رئيس کانون معماران ايران:
رئيس کانون معماران ايران، ساختمان‌هاي امروزي را دچار بي‌هويتي دانست و گفت: معماران و مهندسان در طراحي و ساخت بناهاي جديد به گذشته باشکوه معماري و ساختمان‌سازي کشور بي‌توجه هستند.
کد خبر: ۳۸۰۵۳
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۸ 23 May 2015
به گزارش  تابناک یزد، محمدرضا نوروزيان، رئيس کانون معماران ايران، با انتقاد از روند تخريب بافت‌هاي تاريخي، اظهار کرد: وقتي امروزه به دليل ناآگاهي بافت‌هاي تاريخي فاقد ارزش به شمار رفته و مزاحم تلقي مي‌شوند جز تخريب بافت تاريخي انتظار ديگري نمي‌توان داشت.
نوروزيان، هويت داشتن بافت‌هاي تاريخي را نتيجه رعايت استانداردهاي لازم در حوزه معماري و ساخت‌وساز دانست.
وي با بيان اينکه بافت‌هاي جديد از هويت خاصي برخوردار نيستند، افزود: جذب دانشجو در رشته معماري بدون در نظر گرفته شدن هيچ‌گونه فيلتر و توجه به بازار کار زمينه بيکاري فارغ التحصيلان اين رشته شده و منجر به ايجاد پديده معماري‌هاي بي‌هويت شده است.
وي در ادامه بافت تاريخي قزوين را شناسنامه هويتي اين شهر دانست و افزود: هر يک از بافت‌هاي تاريخي قزوين با معماري ويژه خود برگي از سند هويت آن بوده و بايد به‌ خوبي مورد حفاظت قرار بگيرد.
نوروزيان با بيان اينکه مهم‌ترين انتقاد ما به اجراي بلندمرتبه‌سازي در قزوين است، افزود: طي سال‌هاي اخير در حالي شاهد رونق بلندمرتبه سازي در اين شهر بوده‌ايم که مکان‌هاي مناسبي براي اين کار در قزوين در نظر گرفته نشده است.
رئيس کانون معماران ايران گفت: نمي‌توان به بهانه تبديل شهرها به کلان‌شهر، بافت‌هاي تاريخي آن‌ها را که جزو هويت اصلي هر شهر محسوب مي‌شود را نابود کنيم.
وي با تاکيد بر اينکه بايد پيش از تصميم‌گيري‌ها در حوزه مديريت شهري از نظرات مردم نيز جويا شد، اظهار کرد: در کشورهاي توسعه يافته براي انجام کارهايي چون تغيير کاربري زمين از مردم نظرسنجي مي‌شود.
نوروزيان با انتقاد از ارائه مجوز براي بلندمرتبه‌سازي در مراکز شهرها و نقاط پرجمعيت، از جمله قزوين، خاطرنشان کرد: در بافت مرکزي شهرها نبايد شاهد احداث برج باشيم، بلکه بايد ساخت‌وسازها در گستره افقي اتفاق بي افتاد.
نوروزيان در ادامه از تغيير زمان برگزاري همايش توسعه پايدار شهري در قزوين خبر داد و گفت: اين همايش با محوريت شهرهاي سالم، شهرهاي شاد در ۲۰ خرداد امسال توسط کانون سراسري انجمن‌هاي صنفي مهندسان معمار ايران در دانشگاه بين‌الملل امام خميني (ره) برگزار مي‌شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار