معاونت میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، دو نیروی یگان حفاظت در بافت تاریخی شیراز مستقر کرده و به استانداری شیراز هم نامه نوشته تا از تخریب‌های بیشتر در بافت تاریخی اسکندریه جلوگیری شود.
کد خبر: ۴۵۴۳۴
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۸ 09 June 2015

تابناک فارس به نقل از ایسنا:گفته می‌شود ضلع شرقی حرم شاهچراغ (ع) در بافت تاریخی اسکندریه را به پادگان تبدیل کرده‌اند، حتی شب گذشته (دوشنبه 18 خرداد) سه خانه‌ی ثبتی را برای تخریب تخلیه کردند، اما با تبدیل بافت به این حالت پادگان، آمار کامل و درستی از میزان تخریب‌ها در بافت تاریخی اسکندریه وجود ندارد.

از سوی دیگر، با وجود اعلام نخستین آمارها درباره‌ی تخریب سه خانه‌ تاریخی و ارزشمند قاجاری در ضلع شرقی شاهچراغ، معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری معتقد است تا کنون فقط یک خانه متعلق به دوره‌ی پهلوی تخریب شده که آن‌هم دارای ارزش تاریخی نبوده است.

محمد حسن طالبیان با تاکید بر اقداماتی که از طریق استان و در سطح کشور برای جلوگیری از تخریب بیشتر در دست انجام دارد، می‌گوید: روز گذشته (18 خرداد) نامه‌هایی جداگانه به استانداری شیراز و شورای عالی معماری و شهرسازی کشور فرستاده و در آن مطرح شد که با توجه به تعهدات دو طرف برای داشتن یک انضباط در طرح و برنامه‌های کاری در این زمینه، مداخلات بیشتری انجام شود.

وی همچنین از حضور دائم دو نیروی یگان حفاظت اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان فارس در محدوده‌ی این بافت تاریخی برای جلوگیری از هر نوع تخریب دیگری خبر داد.

او افزود: خانه‌ای که دو روز پیش در بافت تاریخی اسکندریه تخریب شده، بدون هماهنگی با مجری وزارت راه و شورای نظارت بوده است. با این وجود در نامه‌ای که به شورای عالی شهرسازی کشور نیز ارسال کردیم؛ ناراحتی خود را از انجام این کار مطرح و اعلام کردیم قرار بود هر اقدامی در این محدوده با برنامه و طرح مصوب و همچنین با نظارت صورت گیرد، اما هیچ کدام از این اقدامات انجام نشده است.

به گزارش ایسنا، عاملان آغاز موج جدید تخریب در بافت تاریخی اسکندریه شیراز که گفته می‌شود با هدف توسعه‌ی حرم شاهچراغ (ع) صورت می‌گیرد شب گذشته سه خانه‌ی تاریخی دیگر «یدالله منتصری»، «شهرام بهرامی» و «شمس سلیمی» را با هدف تخریب تخلیه کردند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار