حمزه ولوی مدیر کل حفاظت محیط زیست استان فارس اظهار داشت: بارش های اخیر40 درصد از سطح تالاب بختگان را پوشاند و حجم آب جمع شده دراین تالاب را به حدود 20 درصد رساند، همچنین 80 درصد از سطح تالاب طشک در بارندگی اخیر سیراب شد و حجم آب جمع شده دراین تالاب حدود 50 درصد است.
کد خبر: ۳۸۱۹۹۴
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۰ 21 February 2017
به گزارش تابناک فارس:مدیر کل حفاظت محیط زیست استان فارس با بیان اینکه 70 درصد از سطح دریاچه مهارلو با 60 درصد حجم آب جمع شده در این دریاچه نسبتا مهارلو را احیا کرده است گفت: همچنان نیاز به بارندگی های بیشتر برای احیای کامل تالاب ها و دریاچه های فارس هستیم.
ولوی خشکی و تشنگی مفرط دریاچه پریشان در شهرستان کازرون را یادآورشد و گفت: متاسفانه این دریاچه از آب کافی برخوردار نشد، سطوح دریاچه در بارندگی اخیر خیس و سیراب شد اما تجمع آب رخ نداد، پریشان برای آبگیری و رسیدن به شرایط پایدار حداقل نیاز به 100 میلیمتر بارندگی در نواحی شمال و جنوب غرب فارس و حوضه آبریز دارد.
وی ادامه داد: برخی از چشمه های اطراف پریشان نیز در بارندگی اخیر جوشید و آب دهی مناسبی هم دارد اما به علت آنکه این آبدهی مقطعی و گذرا است امیدی به تجمع آب در بستر دریاچه پریشان نیست.
مدیر کل حفاظت محیط زیست استان فارس با بیان اینکه دریاچه کافتر در شمال فارس کاملا خشک است گفت : این دریاچه در شهرستان اقلید و مناطق اطراف آن از بارندگی قابل توجه بهره مند نشده است.
 
حمید رضا دهقانی مدیرعامل آب منطقه ای فارس از ذخیره 460 میلیون متر مکعب آب توسط سدهای فارس از بارندگی های اخیر خبر داد و افزود: سدهای چشمه عاشق نی ریز 29 میلیون متر مکعب، رودبال 26 میلیون متر مکعب، خسویه 14 میلیون متر مکعب ، تنگاب 46 میلیون متر مکعب، درود زن 10 میلیون متر مکعب، ملا صدرا 2 میلیون متر مکعب و سیوند حدود 1.5 میلیون متر مکعب آب و سد سلمان فارسی با ذخیره سازی 333 میلیون متر مکعب آب بیشترین میزان آب را ذخیره کرده است.
متوسط بارندگی دراستان فارس حدود 267 میلیمتر اعلام شده است.
 
محمد حسن محبی معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس گفت: حجم کل نزولات جوی مهار شده در پشت سازه های آبخیزداری استان اعم از سیستم های پخش سیلاب، سدها و بندهای خاکی و ملاتی و دیگر سازه های آبخیزداری آبگیری شده طی بارش های چند روز اخیر110 میلیون متر مکعب بود.
وی با اشاره به پر آب شدن و سرریز شدن بسیاری از سازه های آبخیزداری گفت:بیشترین میزان آبگیری طرح های آبخیزداری در حوزه شرفویه لارستان با چهار میلیون و 500 هزارمتر مکعب آبگیری و چاه دراز نی ریز با حجم یک میلیون و 200 متر مکعب ، باراشلو و کاظم آباد فسا به ترتیب یک میلیون و 200 متر مکعب و 850 هزار متر مکعب استحصال و تل دراز قیر و کارزین نیز یک میلیون متر مکعب حجم آبگیری بوده است.
استان فارس دارای 600 سازه آبخیزداری با ظرفیت سالیانه افزون بر 125 میلیون مترمکعب مهار سیلاب است.
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار