مدیرعامل سازمان تعاون روستایی استان فارس گفت: یک شرکت کشت و صنعت با محوریت تولید و فرآوری انگور با سرمایه گذاری شرکت فرانسوی در سپیدان فارس شکل می گیرد.
کد خبر: ۴۷۸۸۸۲
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۴ 15 August 2017
تابناک فارس به نقل از ایرنا:احد بهجت حقیقی روز سه شنبه در نشستی خبری افزود: در فرایند این سرمایه گذاری که توسط فرانسوی ها صورت می گیرد، کشت سنتی انگور کنار گذاشته می شود و پایه های (نهال) مرغوب درخت انگور از کشور ایتالیا وارد کشور می شود.
وی اظهار کرد: هم اینک 300 هکتار زمین به همین منظور در شهرستان سپیدان در نظر گرفته شده است و در صدد افزایش سطح آن به یک هزار و 800 هکتار هستیم و در آن زمان است که می توان، میزان دقیق سرمایه گذاری خارجی که جذب خواهد شد را اعلام کرد.
مدیرعامل سازمان تعاون روستایی استان فارس گفت: شرکت سرمایه گذار مکلف است که ضمن احداث کارخانه آب انگور، محصول تولیدی را به خارج کشور صادر کند.
شهرستان سپیدان در فاصله 80 کیلومتری غرب شیراز واقع است.
** صادرات یک هزار تن میوه وسبزی استان فارس به کشور قطر
بهجت حقیقی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: از ابتدای خردادماه امسال تاکنون، یک هزار تن انواع میوه و سبزی تولید شده در استان فارس از فرودگاه بین المللی شهید دستغیب شیراز به کشور قطر صادر شده است.
وی اظهار کرد: با توجه به بهای یک دلاری پیاز در بازار قطر و بهای معادل 2 دلاری آن در بازار استان فارس، در این مدت هیچ توجیه اقتصادی برای صادرات این محصول به قطر وجود نداشته است.
مدیرعامل سازمان تعاون روستایی استان فارس گفت: در اقلام صادراتی از این استان به کشور قطر، پیاز نبوده است و از این رو، نمی توان گفت که قیمت پیاز به دلیل کمبود ناشی از صادرات در بازار افزایش یافت.
بهجت حقیقی ادامه داد: کشت پیاز در گلخانه هنوز جای خود را نیافته است و حال آن که محصولاتی مانند گوجه و خیار با توجه به کاشته شدن در گلخانه، در همه روزهای سال در حال تولید و عرضه هستند و امیدواریم پیاز نیز در سبد تولید محصولات گلخانه ای قرار گیرد.
** بهره برداری از چهار طرح تعاون روستایی در هفته دولت
مدیرعامل سازمان تعاون روستایی استان فارس در بخش دیگری از این نشست خبری گفت: چهار طرح بخش خصوصی با اعتباری افزون بر 18 میلیارد ریال شهریورماه امسال به مناسبت هفته دولت به بهره برداری می رسند.
وی اظهار کرد: ایستگاه بوجاری بذر شهرستان اقلید یکی از این طرح ها است که با اعتباری افزون بر 10 میلیارد ریال به مرحله بهره برداری رسیده است.
بهجت حقیقی گفت: ساختمان اداری تعاونی های کشاورزی شهرستان کازرون، واحد فرآوری شیر در شهرستان فراشبند و واحد فرآوری خرما در شهرستان قیر و کارزین نیز به همین مناسبت افتتاح می شوند.
** تدارک برای تامین میوه شب عید 97 از مردادماه امسال
مدیرعامل سازمان تعاون روستایی استان فارس در ادامه از تدارک این سازمان برای تامین میوه شب عید ویژه تنظیم بازار تعطیلات نوروز 97 خبر داد و گفت: از اواخر مردادماه جاری، خرید محصول سیب از باغداران با هدف ذخیره سازی وعرضه آن در روزهای پایانی سال در این استان صورت می گیرد.
وی اظهار کرد: اتحادیه تعاونی های روستایی استان فارس پارسال موفق شدند که یک هزار و 200 پرتقال و 800 تن سیب را از باغداران خریداری و با هدف عرضه در طرح های تنظیم بازار، ذخیره و نگهداری کنند.
** کاهش 10 درصدی خرید گندم به خاطر کاهش بارندگی در شمال فارس
بهجت حقیقی همچنین گفت: از آغاز فصل برداشت سال جاری تاکنون، 480 هزار تن گندم و 70 هزار تن جو از کشاورزان این استان خریداری شده است که 10 درصد کاهش را نسبت به مدت مشابه پارسال نشان می دهد.
وی بیان کرد: کاهش بارندگی ها در شمال استان فارس و همچنین حوضه آبریز رودخانه کر منتهی به سد درودزن در کاهش سطح زیرکشت این محصولات در استان اثرگذار بوده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار