ورود پاجوش‌های غیر قانونی همراه با آفت زمینه ساز ورود یک آفت به نخلستان‌های شهرستان داراب شده است.
کد خبر: ۵۱۸۳۱۲
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۶ - ۲۲:۳۸ 01 November 2017
تابناک فارس به نقل از صداوسیما: محمد ظاهر رحیمی معاون دفتر قرنطینه سازمان حفظ نباتات وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه ورود پاجوش غیر قانونی خرما به داراب زمینه ساز ورود آفت به نخلستان‌های شهرستان داراب شده است، گفت: کارشناسان با حضور به موقع خود از شیوع این آفت در سطح گسترده پیشگیری کردند.
وی افزود: پاجوش‌های وارداتی غیر قانونی خرما به کشور دارای آفت قرنطینه‌ای سرخوطومی حنایی خرما هستند که می‌تواند خسارت فراوانی را به نخلستان‌های خرما وارد کند.
رحیمی با بیان اینکه برخی از باغداران در اقدامی نا آگاهانه از کشور‌های حاشیه جنوبی خلیج فارس پاجوش درخت خرما وارد می‌کنند افزود: کشاورزان باید پاجوش‌های خود را از نهالستان‌های داخلی و معتبر تهیه کنند. 
«آفت سرخرطومی خرما» حشره‌ای به رنگ قرمز متمایل به حنایی رنگ با ۳۰ تا ۳۵ میلیمتر طول، دارای خرطومی بلند و خمیده است و از جوانه مرکزی غلاف‌های تازه تغذیه می‌کند و در نهایت باعث خشک شدن تاج درخت و افتادن درختان آلوده می‌شود.
سوسک‌های سرخرطومی حنایی در دوران بلوغ نسبتاً بزرگند و رنگ قرمز آجری دارند؛ لارو این سوسک می‌تواند بدون تظاهر بیرونی سوراخ‌هایی به طول یک متر در تنه درخت نخل ایجاد کند و در نتیجه باعث تضعیف و مرگ نخل شود.
معمولاً خسارت این حشره به‌سادگی قابل مشاهده نیست و درختان آلوده در ظاهر کاملاً سالم و سبز هستند و نخلداران زمانی متوجه حضور این آفت می‌شوند که درخت بدون هیچ دلیل خاصی می‌افتد.
حشرات بالغ این آفت قدرت پرواز بالایی دارند و بعد از نابود کردن یک نخلستان می‌توانند تا چندین کیلومتر به سمت درختان سالم نخلستان دیگر پرواز و چرخه جدیدی ایجاد کنند.
برای شناسایی این آفت باید تک‌تک درختان نخلستان‌های مشکوک به آلودگی توسط "کارشناسان ردیاب" بررسی شود که با در نظرگرفتن سطح زیر کشت نخیلات در کشور این کنترل و مهار هزینه زیادی به همراه دارد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار