دوران صفوی، آثار متعدد مجموعه زندیه، بافت قاجاری 360 هکتاری شیراز و آرامگاهای حافظ و سعدی از ظرفیت‌های برجسته استان در جذب گردشگر داخلی و خارجی محسوب می شوند.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس از پیگیری برای ثبت جهانی پرونده محور ساسانی به عنوان یکی از مهمترین طرح حوزه میراث فرهنگی اداره کل یاد کرد.

امیری در خصوص وضعیت گردشگری نیز گفت: استان فارس با 440 جاذبه طبیعی شناخته شده، وجود دانشگاه‌ها و پزشکان حاذق به عنوان منابع لازم در گردشگری سلامت و یک هزار و 400 بنای شناخته شده در سر فصل گردشگری مذهبی، از دیر باز در سطح ملّی و فرا ملّی مورد توجه بوده است.

همچنین در این جلسه معاون گردشگری و امور زائرین استانداری فارس با تأکید به اینکه استان فارس به لحاظ سابقه غنی تاریخی به نوعی ستون پایه فرهنگ و تمدن ایران محسوب می‌شود، افزود: علاوه بر موارد مطرح شده باید گفت: فارس در بحث تجارت ایران و تجارت ابریشم بخصوص از راه دریایی نقش کلیدی داشته است.

فروزانی اضافه کرد: شیراز در واقع قطب و مرکزیتی برای جنوب و حنوب غربی کشور است و به نوعی حتی استان‌های جنوبی نیز به لحاظ اقتصادی و اجتماعی متاثر از استان فارس هستند.
بنابراین اگر جذابیت‌های متنوع و مختلف استان فارس را در نظر بگیریم، احتمالا رتبه این استان و منطقه از چند استان دیگر بازدید شده به مراتب بالاتر خواهد بود.

معاون گردشگری استانداری فارس وجود سه فرودگاه بین المللی در شیراز، لار و لامرد، امکان ارتباط ریلی به بخش های دیگر کشور، راه دریایی به دلیل نزدیکی به دریا را از نقاط قوت زیر ساخت‌های حمل و نقل استان بر شمرد.

فروزانی همچنین به بندر باستانی سیراف که در منتهی الیه محور ساسانی واقع شده است و از دوران ساسانی تا قرن چهارم هجری عملا دروازه ورود شرق و کالاهای شرقی و صادرات ایران به شرق بوده است، نیز اشاره کرد و این بندر را نماد دریای پارس و اثرگذاری ایالت فارس بر جغرافیای اقتصادی و اجتماعی فرهنگی و سیاسی منطقه برشمرد.

این مقام مسئول تصریح کرد: با توجه به توانمندی استان در محورهای مختلف و زمینه فعالیت آژانس دولتی جایکا که متمرکز بر بحث‌های توسعه پایدار و متوازن است، زمینه همکاری های مشترک گسترده‌ای تحت عناوین مدیریت آموزش صنایع دستی، مدیریت آب، ارتباط متوازن جوامع روستایی و شهری و بهینه سازی مصرف انرژی وجود دارد.

گفتنی است در این جلسه اطلاعات مرتبط با زیرساخت‌های اقامتی و پذیرایی استان، راهنمایان آموزش دیده ایرانگردی و جهانگردی استان، ظرفیت صنایع دستی و گردشگری روستایی و عشایری، آمار گردشگران داخلی و ورودی و میزان رشد آن ها، طرح مثلث طلایی با محوریت استان فارس و حضور استان های اصفهان و یزد و با هدف توسعه گردشگری، نهمین نمایشگاه گردشگری پارس، بسته های سرمایه‌گذاری تهیه شده توسط شرکت توسعه گردشگری مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار