مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس از اتمام عملیات مرمت کاروانسرای میان کتل واقع در شهرستان کازرون خبر داد.
کد خبر: ۴۷۹۳۹۱
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۰ 16 August 2017
تابناک فارس:صنایع دستی وگردشگری فارس، مصیب امیری با بیان اینکه این کاروانسرا در 30 کیلومتری شهرستان کازرون و بر سر راه تجاری بوشهر به اصفهان در دوران قاجاریه ساخته شده است، اظهار داشت:کاروانسرا از نظر موقعیت طبیعی در یک منطقه کوهستانی واقع و پوشش گیاهی اطراف آن عمدتا درختان بلوط، بنه،کلخنگ و بادام کوهی تشکیل می دهد و یکی از چند منطقه مهم زیست محیطی جهت زیست بوم حیوانات وحشی است که هم اکنون تحت حفاظت محیط زیست قرار دارد و منابع تامین آب عمدتا به صورت چشمه های جاری از کوه است.

این مقام مسئول از ویژگی های بارز این بنا موقعیت قرار گیری آن، چهار ایوانه بودن بنا، استفاده گسترده از سنگ جهت نماسازی بنا، شکل گیری فضاهای کاروانسرا بر حسب موقعیت مکانی و جغرافیایی آن عنوان کرد.

مدیر کل میراث فرهنگی فارس ادامه داد: با توجه به ارزش تاریخی این بنا، عملیات مرمت در قسمت های تقویت پی دیوار ها و پشت بندها، حذف عوامل بیولوژیکی آسیب رسان به بنا، سبک سازی قسمتهای سقف و پوشش مجدد آن، تثبیت سنگهای ریخته شده در نما و تجمیع آنها، مرمت اضطراری استحکامی دیوارهای بنا و پوشش حفاظتی جدید جهت ورودی کاروانسرا در دستور کار قرار گرفت و با اعتبار 500 میلیون ریال اجرا و به اتمام رسید.

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، این کاروانسرای تاریخی در سال 1379 به شماره 3667 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار