هرساله عده ای سودجو در آستانه سال نو اقدام به عرضه وفروش گونه های جانوری از جمله خرندگانی چون مار ،لاکپشت وانواع سمندر جهت استفاده شهروندان در سفره های هفت سین می کنند.
کد خبر: ۳۷۸۹۵۱
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۵ 16 February 2017
تابناک فارس به نقل از طنین پاسارگاد:ییس حفاظت محیط زیست شهرستان پاسارگاد گفت: هرساله عده ای سودجو در آستانه سال نو اقدام به عرضه  وفروش گونه های جانوری از جمله خرندگانی چون مار ،لاکپشت و انواع سمندر جهت استفاده شهروندان در سفره های هفت سین می کنند.

  مکرمی افزود: این اقدام ناپسند زمینه افزایش آسیب  و تهدید گونه های خزنده را فراهم می کند.

وی گفت: به طور مثال گونه سمندر لرستانی یکی از زیباترین گونه های سمندر بوده و جزو ذخایر ژنتیکی با ارزش فون دوزیستان ایران به شمار می رود،سمندر لرستانی از گونه های کمیاب و در لیست سرخ گونه های در معرض انقراض اتحادیه جهانی حفاظت (IUCN Red List) قرار دارد.

وی ادامه داد: این‌ گونه آندمیک ایران بوده و تنها در خاک استان لرستان و شمال خوزستان یافت می‌شود،یکی از مهمترین دلایل در معرض انقراض گرفتن این گونه، قاچاق سمندر توسط قاچاقچیان حیات وحش است.

مکرمی بیان داشت: در آستانه نوروز افراد سودجو اقدام به زنده گیری و خارج کردن این گونه از زیستگاه اصلی آن می کنند تا با انتقال به سایر مناطق به عنوان یک گونه تزئینی در کنار ماهی های زینتی به فروش رسانند.

مکرمی اضافه کرد: ماده10قانون شکار و صید حمل‌، عرضه‌، فروش‌ و صدور جانوران‌ وحشی‌ زنده‌ یا کشته‌ و اجزای‌ آنها بدون‌ کسب‌ پروانه‌ و یا مجوز از سازمان‌ حفاظت محیط زیست جرم دانسته و در این راستا نیروهای یگان این اداره  نسبت به گشت زنی در سطح شهرستان اقدام می کنند.

وی اظهار داشت: در صورت مشاهده با متخلفین برخورد قانونی می شود و از همشهریان عزیز درخواست می شود از خرید گونه های مذکور خودداری کرده ودر صورت مشاهده با شماره های 43567733و09171271667 تماس بگیرند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار