سیستم آبیاری هوشمند در باغ‌ها و مزارع فارس راه اندازی می‌شود.
کد خبر: ۴۸۹۴۰۵
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۰ 05 September 2017
تابناک فارس به نقل از صداو سیما: نحوه آبیاری باغ‌ها و زمین‌های کشاورزی با توجه به بحران خشکسالی یکی از دغدغه‌های مدیریت آب است.
مدیر سامانه‌های آبیاری گفت: سازمان جهاد کشاورزی در دو دهه گذشته اقدام به اجرای سامانه‌های نوین آبیاری در سطح حدود ۲۵۰ هزار هکتار از اراضی بهره ورداران با استفاده از یارانه‌های دولتی و کمک بلاعوض کرده است.
دهقانیان با بیان اینکه سیستم‌های آبیاری نوین هم نتوانستند بهره وری لازم را با توجه به بحران آب داشته باشند، افزود: با توجه به شرایط موجود و براساس تحقیقات انجام شده استفاده از سیستم آبیاری هوشمند ضروری است.
وی تاکید کرد: آبیاری هوشمند یک باغ ۲۲۰ هکتاری در شیراز به عنوان الگو انتخاب شده تا بعد از بررسی‌های لازم این سیستم وارد عرصه کشاورزی شود.
ابول پور عضو هیات علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان فارس و طراح این سامانه گفت:تحقیقات ما از هشت سال پیش آغاز شد و با توجه به اقلیم دیار فارس و تنوع در کشاورزی سیستم آبیاری هوشمند براساس پایش رطوبت در خاک تنظیم شده است. 
وی عنوان کرد: سیستم آبیاری هوشمند با توجه به نوع استفاده به صورت آزمایشی در شهرستان‌های مختلف استان فارس و کرمان زیر طرح تحقیقاتی بودند و عملکرد موفقی داشتند. 
این پژوهشگر عرصه کشاورزی، برنامه ریزی زمان آبیاری را در شرایط کمبود آب ضروری دانست و گفت: در آخرین سامانه سیستم آبیاری هوشمند به زمان و میزان آبیاری توجه ویژه شده است. 
ابول پور افزود: در این سیستم سنسورهای موجود در خاک میزان رطوبت خاک و سنسورهای هوا شناسی وضعیت دما و رطوبت هوا را به سامانه مرکزی انتقال می‌دهند. 
طباطبایی که مسئول و مهندس ناظر آبیاری این باغ الگویی است ، درباره تغییر عملکرد آبیاری باغ گفت: از زمان نصب این سیستم هوشمند در باغ، سه چاه با ۱۲ ساعت آبیاری به یک چاه با هشت ساعت آبیاری کاهش پیدا کرده است. 
این سیستم آبیاری بعد از آزمایش‌های نهایی به عرصه کشاورزی وارد خواهد شد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار