رئیس اداره حفاظت محیط زیست نهبندان گفت: بر اثر بارندگی‌های اخیر و جاری شدن رودخانه‌ها، تالاب کجی نمکزار نهبندان ۸۰ درصد آبگیری شد.
کد خبر: ۱۱۶۴۸۰۲
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۲:۲۶ 29 April 2024

به گزارش تابناک خراسان جنوبی و به نقل از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی، کوهستانی گفت: باتوجه به بارندگی‌های اخیر بیش از ۸۰ درصد از پهنه ۵ هزار هکتاری آبی تالاب کجی نمکزار آبگیری شده که این امر باعث کاهش ریزگرد‌ها و تغذیه سفره‌های زیر زمینی خواهد شد.

وی افزود:، تالاب کجی نمکزار در ادوار گذشته یکی از تالاب‌های دایمی ایران بوده است و پرندگان مهاجر در تمام فصول در این منطقه حضور داشته‌اند، اما با گذر زمان و خشکسالی‌های به وجود آمده این تالاب به صورت فصلی آبگیری می‌شود.

پناهگاه حیات وحش تالاب کجی نمکزار با ۲۲ هزار هکتار شامل تالاب و محدوده جنگلی است که در ۷۵ کیلومتری شهر نهبندان و در حاشیه جاده ارتباطی بیرجند - زاهدان قرار دارد.

گز و تاغ نیز از گیاهان این تالاب است و زاغ بور، هوبره، عقاب طلایی، پرستو، کبک و کلاغ سیاه نیز از پرندگان بومی و روباه، خرگوش، پامسواکی کوچک و موش خانگی هم از پستانداران موجود در تالاب کجی نمکزار شهرستان نهبندان محسوب می‌شود. نهبندان مرکز این شهرستان در ۲۰۰ کیلومتری جنوب بیرجند مرکز خراسان جنوبی قرار دارد.

برچسب ها: خراسان جنوبی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار