اوایل ماه رمضان بود که انفجاری مهیب بخش گسترده‌ای در شرق و شمال شرق شیراز را لرزاند، انفجاری که به همراه حریق، ویرانی و مصدومیت و آوارگی را برای جمعی از شهروندان به‌دنبال داشت؛ خانه‌به‌دوشانی که سرگردانیشان در سایه بی‌تفاوتی مسئولان ادامه دارد!!
کد خبر: ۴۵۱۷۶۴
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۷ 02 July 2017
تابناک فارس به نقل از ایسنا: علی‌رغم گذشت حدود یک ماه از وقوع حریق و انفجار در هایپرمارکتی موسوم به نمونه در بلوار نصر شیراز که تخریب ساختمان‌های متعددی را به‌دنبال داشت، می‌گذرد؛ اما هنوز تکلیف شهروندانی که آن شب خوابشان پریشان شد و همچنان این پریشان خوابی که با پریشان‌حالی توام شده است ادامه دارد.

این در حالی است که هنوز آثار و بقایای آتش و انفجار در محدوده هایپرمارکت جمع‌آوری نشده و بوی اجسام سوخته همچنان به مشام می‌رسد و هر رهگذر و ساکنی را می‌آزارد.

یکی از شهروندانی که خانه‌اش در همسایگی محل وقوع حادثه انفجار شیراز بود به ایسنا گفت: از همان شب که این حادثه اتفاق افتاد تاکنون، آواره هستیم؛ هیچ فرد و دستگاهی خود را ملزم به پاسخگویی نمی‌داند.

او که کارمندی جوان است اضافه کرد: بعد از حادثه انفجار به ما اجازه سکونت در خانه‌مان را ندادند وعلی‌رغم اینکه خسارت‌های وارده چندان هم زیاد نیست، مجبور شدیم تا همه زندگی را جمع کرده و کوچی اجباری کنیم.

این شهروند شیراز گفت: تمام زندگی‌ام خانه فامیل و خود و خانواده‌ام هم آواره منزل پدر و پدر همسر هستیم؛ نمی‌دانم اگر این حادثه برای یکی از مسئولان یا بستگان آنان حادث شده بود، باز هم اینگونه سر می‌کردند؟

یکی دیگر از شهروندانی که او نیز مجبور به ترک خانه شده است، گفت: علاوه بر هشت واحد مسکونی که بالای هایپر قرار داشت و اکنون به دلیل تخریب شدید، امکان سکونت در خانه‌های خود را ندارند، چندین خانواده دیگر هم آواره شده‌اند.

او که مدعی بود بخشی از لوازم خانه و زندگی‌اش از بین رفته است، گفت: طی بیست روز گذشته روزگار دشواری را گذراندیم و نمی‌دانیم این سرگردانی تا چه زمانی ادامه خواهد داشت.

همسایه‌های هایپرمارکت سوخته نمونه، با اشاره به اینکه در مراجع قضائی پرونده‌ای تنظیم کرده‌اند، اعتقاد دارند که دولت باید به نوعی پاسخگوی این مشکل باشد و محلی را به شکل موقت برای اسکان کسانیکه از این حادثه آسیب دیده‌اند، در نظر بگیرند.

یکی از شهروندان که به واسطه حادثه انفجار محل کسبش تعطیل شده است نیز با ابراز گلایه‌مندی از زیان‌های شدید مالی وارده به او، گفت: با وجودیکه طرف ما شخص است نه دولت، اما از مسئولان انتظار رسیدگی داریم.

او با اشاره به اینکه در سایر کشورها اگر چنین حادثه‌ای رخ دهد، مسئولان تلاش می‌کنند که بخشی از مشکلات شهروندان را کاهش دهند، به حادثه آتش‌سوزی برج گرن‌فل لندن اشاره و اضافه کرد: نمی‌دانم آنچه در رسانه‌ها اعلام می‌کنند درست است یا نه اما به فاصله کوتاهی مکانی مناسب‌تر از خانه‌هایی که ویران شد و سوخت، به ساکنان این برج مسکونی داده‌اند.

مرد میانسالی که او نیز از آسیب‌دیدگان حادثه انفجار بود در حالیکه بغض گلویش را می‌فشرد به ایسنا گفت: نمی‌دانم چه کنم؟ واقعا جایی نیست که بتوانم برای مدت کوتاهی با خانواده در آنجا سرکنم، علاوه بر مشکلات مالی و مصدومیت‌هایی که به واسطه این حادثه متحمل شده‌ایم، اکنون با آوارگی نمی‌دانیم چه کنیم؟

او که سعی می‌کرد جلوی سرازیرشدن اشک‌هایش را بگیرد، اضافه کرد: نمی‌دانیم به کجا التجا ببریم، دست یاری به سمت چه کسی دراز کنیم، یکی از همسایگان پیشنهاد داد که موضوع را به رسانه‌ها بگوییم تا آنان حرف‌هایمان را منتقل کنند شاید آزاده‌ای پیدا شود و مشکل ما را حل کند.

به گزارش ایسنا، در حادثه انفجار ساختمان هایپرمارکت نمونه در شیراز، تعداد 36 شهروند مصدوم شدند که بعضی از مصدومان این حادثه به دلیل طول درمان نیازمند استفاده از خدمات مستمر درمانی و توانبخشی هستند اما این افراد به‌دلیل آنکه مدارکشان را در آتش‌سوزی از دست داده‌اند، با مشکلات عدیده‌ای مواجه هستند.

براساس اعلام دادستان شیراز، حادثه انفجار هایپر مارکت شیراز، عمدی بوده و عاملان این حادثه احتمالا با هدف استفاده از مزایای بیمه حوادث و رفع مشکلات مالی، زمینه آتش سوزی را فراهم کرده بودند.

پرونده این حادثه در دستگاه قضائی مراحل رسیدگی را طی می‌کند اگرچه براساس اخبار کسب شده، هنوز یکی از 2 مقصر اصلی حادثه در بیمارستان بستری بوده و امکان تکمیل دادخواست به دلیل وخامت وضعیت او وجود نداد.

قطعا تسریع در رسیدگی به پرونده این حادثه از یک سو و حل مشکلات و رفع بلاتکلیفی خسارت دیدگان حادثه از سوی دیگر، وظیفه‌ای است که بر دوش مسئولان دستگاه‌های مختلف قرار دارد و اطلاع‌رسانی در خصوص اقدامات انجام شده نیز، بخشی از این وظیفه را شامل می‌شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار