لامرد دارای 62 اثر باستانی تاریخی ثبت‌شده در آثار ملی است که از این تعداد 33 اثر در علامرودشت، دو اثر در بخش چاه‌ورز، 21 اثر در بخش اشکنان و 6 اثر در بخش مرکزی است.
کد خبر: ۳۸۷۶۵
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۱ 24 May 2015

تابناک فارس به نقل از فارس:مسعود تقی‌زاده امروز اظهار داشت: این شهرستان دارای 62 اثر باستانی تاریخی ثبت‌شده در آثار ملی است که از این تعداد 33 اثر در علامرودشت، دو اثر در بخش چاه‌ورز، 21 اثر در بخش اشکنان و 6 اثر در بخش مرکزی است.

وی افزود: در لامرد ده‌ها اثر تاریخی و باستانی مربوط به دوره‌های مختلف تاریخی از عهد باستان گرفته تا دوره معاصر شناسایی شده و برنامه‌هایی برای ثبت آن‌ها در دست اقدام است.

مسئول میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری لامرد خاطرنشان کرد: در مورد سابقه تاریخی این شهرستان مطابق آثار باستانی به‌جامانده مانند قلعه‌ها، تل‌ها، گورستان‌ها، آسیاب‌های آبی، قنات‌ها، پل‌ها، غارها، سدها، قدمت حیات و سکونت و فعالیت در این خطه به دوران پیش از اسلام و دوران تاریخی می‌رسد و در جای‌جای این منطقه آثار باستانی و تاریخی باشکوه و عظمت و گاهی شگفت‌انگیز و حیرت‌آور به چشم می‌خورد که توجه و نگاه ویژه مسئولان برای شناسایی، ثبت و مرمت آن را می‌طلبد و از آثار موجود مجموعه علیخانی در اشکنان، آسیاب ترمان، پل باستانی اهل، طاق اهل برای گردشگران قابل‌ دسترس است.

تقی‌زاده در مورد مناطق گردشگری و جاذبه‌های طبیعی لامرد نیز گفت: آبگرم لامرد در 20 کیلومتری شهر لامرد واقع است که نوع گوگرد موجود در این آب جز گروه آب‌های گرم و اول معدنی دنیا به‌حساب می‌آید و دلیل آن حرارت بالای 48 درجه سانتی‌گراد بوده که برای درمان دردهای مفاصل و استخوان مؤثر است.

وی اضافه کرد: این اداره تاکنون پیگیری‌ها و تلاش‌های بسیاری را برای توجه و نگاه مسئولان به این نعمت خدادادی به خرج داده و در صورت توجه و نیز فراهم کردن زیرساخت‌های لازم و تهیه امکانات رفاهی، می‌تواند به‌عنوان بهترین و جذاب‌ترین نقطه گردشگری در سطح شهرستان و حتی کشور مطرح شود چراکه علاوه بر خود مجموعه آبگرم تالاب‌ها و مناظر طبیعی هم‌جوار چشم‌انداز زیبایی به منطقه داده است.

این مسئول ادامه داد: تنگ‌ترمان، تنگ پودنو، تنگ حنینه، تنگ فاریابو، لتهشرون، چاهنو سفلا، تنگ خور در لاور خشت، امامزاده شاه فرج‌الله در علامرودشت، امامزاده میر احمد (اهل اشکنان)، لاور کال، منطقه سادول (سرکوه)، چاه طلا، منطقه تجاری و تفریحی در دهشیخ از دیگر آثار تاریخی و گردشگری لامرد است.

تقی‌زاده یادآور شد: این اداره برای تشویق سرمایه‌گذاران در ساخت هتل، مهمان‌پذیر و رستوران سنتی، مجموعه‌های تفریحی و سرگرمی تلاش‌هایی انجام داده و تاکنون چند سرمایه‌گذار بزرگ و توانمند را با هدف سرمایه‌گذاری در بخش‌های گردشگری و سیاحتی و تفریحی به استان معرفی کرده که برخی منجر به صدور موافقت اولیه شده است.

مسئول میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری لامرد تصریح کرد: از سرمایه‌گذاران می‌خواهیم برای سرمایه‌گذاری به‌ویژه در منطقه آبگرم که امروزه با همین امکانات موجود مورد توجه گردشگران بسیاری در سراسر کشور و خارج از کشور واقع است پیش‌قدم و وارد عمل شوند.

وی ادامه داد: از تمام مردم و مسئولان نیز می‌خواهیم که در راستای حفظ و صیانت از آثار تاریخی و باستانی که ریشه و اصالت و هویت ملی و فرهنگی ماست کوشا باشیم و ضمن اینکه طبق قانون مجازات اسلامی برای کسانی که آثار تاریخی و باستانی را چه ثبتی و چه غیرثبتی تخریب و آسیب برسانند مجازات سختی در نظر گرفته شده است.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۴
عکس.
همشهری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۵
سلام خسته نباشید
لطفا به آقای تقی زاده بگید که تنگ خور،تنگ رکن آباد هست ولی تنها کلات تنگ خور در نخل های لاورخشت قرارا گرفته.لطفا با مطالعه حرف بزنید
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار