جانشین دادستان عمومی و انقلاب نی ریز از برخورد قاطع با رانندگان مست و از توقیف خودرو آنها در موارد حساس خبر داد.
کد خبر: ۳۸۵۷۰۶
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۸ 27 February 2017
تابناک فارس به نقل از نبض نی ریز: جانشین دادستان عمومی و انقلاب نی ریز از برخورد قاطع با رانندگان مست و از توقیف خودرو آنها در موارد حساس خبر داد.

سید سجاد ساجدی، جانشین دادستان نی ریز، در مصاحبه با خبرنگار نبض نی ریز گفت: مصرف مشروبات الکلی، گناه کبیره بوده و حرام است.


رانندگی در حالت مستی، علاوه بر اینکه رفتاری پر خطر بوده و احتمال تصادف و بروز آسیب را بسیار افزایش می دهد، از نظر قانونی عواقب ذیل را به دنبال دارد :
1_ مجازات شرب خمر (مصرف مشروبات الکلی) هشتاد ضربه شلاق حدی است. (ماده 265 قانون مجازات اسلامی مصوب 1392)

2_ در صورت تصادف در حالت مستی و وقوع تصادف و بروز صدمه بدنی، شرکت بیمه پس از پرداخت خسارت به زیان دیده، جهت دریافت وجوه پرداخت شده به شخصی که موجب خسارت شده است، مراجعه می کند. (بند ب ماده 15 قانون بیمه وسایل نقلیه مصوب 1395)
مورد فوق شامل رانندگی پس از استعمال مواد مخدر یا روان گردان که در وقوع حادثه موثر باشد، نیز می شود.

3_ در صورت رانندگی در حالت مستی و وقوع تصادف، مقصر به بیش از دو سوم حداکثر مجازات قانونی محکوم می گردد، یعنی اگر تصادف منجر به فوت شود، مقصر به حبس بین دو تا سه سال و در صورتی که تصادف منتهی به صدمه بدنی شود، بین 100 تا 150 روز حبس محکوم می گردد. (ماده 718 قانون مجازات اسلامی، کتاب تعزیرات)
هم چنین دادگاه می تواند علاوه بر مجازات فوق، مرتکب را برای مدت یک تا پنج سال از حق رانندگی محروم نماید.

4_ رانندگی در حالت مستی یا با مصرف روان گردان ها، در کلیه راهها (کلان شهر ها، جاده های بین شهری، سایر شهر ها، روستا ها و راههای روستایی) چهارصد هزار تومان جریمه از سوی پلیس راهور را به دنبال دارد.

وی در پایان گفت: هم چنین حسب دستور معاون محترم سیاسی، امنیتی دادستان کل کشور، برخورد قاطع با رانندگان مست صورت می گیرد و در موارد نیاز وسیله نقلیه توقیف می شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار