تغییرات اقلیمی و تداوم خشکسالی‌ها، الگوی نادرست مصرف آب در بخش شرب و بهداشت و صنعت، همچنین توسعه نادرست بخش کشاورزی، عوامل اصلی در خشک‌شدن دریاچه ارومیه است .
کد خبر: ۴۲۰۰۰
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۸ 01 June 2015
به گزارش تابناک یزد،مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان‌شرقی گفت: ریزگردهای حاصل از خشکی دریاچه ارومیه تا 600 کیلومتر یعنی تا استان قزوین، مناطق را تحت‌الشعاع قرار خواهد داد که این ریزگردها، عوامل خطرناکی همچون تاثیر بر محصولات کشاورزی و بیماری‌های صعب‌العبور را نیز با خود به همراه خواهند داشت.
 خلیل ساعی در کنفرانس ملی علوم‌زمین و توسعه شهری در دانشگاه تبریز، گفت: 10 ریسک بزرگ جهان در سال 2014، بحران مالی در بخش‌های کلیدی اقتصاد، بیکاری بالا و افزایش شغل‌های پاره‌وقت، بحران آب، اختلاف درآمد شدید (تضاد طبقاتی بالا)، شکست در تسکین و تطبیق با تغییر اقلیم، افزایش بیشتر بلایای طبیعی ناشی از رخدادهای آب و هوایی، شکست در حکمرانی جهانی، بحران غذا، شکست در مکانیزم‌های مهم مالی، نهادی و ناپایداری عمیق اجتماعی و سیاسی هستند.

وی ادامه‌داد: چهار مورد از آنها در مورد دریاچه ارومیه صادق است که اگر چاره‌ای اندیشیده نشود، ریزگردهای حاصل از خشکی دریاچه ارومیه تا 600 کیلومتر یعنی تا استان قزوین، مناطق را تحت الشعاع قرار خواهد داد که این ریزگردها، عوامل خطرناکی همچون تاثیر بر محصولات کشاورزی و بیماری‌های صعب‌العبور را نیز با خود همراه خواهند داشت.

وی افزود: تغییرات اقلیمی و تداوم خشکسالی‌ها، الگوی نادرست مصرف آب در بخش شرب و بهداشت و صنعت، همچنین توسعه نادرست بخش کشاورزی، عوامل اصلی در خشک‌شدن دریاچه ارومیه است که با همکاری و مشارکت وزارتخانه‌ها، سازمان‌های ملی، دانشگاه‌ها و سازمان‌های منطقه‌ای در تلاش هستیم تا دوباره به احیای دریاچه ارومیه بپردازیم.

کنفرانس ملی علوم‌زمین و توسعه شهری، با ارایه 330 مقاله با حضور جمعی از مسئولان، مدیران، محققان، اساتید و دانشجویان این حوزه در دانشگاه تبریز برگزار شد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار