رييس دانشكده دندانپزشكي يزد هشدار داد؛
رييس دانشكده دندانپزشكي دانشگاه علوم پزشكي شهيد صدوقي يزد با تاكيد بر اين كه شروع اختلالات و بيماري‌هاي لثه با التهاب در آنها آغاز مي‎‎شود، پيشگيري از ادامه پيشرفت اين عارضه را با اقدامات خودمراقبتي توصيه كرد.
کد خبر: ۵۱۷۸۱
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۲ 23 June 2015
به گزارش تابناک یزددکتر "سيد حسين طباطبايي" عمده مشكل در بحث دندان را پوسيدگي دندان و بيماري‌هاي لثه بيان كرد و گفت: پوسيدگي دندان در واقع يكي از شايع‌ترين بيماري‌هاي عفوني است و متأسفانه در يزد نيز شايع است.

وي عامل اين عارضه را ميكروبي خواند كه با مصرف مواد قندي بين دندان‌ها،‌ توليد اسيد مي‎‎كند و همين عامل نيز منجر به تخريب سطح دندان‎‎ها مي‎‎شود.

طباطبایی با اشاره به وجود برخي از ميكروب‏‏ها در دهان به طور طبيعي، اظهار كرد: البته عدم رعايت بهداشت صحيح دهان و دندان منجر به تجمع اين ميكروب‏‏ها و قدرتمندتر شدن آنها و در نهايت نيز التهاب لثه مي‏‏شود.

سرپرست کلینیک تخصصی دندانپزشکی خاتم‌الانبیاء در يزد، التهاب لثه را آغازگر بيماري‌هاي لثه خواند و تصريح كرد: در واقع با تداوم التهاب لثه، مشكل  پريودنتيت(پيوره) و نهايتاً از دست ‌رفتن دندان‌ها را شاهد خواهيم بود.

وی در مورد علائم بروز التهاب در لثه اظهار كرد: با التهاب لثه، شاهد پرخون و حجيم شدن آنها و در وهله بعد خونريزي آنها به صورت خودبخودي يا در اثر كوچكترين تحريك خواهيم بود به نحوي كه موقع مسواك زدن از دهان، خونريزي زياد از دندان‎‎ها رخ مي‎‎دهد يا حتي خودبخود در شيارهاي لثه خون بالا مي‌آيد و از طرف ديگر نيز اين موضوع منجر به بوي بد دهان مي‏‏شود.

طباطبایی گفت: با ادامه اين روند، جرم در ناحيه لثه و دندان‏‏ها تشكيل مي‌شود و به تدريج نيز تعداد آنها زيادتر و منجر به جدا شدن دندان از لثه مي‏‏شود و در ادامه هم استخوان زيرين كه ريشه دندان‌ها در آن قرار گرفته در اثر اين عوامل محرك، كم‌كم تخريب و تحليل مي‌رود كه به اين مرحله پيوره گفته مي‎شود.

وي لق شدن دندان را از نتايج پيوره شدن دندانها ذكر كرد و گفت: اگر اين عارضه تحت درمان قرار نگيرد باعث از دست‌ رفتن دندان‌ها مي‌شود كه در اين صورت يا بايد دندان را كشيد يا آن قدر دندان لق مي‏‏شود كه خيلي راحت جدا مي‌شود.

رييس دانشكده داندانپرشكي يزد خودمراقبتی را مهمترين روش پيشگيري از اين عوارض بيان و خاطرنشان كرد: سه مرتبه مسواک زدن در شبانه‌روز به مدت هر بار دو تا سه دقيقه و استفاده از نخ دندان حداقل قبل از خواب شب از روش‎‎هاي موثر در پيشگيري بيماري‌هاي لثه و دندان است.

وي با بيان اين كه بهترین دهان‌شویه آب‌نمک رقیق است، تاكيد كرد: استفاده از دهان‌شویه هیچ‌گاه نمی‌تواند جایگزین مسواک‌زدن شود بلکه فقط می‌تواند یک عامل کمکی باشد.

طباطبايي درمان بيماري در مراحل پیشرفته‌تر را از طريق جرم‌گيري دندان‌ها ممكن دانست و افزود: علی‌رغم تصور مردم، جرم‌گیری باعث خراب شدن دندان یا آسیب به مینای دندان نمی‌شود و در صورتي كه توسط دندان‌پزشک آگاه و متخصص انجام شود، نه تنها هیچ‌گونه آسیبی به دندان نمی‌رساند بلکه از بیماری‌های پیشرفته لثه پیشگیری می‌کند.

اين متخصص در پايان با بيان اين كه هدف از اقدامات پيشگيرانه حفظ دندان‌هاي طبيعي افراد است، گفت: البته در صورتي كه تخریب استخوان اتفاق بيافتد، نیاز به درمان‌های پیشرفته‌تری مثل جراحی لثه نيز براي حفظ دندان‌ها ضرورت دارد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار