مدیر مرکز زمین شناسی و اکتشافات معدنی جنوب کشور(مرکز شیراز) از انجام مطالعات بر روی گسل های فعال مرکز استان به منظور بررسی میزان حرکت آنها خبر داد.
کد خبر: ۴۵۰۹۵۲
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۰ 01 July 2017
تابناک فارس به نقل از مهر:طهمورث یوسفی  با بیان اینکه این استان یکی از استان های زلزله خیز کشور به شمار می رود به گونه ای که تعدادی گسل فعال در فارس وجود دارد، گفت: بخشهایی از شمال غرب، غرب، جنوب و جنوب شرق استان فارس بر روی گسل وجود دارد که به عنوان نمونه می توان به شهرستانهای کازرون، فیروزآباد، فراشبند، زرین دشت، لارستان و... که بر روی کمربند زلزله قرار گرفته اند، اشاره کرد.

وی افزود: گسل کازرون که به گسل قطر کازرون معروف است و گسل منطقه کوهمره سرخی از جمله گسل های استان به شمار می روند که نسبت  به دیگر گسل ها فعال ترند.

 یوسفی ادامه داد: با توجه به اینکه دو گسل فعال در این استان وجود دارد همواره شاهد وقوع زمین لرزه هایی در فارس هستیم.

 مدیر مرکز زمین شناسی و اکتشافات معدنی جنوب کشور(مرکز شیراز) اظهار کرد: در این راستا سازمان زمین شناسی به دنبال آن است که کارهای مطالعاتی را بر روی گسلهای فعال مرکز استان انجام دهد که این گسل ها از کازرون تا فسا قرار دارند.

یوسفی بیان کرد: در این خصوص از مدتها قبل ایستگاه های GPS راه اندازی شده تا میزان حرکت گسل ها مشخص شود و پس از شبکه بندی آن، گسل های فعال در استان شناسایی خواهند شد.

مدیر مرکز زمین شناسی و اکتشافات معدنی جنوب کشور(مرکز شیراز) گفت: بر این اساس جابه جایی و حرکت گسل ها در دوره زمانی یک الی دو سال و همچنین قفل شدگی آنها تعیین می شود.

وی افزود: در این راستا اگر میزان حرکت یکنواخت باشد امکان وقوع زلزه بزرگ وجود ندارد اما قفل شدن گسل عاملی برای وقوع زمین لرزه است.

وی با اشاره به اینکه اولین مطالعات بر روی این گسل ها ۹ ماه قبل انجام شده، بیان کرد: برداشت دوم از مطالعات بر روی این گسل ها نیز مدتی قبل انجام شد و از چند روز قبل برداشت سوم آغاز شده است.

یوسفی ادامه داد: در این راستا مطالعات بر روی گسل های مرکزی استان از جمله کازرون به صورت گسترده انجام تا گسل هایی که طی چند مدت اخیر فعال شده شناسایی شوند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار