با اين كه يادروزهاي مشاهير مي تواند كاركردهاي مناسبي در حوزه هاي اقتصادي و گردشگري يك منطقه داشته باشد اما شيراز از اين مقوله بي بهره است و تنها در چنين روزهايي يك سري مراسم كليشه اي اجرا مي شود.
کد خبر: ۵۱۱۳۰۶
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۱ 19 October 2017
مدير گردشگري شهرداري شيراز گفت:بیست و یکمین دوره بزرگداشت حافظ در شیراز برگزار شد ولی این آیین هم زمینه ساز شکل گیری گردشگری ادبی در این شهر نبود.

جواد غريب زاده با بيان اين كه يك سال از يادروز حافظ گذشت اما اتفاق خاصي كه منجر به توسعه گردشگري ادبي در شهر شيراز شود نيفتد افزود: با اين كه يادروزهاي مشاهير مي تواند كاركردهاي مناسبي در حوزه هاي اقتصادي و گردشگري يك منطقه داشته باشد اما شيراز از اين مقوله بي بهره است و تنها در چنين روزهايي يك سري مراسم كليشه اي اجرا مي شود.

غريب زاده ادامه داد: در عصري زندگي مي كنيم كه گردشگري صنعت پولسازي است و سهم بزرگي در درآمد بازي مي كند اما متاسفانه اين صنعت آن طور كه شايد و در خور شأن جاذبه هاي گردشگري شيراز است توسعه نيافته است. 

مدير گردشگري شهرداری شيراز در ادامه اين گفت و گو با اشاره به نبود ضابطهاي مشخص در حوزه ميراث فرهنگي براي ثبت آثار تاريخي، فرهنگي و معنوي در مجامع جهاني گفت: چنان چه مراسم آيين بزرگداشت هاي مشاهير ايران به خصوص شيراز به صورت بين المللي برگزار شود ثبت اين ميراث هم در مجامع جهاني آسان تر خواهد شد. 

بنابراين گزارش، اميرحسين حکمت نيا مدرس و فعال حوزه گردشگري فارس نيز طي سخناني در حاشيه مراسم شيراز در عصر خواجه راز به خبرنگار ما گفت: درحال حاضر 3 مسير گردشگري ادبي در شهر شيراز با هدف معرفي هرچه بيشتر حافظ شناسايي شده است. به گفته وي، يكي از اين مسيرهاي گردشگري از دروازه قرآن به سمت آرامگاه حافظ و مقبره شاه شجاع است كه در اين مسير ميتوان اتفاقاتی كه در زمان زندگي اين شاعر نامي رخ داده است را به وضوح مشاهده كرد. 

حكمت نيا اضافه كرد: یکی از مسیرهای گردشگری ادبی در شيراز زمان حافظ از منظر ابن بطوطه سياح قرن 8 هجري قمري است كه به شناسايي و معرفي مسيري در محله اسحاق بيگ و لب آب در شيراز مي پردازد همچنين مي توان به مسيرگردشگري محله شيادان (شيدان) تا گود شاهزاده منصور نيز اشاره كرد.

به گفته وي، وجه تسميه محله شيادان به وجود شيخی به نام شيدان در اين محله برمي گردد كه به مرور زمان به اين نام خوانده مي شود و مي توان محدوده آن را به نزديكي بازار شمالي وكيل نسبت داد.

اين مدرس دانشگاه با بيان اين كه تعريف مسيرهاي گردشگري به تنهايي كافي نيست افزود: بايد زيرساختهاي مناسب در شهر فراهم شود تا گردشگران بتوانند در اين محوطه هاي تاريخي حضور يابند.

وي ادامه داد: اجراي تورهاي تخصصي در حوزه گردشگري ادبي با توجه به تعريف و شناسايي مسيرهاي جديد در شهر شيراز يك ضرورت است.

حكمت نيا همچنين بر لزوم توسعه اين تورهای گردشگري در شيراز تاكيد كرد و گفت: جا دارد تورهاي ويژه اي هم براي رونق بيشتر اين نوع گردشگري در شيراز تعريف گردد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار