معاون رئیس سازمان و رئیس جهادکشاورزی شهرستان طبس در خصوص آفت سرخرطومی خرما به باغداران شهرستان هشدار داد.
کد خبر: ۴۶۹۴۳۲
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۳ 30 July 2017
داوود بخشایی در گفتگو با اظهارکرد: آفت سرخرطومی حنایی خرما از مهم ترین آفات نخیلات است که در استان ما قرنطینه است.

وی گفت: از کشاورزان محترم خواستاریم در صورت مشاهده این آفت مراتب را جهت کنترل به موقع و انجام عملیات قرنطینه ای به اطلاع مدیریت جهادکشاورزی برسانند.                                        
بخشایی با اشاره به اینکه این حشره بالغ به رنگ قرمز مایل به قهوه ای تیره به طول ۳۰ تا ۳۵ میلیمتر و عرض ۱۰ میلیمتر می باشد گفت: قسمت انتهایی این حشره خرطوم بلند و خمیده است و شاخک ها بلندی دارد که در موقع استراحت در داخل شیار روی خرطوم قرار می گیرد و در روی هر بالپوش ۶ شیار طولی مشخص وجود دارد.

وی افزود: لارو ضخیم بدون پا به رنگ سفید شیری مایل به زرد و کپسول سر قهوه ای متمایل به قرمز باطول ۵۰ میلیمتر و عرض ۲۰ میلیمتر است.

رئیس جهاد کشاورزی طبس در ادامه گفت: حشره ماده تخم هایش را در زخم های درخت در طول تنه یا در محل دمبرگ ها و پاجوش ها می گذارد.

وی ضمن بیان این نکته که لارو پس از سه روز از تخم بیرون می آید و به سمت داخل تنه شروع به تغذیه می کند گفت: حشره کامل معمولا از درخت نخل تغذیه نمی کند و خسارت مربوط به لارو می باشد.

بخشایی ضمن تاکید بر این نکته که علایم اولیه حمله آفت قابل تشخیص نیست افزود: در مراحل اولیه آلودگی از طریق گوش دادن به صدای تغذیه لارو و حس کردن بوی ترشیدگی و خشک و سفید شدن برگ وسط تنه جوش و پاجوش می توان به وجود آفت پی برد.

وی در ادامه بیان داشت: علائم بعدی خسارت آفت شامل شکاف ها و بریدگی های قاعده برگ، رشد غیر عادی و اریب تاج درخت به صورت خارج از مرکز، سوراخ های قاعده درختان بریده شده و علایمی مشابه استرس های خشکی همچون پژمردگی و زردی می باشد.

وی تاکید کرد: در موقع حمله آفت تنه از نظر ساختمانی ضعیف شده و ممکن است سقوط کند.

این مقام مسئول در ادامه گفت: باغداران با بازدید مکرر و مرتب باغ در صورت مشاهده علائم مشکوک باید موارد را سریعا به جهادکشاورزی اطلاع دهد.

بخشایی ردیابی با تله های جلب کننده فرمونی و گیاهی را از راه های به دام انداختن این حشره عنوان کرد و در ادامه گفت: از جمله اقدامات لازم برای پیشگیری، انجام هرس شامل حذف پاجوش و تنه جوش در فصل سرما است که باعث کند شدن پرواز و فعالیتهای حیاتی حشرات می شود.

وی افزود: همچنین پانسمان محل های هرس شده و زخم های ایجاد شده توسط سایر عوامل در فصل بهار و تابستان لازم و ضروری است.

رئیس جهاد کشاورزی طبس رعایت بهداشت و تمیزی باغ از سرشاخه های خشک و علف های هرز و وارد نکردن پاجوش بدون گواهی بهداشتی و جلوگیری از واردات غیرقانونی پاجوش را از دیگر عوامل مهم در پیشگیری بروز آفت سرخرطومی حنایی خرما دانست.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار