فارس ۱۷ درصد جنگلهای کشور را به خود اختصاص داده اما با وجود این حجم عظیم منابع جنگلی اما سالهاست که بالگرد اختصاصی برای اطفای حریق ندارد به گونه ای که در سال جاری ۳۶۰ هکتار جنگل طعمه حریق شد.
کد خبر: ۴۲۵۷۸
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۴ 02 June 2015

تابناک فارس به نقل از مهر:استان فارس با داشتن بیش از دو میلیون و ۲۵۰هکتار جنگل ۱۷درصد جنگلهای کشور را به خود اختصاص داده است.

این استان با داشتن پوششهای گیاهی متنوع یکی از استانهای مهم کشور به شمار می رود اما طی چند سال اخیر به دلیل خشکسالیهای پی در پی جنگلهای استان با مشکلات و آفات زیادی رو به رو شده است.

با وجود اینکه میزان قابل توجهی از عرصه های منابع طبیعی کشور مربوط به استان فارس است اما این استان از داشتن حداقل امکانات برای مهار آتش سوزی در عرصه ها محروم است.

مدیر کل منابع طبیعی استان فارس گفت: متاسفانه فارس با داشتن ۱۷ درصد جنگلهای کشور همچنان از داشتن بالگرد اطفای حریق این عرصه ها محروم مانده تا آتش، درختان ۵۰۰ ساله را به راحتی نابود کند.

مهرزاد بوستانی ادامه داد: البته بالگرد آن گونه که باید استفاده ای ندارد بلکه در زمان آتش سوزی فقط برای انتقال نیروی انسانی به محل و رساندن امکانات و ... موثر است.

وی افزود: با وجود این اداره کل منابع طبیعی از داشتن بالگرد محروم است و در صورت نیاز باید از بالگردهای سپاه، هلال احمر و ارتش استفاده کند که این امر تشریفات زیادی دارد.

مدیر کل منابع طبیعی استان فارس بیان کرد: در برخی مواقع به منظور مهار آتش در ارتفاعات به یک بالگرد نیاز است که در حال حاضر از داشتن بالگرد محروم است به همین دلیل نیروها برای رسیدن به مقصد باید مسافت زیادی را طی کنند که این امر دشوارهایی را به همراه دارد.

وی گفت: اداره کل منابع طبیعی استان فارس طی مدت اخیر برای مقابله با آتش سوزی در عرصه های منابع طبیعی اقدامات مناسبی از جمله ترویج آتش نزدن مراتع، جنگلها، تقویت قرق بان و... انجام داد و با همکاری نیروهای مردمی، بسیج و... اقدامات خوبی برای مهار آتش در برخی عرصه ها انجام شد اما برخی از راهکارهای مقابله به امکانات نیازمند است.

آتش سوزی جنگل ها و مراتع مله کوه  رومشگان

بوستانی با اشاره به تهیه برخی از امکانات برای مهار آتش سوزی در عرصه ها افزود: در این راستا علاوه بر تهیه امکانات و خودرو با نیروهای مردمی از جمله مرتع داران هماهنگ شده تا در صورت نیاز از آنها نیز استفاده شود.

وی با بیان اینکه در سال گذشته دو هزار و ۸۰۰ هکتار از عرصه های منابع طبیعی در فارس طعمه حریق شد، بیان کرد: در سال جاری تاکنون فقط ۳۶۰ هکتار از عرصه ها طعمه حریق شده است.

بوستانی با اشاره به خسارتهای ناشی از وقوع آتش سوزی در عرصه ها گفت: برآورد خسارت در عرصه ها دشوار است اما باید گفت که سوختن درختانی با قدمت ۲۰۰ سال به بالا نگران کننده است.

مدیر کل مدیریت ستاد بحران استانداری فارس نیز در این رابطه گفت: ستاد بحران استان از چند روز قبل برای مقابله با آتش‌سوزی‌های جنگل‌ها و مراتع آمادگی کامل را دارد زیرا با توجه به پدیده‌ خشکسالی احتمال افزایش آتش‌سوزی‌ها وجود دارد.

حسن فیاض پور افزود: طی سال گذشته مهار و خاموش کردن چند مورد از آتش‌سوزی‌های جنگل‌ها و عرصه‌های منابع طبیعی این استان مدت زیادی طول کشید که امسال باید با همکاری و کار گروهی دستگاه‌ها و ادارات در مهار و خاموش کردن اقدام شود.

آتش سوزي جنگل هاي مريوان

وی بیان کرد: دستگاه‌های اجرایی طبق قانون موظف هستند که در مواقع آتش‌سوزی‌ها به خصوص آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع همکاری داشته باشند.

مدیر کل مدیریت ستاد بحران استانداری فارس اظهار داشت: با توجه به خشکسالی احتمال افزایش آتش‌سوزی‌ها طی سالجاری در جنگلها و مراتع استان وجود دارد که باید تدابیر لازم در این خصوص اندیشیده شود تا در مواقع ضروری به موقع برای مهار آتش سوزی اقدام شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار