مدیر کل بحران و کاهش مخاطرات بخش کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی گفت: ۱۰۴ هزار و ۱۳۳ میلیارد ریال خسارت انواع مخاطرات در ۱۱ ماهه سال جاری به بخش کشاورزی وارد شده است که حدود ۴۰ درصد بیش از کل خسارت سال ۱۳۹۴ بوده است.
کد خبر: ۳۸۵۱۹۲
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۰:۴۸ 27 February 2017

هشتمین جلسه کارگروه مخاطرات خشکسالی و سرمازدگی سازمان جهاد کشاورزی فارس با حضور مدیر کل بحران و کاهش مخاطرات بخش کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی، معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی فارس، مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس و سایر اعضاء برگزار شد.

مدیر کل بحران و کاهش مخاطرات بخش کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی در این جلسه گفت: کشور ایران به علت برخورداری از تنوع طبیعی، اقلیمی و زمین شناسی سبب شده است که از ۴۰ مورد بلایای طبیعی در جهان، بیش از ۳۱ مورد از آن در ایران وجود دارد.

موسوی افزود: ایران دارای رتبه ششم بلایای طبیعی در جهان و رتبه چهارم را در قاره آسیا است و با توجه به اینکه بیش از ۹۰ در صد مساحت کشور را اراضی کشاورزی، جنگل، مرتع و بیابان تشکیل می دهد، از این رو وسیع ترین عرصه مدیریت بحران مربوط به بخش کشاورزی است.

مدیر کل بحران و کاهش مخاطرات بخش کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی در ادامه اظهار داشت: یک درصد از خشکی های جهان در ایران است و این در حالی است که بیش از ۱۰ در صد از زلزله های جهانی در کشور ایران اتفاق می افتد و سیل در ۵۰ ساله گذشته رشد ۲۵۰ درصدی داشته است و ۷۰ در صد اعتبارات سالانه ستاد حوادث غیر مترقبه کشور به این مهم اختصاص یافته است.

وی تصریح کرد: در ۱۱ ماهه سال جاری ۱۰۴ هزار و ۱۳۳ میلیارد ریال خسارت انواع مخاطرات به بخش کشاورزی وارد شده است که حدود ۴۰ در صد بیش از کل خسارت سال ۱۳۹۴ بوده است.

این مقام مسوول خاطرنشان کرد: یکی از سیاست های مدیریت بحران، خشکسالی است که به مدیریت عرضه آب با هدف افزایش تأمین آب قابل حصول، مدیریت تقاضا به منظور بهبود کارایی مصرف آب، مدیریت بحران با هدف به حداقل رساندن وقوع مخاطرات در دستور کار قرار گرفته است.

وی به لزوم کارآمدسازی نظام جبران خسارت (بیمه کشاورزی) اشاره کرد و اظهار داشت: در سال گذشته ۶۵ در صد از خسارت به بخش باغبانی، ۲۱ در صد در بخش زراعت، چهار در صد در بخش دام، چهار درصد در بخش طیور، دو درصد در بخش آبزیان و چهار درصد منابع طبیعی بوده است، این در حالی است که فقط شش درصد از غرامت بخش باغبانی و ۵۶ در صد از غرامت بخش زراعت تاکنون توسط بیمه به بهره برداران پرداخت شده است.

موسوی تأمین منابع، برنامه محور نبودن حمایت های مالی و اعتباری و شیوه پیگیری و تأمین منابع را از چالش های کنونی مدیریت بحران دانست و خشکسالی، سرمازدگی، بیماری های نباتی، دام و طیور، ریزگردها و آتش سوزی جنگل ها و مراتع را از چالش های اساسی بخش کشاورزی در کشور برشمرد.

این مقام مسوول در پایان اظهار داشت: راهی نداریم جز اینکه مدیریت مخاطرات را برنامه محور و از روزمرگی خارج کنیم و به کل زنجیره مدیریت مخاطرات بپردازیم، نه فقط بحران و بایستی پیشگیری را به درمان ارجحیت دهیم و بپذیریم مسئولیت کاهش مخاطرات و مدیریت بحران در بخش کشاورزی با همکاری بهره‌برداران و تشکل‌های تخصصی امکان پذیر است.

پیش از سخنان مدیر کل بحران و کاهش مخاطرات بخش کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی، معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی استان به جایگاه کشاورزی فارس در کشور پرداخت و اهم اقدامات انجام شده توسط مدیریت بحران سازمان جهاد کشاورزی فارس در سال ۹۵ را تشریح کرد.

صبوری پور افزود: در فروردین ماه سال جاری ۳۰ میلیارد تومان خسارت سرمازدگی، در دی و بهمن نیز خسارت سرمازدگی به میزان ۷۶۸ میلیارد تومان و خسارت سیل اخیر نیز به میزان ۳۵۵ میلیارد تومان به بخش کشاورزی استان فارس خسارت وارد کرده است.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: در سال زراعی ۹۴ - ۹۵ بیش از ۱۱۰ میلیارد تومان بیمه بایستی غرامت به کشاورزان پرداخت می کرد که تاکنون فقط ۱۳ میلیارد تومان به آنان پرداخت شده است. عدم پرداخت به موقع بیمه به کشاورزان سبب کاهش سطح بیمه در سال زراعی جاری شده است.

مصطفوی مسئول بیمه بانک کشاورزی نیز در این جلسه گفت: در زیر بخش زراعت بیش ترین خسارت وارد شده ناشی از خشکسالی، در زیر بخش باغبانی بیشترین خسارت ناشی از سرمازدگی، در زیر بخش دام بیشترین خسارت ناشی از خشکسالی، بیماری و حمله وحوش، در زیر بخش طیور بیماری و در زیر بخش منابع طبیعی خشکسالی، سیل و تگرگ بیشترین خسارت را به همراه داشته است.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس نیز در این جلسه گفت: با اعلام شرایط بحرانی در استان فارس ۳۸ تیم کارشناسی تشکیل شد و بازدید از پروژه ها و تهیه گزارش از وضعیت آبگیری، امداد رسانی، اصلاح مسیر روان آب ها و ... در دستور کار قرار گرفت.

بوستانی افزود: بر اثر این بارندگی بیش از ۵۰۰ میلیون متر مکعب آب گیری توسط سد ها انجام شده است، این در حالی است که از سوی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری بیش از ۶۰۰ پروژه آبخیزداری اجرا شده است که در بارندگی های اخیر بیش از ۱۲۰ میلیون مترمکعب آب توسط این پروژه ها ذخیره شده است.

این مقام مسوول خاطرنشان کرد: ۱۲ در صد از پروژه های آبخیزداری بر اثر سیل اخیر دچار خسارت شده است و برای بازسازی و مرمت آن به هشت میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان اعتبار نیاز است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی فارس نیز با اشاره به نزول رحمت الهی در این استان گفت: عمده خسارت در مرکبات در شهرستان های جهرم، داراب، لار و فسا بوده است که قسمتی از این خسارت ها بر اثر سرمازدگی بهمن ماه و قسمت دیگر آن در ارتباط با خسارت باد، باران و تگرگ بوده است.

محمد صادقی افزود: در جنوب استان فارس به بیش از دو هزار و ۳۰۰ هکتار از کشت های زیر پلاستیکی خسارت وارد شده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار