گزارشي از وضعيت توريسم درماني در يزد:
.
کد خبر: ۴۰۵۶
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۹ 10 February 2015


شهر تاريخي يزد جدا از جاذبه هاي ميراثي و تنوع آب و هوايي خود،شهري مناسب براي گردشگران در حوزه درماني هم به شمارمي رود.وجود 545 پزشک متخصص،915 پزشک عمومي ،300 دندانپزشک و همچنين 15 بيمارستاني دولتي در زمينه ارائه خدمات پزشکي در کشور شاخص است.
به گزارش تابناک یزد، همين ظرفيت و پتانسيل باعث شده که در طول سال مراکز درماني استان يزد از گوشه و کنار کشور به خصوص از استانهاي همجوار ميزبان هزاران گردشگري باشد که روزانه به اين شهر تاريخي سفر مي کنند.
 البته در اين ميان ، درمان ناباروري و جراحي قلب علاقه مندان خاص خود را براي استان يزد داراست. خيلي ها توريسم درماني يزد را با مرکز ناباروري يزد مي شناسند چرا که اين مرکز اولين مرکز درمان ناباروري در ايران و خاورميانه است و بيماراني حتي از کشورهاي ديگر هم به اين مرکز براي درمان به يزد سفر مي کنند.
 در همين حال ،رئيس اداره طرحهاي گردشگري سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري کشور خبر داده که اين بخش با همکاري وزارت بهداشت، استان يزد را مستعد اجراي طرح گردشگري سلامت تشخيص داده و براي اين طرح درنظر گرفته است. براين اساس در اين طرح از استان يزد نيز بهعنوان قطب درمان ناباروري ومحلي که ميتوان از آفتاب و کوير آن براي درمان برخي امراض استفاده کرد، ياد شده است.
 اما در اين ميان برخي مشکلات زير ساختي و آماده نبودن تسهيلات لازم براي گردشگران درماني باعث شده است که اين روزها جديت بيشتري از سوي متوليان امر گردشگري يزد  طلبيده شود.

طرح جامع گردشگري حلال مشکلات
مديرکل ميراث فرهنگي و گردشگري استان يزد با اشاره به آماده شدن طرح جامع گردشگري استان مي گويد:با آماده شدن اين طرح که يکي از بخش اصلي خود را به حوزه توريسم درماني اختصاص داده است به طور حتم مشکلات عمده در اين حوزه حل و فصل خواهد شد.
محمد مهدي شرافت در گفتگو با بازتاب یزد، جامع گردشگري را حلال مشکلات مي داند و مي افزايد:استان يزداز ظرفيت و پتانسيل بالايي در اين حوزه برخوردار است که متاسفانه در زيرساختهاي مورد اشاره مطلوب نيست،اما اميدوارم با نهايي شدن طرح جامع گردشگري بتوانيم حرف نخست را در اين زمينه بزنيم.
وي در عين حال ادامه مي دهد که برنامه هاي پراکنده اي در حوزه توريسم درماني درحال انجام است اما معتقديم که با اجراي طرح جامع گردشگري تمامي اين برنامه ضمن سازماندهي شدن به روند رو به رشد استان در اين حصوص کمک فراواني خواهد نمود.
مديرکل ميراث فرهنگي و گردشگري استان يزد با بيان اينکه يکي از الويت هاي اصلي استان در بحث توسعه توجه جدي به گردشگري است، اظهار اميدواري مي کند که در برنامه هاي دولت گردشگري در همه حوزه هاي خود در آيند ه اي نزديک رشد و روند روبه جلويي را به خود خواهد ديد.
به گفته  شرافت طرح جامع گردشگري استان يزد مراحل پاياني خود را طي مي نمايد که بزودي با تصويب در نشست شوراي برنامه ريزي ،درسطح استان اجرايي مي گردد.

دلخوري گردشگران درماني در يزد چيست؟
احمد فاضلي هامانه عضو هيات مديره انجمن صنفي راهنمايان تور استان يزدمعتقد است:علرغم پايين بودن هزينه هاي درماني در استان ،هزينه هاي بالاي برخي مراکز اقامتي باعث دلخوري گردشگران در اين حوزه شده است.
وي در گفتگو با بازتاب یزد با اشاره به اينکه اکثريت توريست هاي درماني به دنبال مراکز اقامتي ارزان قيمت مي باشند،اظهار مي دارد: گردشگر درماني با هدف درمان ارزان، دريافت درمان سريع و با کيفيت به يزد سفر مي کند.
به گفته اين تورگردان، تبليغات مناسبي هم براي شناسايي توانمندي هاي پزشکي و گردشگري يزد نيز در خارج از استان و حتي کشور صورت نگرفته است.
وي همچنين اظهار مي دارد که وجود زير ساختهاي گردشگري و فرهنگي ،کمپ هاي گردشگري براي همراهان بيماران زمينه را براي حضورهرچه بيشتر توريست ها در حوزه درمان دراستان  يزد فراهم مي نمايد.
در همين حال، نتايج يک تحقيق که با همکاري سيد حيدر ميرفخرالديني، فائزه السادات ميرفخرالديني و سيد مهدي صدر بافقي در مورد بررسي ميزان رضايتمندي گردشگران درماني شهر يزد و اولويت بندي عوامل مؤثر بر آن صورت گرفته است نشان مي دهد که  تجهيزات مناسب و مناسب بودن کيفيت درمان، نسبت به ساير عوامل از وضعيت بهتري برخوردار هستند.
  در ادامه اين تحقيق آمده است:همچنين استان يزد از لحاظ پزشکي داراي پتانسيل‏هاي بسيار زيادي است و ظرفيت‏هاي زيادي از لحاظ اقليمي و تاريخي دارد. به همين دليل شرايط ويژه‏اي در راستاي توسعه گردشگري سلامت در اين استان وجود دارد.
چکيده پاياني اين تحقيق آورده شده است که با انجام اقداماتي از جمله؛ فراهم نمودن امکانات رفاهي براي بيماران و همراهان آنها، آموزش پرسنل بيمارستان جهت داشتن رفتار مناسب، ايجاد برند براي استان در حوزه درمان، به ارتقاء کيفيت خدمات پزشکي در سطح بيمارستانهاي استان يزد نيزمي توان کمک نمود. به هرحال ،نبايد از ياد برد که با توجه به وجود نخبگان پزشکي در يزد و پزشکان حاذق و مجرب در رشتههاي مختلف پزشکي پتانسيل جذب گردشگردرماني در استان يزد وجود دارد. با اين حال براي افزايش جذب بيماران و گسترش توريسم درماني دريزدبايد کيفيت بيمارستانها را به خصوص از نظر ظاهر فيزيکي ارتقا داده شود و در همين راستا نيز خدمات جانبي و رفاهي به بيماران نيز بايد تقويت شود.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار