مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس گفت:استان فارس به سبب برخورداری از تنوع آب و هوایی ،استعداد بی نظیری در تولید گیاهان دارویی دارد و بدون تردید توسعه، پرورش و مدیریت کشت این نوع گیاهان می تواند در ارتقا سطح تولید این محصولات موثر باشد.
کد خبر: ۳۸۲۳۹
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۰ 23 May 2015
تابناک فارس به نقل از ایرنا:مهرزاد بوستانی اظهار داشت: استان فارس به سبب برخورداری از تنوع آب و هوایی ،استعداد بی نظیری در تولید گیاهان دارویی دارد و بدون تردید توسعه، پرورش و مدیریت کشت این نوع گیاهان می تواند در ارتقا سطح تولید این محصولات موثر باشد.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس ادامه داد: فارس با داشتن رتبه نخست پرورش و صادرات گیاهان دارویی بیش از 50 درصد گیاهان دارویی کل کشور را تامین می کند.

بوستانی بیان داشت:در فارس بیش از دو هزار نمونه گیاهان دارویی در سطح چهار میلیون هکتار مرتع در اقلیم های مختلف وجود دارد.

به گفته وی ، بیش از 13 هزار و 500 هکتار از اراضی استان فارس به کشت گیاهان دارویی و صنعتی مانند آنغوزه، باریجه، وشاء، زیره سیاه و گل نرگس اختصاص داده شده است.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس اظهار کرد:توسعه ، کشت و احیا آنغوزه زارهای استان فارس در سطح یک هزار و 200 هکتار با مشارکت مردم انجام شده است.

او گفت:با مشارکت مردم تا کنون گام های اساسی برای افزایش تولید گیاهان دارویی در استان فارس برداشته شده اما تداوم این روند به برنامه ریزی و حمایت مسوولان ذی ربط نیاز دارد.

بوستانی گفت:همچنین در نهالستان های منابع طبیعی با هدف توسعه کشت گیاهان دارویی و صنعتی 10 هزار نهال تولید شده است.

وی ادامه داد: سال 93 با هدف بهره برداری بهینه از گیاهان دارویی و صنعتی با اجرای طرح های مصوب، 62 هزار کیلوگرم گیاه دارویی به ارزش 40 میلیارد ریال در استان فارس برداشت شد.

بوستانی اضافه کرد: همچنین سال 93 بزرگترین ایستگاه تولید پیاز گل نرگس در 150 هکتار وسعت در فارس احداث و راه اندازی شد.

بوستانی بیان داشت: با هدف توسعه و مدیریت منابع طبیعی نیز ، اولین باغ گیاهان دارویی در استان فارس همراه کشت و توسعه گیاهان مولد و محصولات غیرچوبی در سطح 45 هکتار ایجاد شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس ادامه داد:همچنین سال 93 با اجرای طرح های صیانت و مرتعداری در سطح 200 هکتار کشت جاشیر خوراکی ، بذر بادام کوهی و ارژن نیز در این استان توسعه یافت.

به گفته وی سال گذشته، 170 هزار کیلوگرم محصولات جنگلی و گیاهان دارویی از فارس صادر شد که هفت میلیون دلار درآمد ارزی داشت.

استان فارس با وسعت 12 میلیون و 400 هزار هکتار 5 .7 درصد مساحت کل کشور را دارد و از این میزان بیش از 10 میلیون و 200 هزار هکتار آن اراضی منابع طبیعی و دو میلیون و 200 هزار هکتار دیگر را جنگل تشکیل می دهد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار