فارس با 24 هزار و 500 هکتار انارستان و برداشت سالانه بیش از 250 هزار تن رتبه نخست تولید انار را در کشور دارد، اما نامی از استان در کنار این محصول دیده نمی‌شود. انار فارس در سراسر ایران با نام ساوه و دیگر شهرها معروف شده است.
کد خبر: ۵۱۶۳۷۶
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۶ 29 October 2017
تابناک فارس به نقل از تسنیم:روستای تاریخی فاروق یکی از مهم‌ترین مراکز تولید انار در فارس است. به گفته «حسام ایزدی» رئیس هیات مدیره شرکت تعاونی باغداران، این روستا با تولید سالانه 15 هزار تن انار نقش مهمی در تولیدات باغی کشور دارد. اهمیت این مسئله تا جایی است که امسال برای دومین سال متوالی جشنواره گردشگری انار در این روستا برگزار شده است.

به کام دیگر شهرها
دهیار روستای فاروق از برگزاری جشنواره گردشگری انار خبر می‌دهد و می‌گوید: این جشنواره از اول آبان آغاز شده، تا هشتم ادامه دارد و با برنامه‌های متنوعی همراه است.
 به گفته «غلامحسین زارع» روز چهارم به نام فاروق و جشن انار نام گرفته است. در این روز به صورت نمادین تمامی مراحل برداشت انار و تولید محصولاتی نظیر آب و رب انار انجام می‌شود.
اغلب باغداران و اهالی روستای فاروق به تولید فرآورده‌های انار نظیر رب انار، آب انار و ترشی انار می‌پردازند. به گفته ایزدی این کار به صورت کاملاً سنتی انجام می‌شود و کارگاه‌های فراوری محصول به شیوه صنعتی در این روستا جایی ندارد.
رئیس هیات مدیره شرکت تعاونی باغداران روستای فاروق معتقد است؛ استفاده از روش سنتی سبب شده که انار فاروق سر از کارخانه‌های تبریز، ساوه و یزد در آورد و با نام این شهرها به بازار خارجی عرضه شود.
ایزدی از روزگاری سخن می‌گوید که انار فاروق به بازار کشورهای حوزه خلیج فارس، روسیه و اروپا صادر می‌شد، اما به دلایل مشکلات بسیار از جمله نبود حمایت از باغداران، انار روستا راهی استان‌های همجوار می‌شود.

احیای قنات‌ها
رئیس هیات مدیره شرکت تعاونی باغداران روستای فاروق محصول انار را به دلیل استفاده نکردن از کود شیمیایی، صددرصد ارگانیک اعلام می‌کند. باغ‌های روستا از آب 11 رشته قنات سیراب می‌شوند اما بی‌توجهی به این قنات‌ها سبب شده که برخی از آنها امروز قابل استفاده نباشند. ایزدی بیان می‌کند: در روستای فاروق 17 رشته قنات با قدمت چندین هزار ساله وجود داشته که امروز فقط 11 رشته باقی مانده است.
احیای رشته قنات‌های فاروق و ارائه تسهیلات با سود کم برای راه‌اندازی صنایع تبدیلی و کارگاه‌های صنعتی دو خواسته رئیس هیات مدیره شرکت تعاونی باغداران روستای فاروق است تا این گنج در فاروق حفظ شود. به گفته ایزدی بسیاری از باغداران اگر سرمایه داشته باشند، می‌توانند کارگاه‌های صنعتی تولید فرآورده‌های انار را راه‌اندازی کنند.
کارشناسان کشاورزی معتقدند؛ صنایع تبدیلی در محصولات باغی فارس نسبت به محصولات زراعی و دامی کمتر است. در صورتی که با ایجاد و توسعه صنایع تبدیلی و مدیریت صحیح در بخش صادرات می‌توان تا 45 درصد از محصول انار استان را به دیگر کشورها صادر کرد.
«محمدمهدی قاسمی» رئیس جهاد کشاورزی فارس هم در نخستین جلسه ستاد صنایع کشاورزی استان گفته بود: ایجاد و توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی و صنایع روستایی از مؤثرترین راهکارها برای کاهش حجم ضایعات کشاورزی و افزایش صادرات است. وی در اردیبهشت امسال نیز بیان کرده بود: بخش کشاورزی هنوز ظرفیت بسیار بالایی دارد. باید در زمینه صنایع تبدیلی ظرفیت فراوری را افزایش دهیم و از 5/1 میلیون تن صنایع فراوری موجود بالاتر رویم.

کشاورزی جهرم بیمه نیست
نماینده جهرم در مجلس شورای اسلامی گفت: بیمه هیچ احساس مسئولیتی برای جبران خسارت کشاورزان ندارد.
«محمدرضا رضایی» گفت: کشاورزی از اولویت‌های اصلی کشور خارج شده؛ در حالی که سرمایه‌گذاری در کشاورزی بازده سریع‌تری نسبت به بخش صنعت دارد. نیاز است جهاد کشاورزی که از متولیان اصلی است، توجه و حمایت بیشتری به کشاورزان داشته باشد.
وی با اشاره به اینکه در بخش خفر شهرستان جهرم 5 هزار هکتار کشت دیم انجیر وجود دارد، بیان کرد: انجیر این منطقه به لحاظ کیفیت از مرغوب‌ترین انجیرهای کشور است اما به دلیل سیل سال گذشته آسیب زیادی به این منطقه وارد شده است. چشمه‌ها و قنات‌های زیادی تخریب شده که نیاز به حمایت و پشتیبانی برای بازسازی دارد.
رضایی افزود: با توجه به اینکه بیشتر باغ‌ها بیمه هستند اما بیمه هیچ احساس مسئولیتی ندارد و هزینه‌ای بابت جبران خسارت به کشاورزان پرداخت نمی‌کند.
نماینده جهرم از پلمب 270 چاه غیرمجاز در شهرستان جهرم خبر داد و بیان کرد: در حوزه نصب کنتورهای هوشمند اقدامات خوبی صورت گرفته است. با توجه به دستکاری شدن آنها درصدد نصب کنتورهای جدیدتری هستیم که طراحی آنها به صورت الکترومغناطیسی است.
وی با اشاره به بحران آب گفت: باید به گونه‌ای از کشت روی بیاوریم که میزان مصرف آب در آن 
کم و همراه با تولید بیشتر باشد. امیدوار هستیم که این رویکرد در کشور تقویت و نهادینه شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار