امام جمعه نی ریز با اشاره به اینکه روند مهاجرت ها از این شهرستان افزایش یافته است، گفت: امیدواریم با احیای تالاب بختگان نی ریز و بهره برداری عاقلانه از معادن موجود در این منطقه جلوی مهاجرت های بی رویه گرفته شود.
کد خبر: ۳۹۱۳۲۲
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۶ 08 March 2017
آیت الله سید محمد فقیه، دوشنبه در همایش توسعه شهرستان نیریز در افق 1404 بیان داشت: عده ای از مردم این شهرستان به یزد و شیراز مهاجرت می کنند و اگر چنین نبود، جمعیت شهرستان نی ریز یک میلیون نفر بود.
وی افزود: موتور پمپ ها و چاه های غیر مجاز و برداشت های غیر مجاز و بی رویه از منابع زیر زمینی آب باعث شد تا تالاب های این شهرستان از جمله بختگان خشک شود.
آیت الله فقیه بیان کرد: روزی به برداشت 11 تن گندم در هکتار و داشتن مقام نخست در تولید این محصول افتخار می کردیم، اما کشت بی رویه و رعایت نکردن اصول در این زمینه ما را به شرایط امروز رسانده است.
امام جمعه نی ریز ادامه داد: سیاستگذاری منسجمی در حوزه کشاورزی نداشته و نداریم، باید بکوشیم به اندازه لازم بکاریم و توجه کنیم که کاشت هندوانه و ذرت به منزله صدور آب به خارج از کشور، به هدر دادن منابع و به منزله نابودی محیط زیست و حیات است.
آیت الله فقیه افزود: خواست ما این است که برنامه صحیح و همه جانبه ای در حوزه کشاورزی ارائه و دنبال شود زیرا بر این باوریم که
کشاورزی پایدار و توسعه پایدار می تواند معیشت مردم را تامین کند اما برداشت های بی رویه از طبیعت و آب به معیشت مردم صدمه می زند.
امام جمعه نی ریز اضافه کرد: سالانه90 هزار تن انار و 6 هزار تن بادام در این شهرستان تولید می شود اما با وجود این قابلیت های ارزشمند در حوزه کشاورزی، بهره برداران به سبب خشکسالی زیان های بسیاری متحمل شده اند.
نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری در بخش دیگری از مطالب خود به برخی از توانمندی ها و قابلیت های شهرستان نی ریز اشاره کرد و گفت: این شهرستان دارای پیشینه تاریخی قبل و بعد از اسلام است و آثار موجود در این منطقه موید این سخن است.
آیت الله فقیه افزود: این شهرستان صنعتی است و انتظار می رود که برنامه ریزیان و متخصصان برای توسعه آن برنامه ریزی کنند و همچنین تصمیم های جدی و قابل اجرا برای تحقق این هدف اتخاذ شود.
وی گفت: امیدواریم با رعایت مسائل زیست محیطی و در چارچوب توسعه پایدار، گردشگری در شهرستان نی ریز احیا و از همه ظرفیت ها برای پیشرفت و پویایی این شهرستان بهره گرفته شود.

** مصوبات ستاد احیای تالاب بخنگان نی ریز اجرایی شود
فرماندار شهرستان نی ریز هم در این همایش بیان کرد: بر اثر تداوم خشکسالی، دریاچه بختگان این شهرستان کاملا خشک شده است، و مردم حاشیه این دریاچه خواستار احیای آن از سوی محیط زیست هستند زیرا حیات مردم به حیات بختگان بسته است و معیشت بسیاری از جوامع محلی از این مکان تامین می شود.
امیر امیری افزود: مردم نی ریز برای احیای این دریاچه تلاش فراوان کرده اند، مسئولان این شهرستان دهها مکاتبه و جلسه داشته اند و یکی از محورهای این نشست ها، تشکیل ستاد احیای بختگان مشابه ستاد احیای دریاچه ارومیه در سطح ملی بوده است.
او گفت: ظرف 2 سال گذشته با پیگیری های انجام شده، دکتر نوبخت سخنگوی دولت و رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و دکتر جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری از دریاچه بختگان بازدید کردند و وعده پیش بینی ردیف بودجه برای احیای دریاچه داده شده و افزون بر این ستاد احیای تالاب های فارس نیز با تاکید بر احیای بختگان تشکیل جلسه داد به همین سبب دریچه های امید برای اقدام عملی در این زمینه گشوده شده است.
فرماندار نی ریز ادامه داد: در آستانه سال نو، امیدواریم مصوبات ستاد احیا اجرایی و عیدی مردم این منطقه با اجرای این مصوبات داده شود.
امیری افزود: برنامه مدیریت زیست بوم تالاب های استان در شورای برنامه ریزی استان فارس نیز تصویب شده و ستادهای استانی و ملی متناظر هم باید تشکیل شود.
دریاچه بَختِگان که در شهرستان نی ریز فارس و در فاصله 250 کیلومتری جنوب شرق شیراز واقع شده، هم اکنون کاملا خشک شده‌ است.
این دریاچه در سال های پر باران به دریاچه طشک می پیوندد و طشک و بختگان را می سازد، بختگان هنگام پر آبی زیستگاه زمستانه پرندگانی است که از روسیه و دشت های سیبری به ایران مهاجرت می‌کردند.
وی در بخش دیگری از مطالب خود گفت: شهرستان نی ریز وسیع ترین شهرستان فارس است که 120 هزار نفر جمعیت دارد و 500شهید به انقلاب تقدیم کرده است، این شهرستان با برخورداری از 2 منطقه حفاظت شده و پارک ملی بزرگترین منطقه زیست محیطی کشور است.
امیری با بیان اینکه منطقه بهرام گور این شهرستان نیاز به توسعه دارد، بیان داشت: با رعایت مسائل زیست محیطی، منطقه بهرام
گور می تواند در چارچوب توسعه گردشگری و ایجاد اشتغال، تامین کننده معیشت مردم هم باشد.
او گفت: با رعایت شرایط حفظ محیط زیست و با نظارت کامل سازمان محیط زیست، می توان معادن منطقه بهرام گور را قابل برداشت کرد تا شاهد رونق اقتصادی در این شهرستان باشیم.
منطقه حفاظت شده بهرام گور در شرق استان فارس و شمال شرقی شهرستان نی ریز واقع شده و در کنار جلوه های بکر زندگی جانوری، معادن غنی را در خود جای داده است.
شهرستان نی ریز در فاصله 192 کیلومتری شرق شیراز واقع شده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار