جشنواره ای برای زدودن غبار از روی بازی های بومی و محلی
بازی های بومی و محلی ریشه در آداب و رسوم و فرهنگ مردم هر منطقه دارد و مسئولان خراسان شمالی در شهرستان فاروج در بهار انقلاب با برگزاری جشنواره بزرگ بازی های بومی و محلی بر ارزش و اهمیت این بازی ها تاکید کردند.
کد خبر: ۳۷۶۶۹۳
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۷:۲۲ 13 February 2017
بازی های بومی و محلی ریشه در آداب و رسوم و فرهنگ مردم هر منطقه دارد و مسئولان خراسان شمالی در شهرستان فاروج  در بهار انقلاب با برگزاری جشنواره بزرگ بازی های بومی و محلی بر ارزش و اهمیت این بازی ها تاکید کردند.
 با نگاهی به جایگاه شهرستان فاروج در خصوص رشته های مختلف ورزشی، می توان پی برد که این شهرستان در رشته های مختلفی همچون کشتی، کشتی با چوخه، وزنه برداری، والیبال، ورزش های معلولان و جانبازان و ورزش های روستایی و بازی های بومی، محلی دارای مقام و جایگاه خاصی است که ورزشکاران منطقه همیشه مایه افتخار و سربلندی بوده و نام فاروج را آوازه خاص و عام کرده اند. یکی از این رشته های ورزشی، بازی های بومی، محلی است که متاسفانه برخلاف وجود استعدادهای توانمند در این منطقه، این ورزش مدتی است که در حال فراموشی است. اما چیزی که بیشتر از همیشه حائز اهمیت است و جای خوشحالی دارد، نگاه ویژه مسئولان کنونی شهرستان است. بخشدار خبوشان در رابطه با نحوه برگزاری این دوره از مسابقات می گوید: این همایش با حضور بیش از 800 تماشاچی برگزار شد.
«روح ا... فخاری» می افزاید: مسابقات در دو بخش بانوان و آقایان و به صورت جشنواره شهرستانی، به میزبانی شهر تیتکانلو برگزار شد.« فخاری» ابراز  می کند: در زمان برگزاری مسابقات، قرار شد بانوان در سالن ورزشی پهلوان موسی الرضا رحمانی ساماندهی شوند و برای آقایان به دلیل استقبال خیلی خوب آنها ، یکی از میادین شهر تیتکانلو به نام « میدان شهدا» با هماهنگی نیروی انتظامی در نظر گرفته شد که این استقبال در نوع خود بی نظیر بود.
وی از همه دست اندرکاران برگزاری مسابقات، ورزشکاران، ورزش دوستان و مردم خوب فاروج، تیتکانلو و اهالی منطقه و بخش خبوشان تقدیر می کند. مسئول برگزارکننده ورزش های بومی، محلی شهرستان نیز با ابراز خشنودی از استقبال خوب علاقمندان و با اشاره به برگزاری اولین دوره جشنواره شهرستانی ورزش های بومی، محلی به میزبانی شهر تیتکانلو می گوید: تعداد 300 نفر از ورزشکاران در رشته های مختلف ورزشی همچون غلتاندن لاستیک سنگین، مسابقه زیبا و پر هیجان الاغ سواری، دو و میدانی، کلش کشی مردان، طناب کشی و یک مسابقه قندی ویژه در بخش بانوان و آقایان شرکت کردند. «علی اکبر عمارلو» می افزاید: در مسابقه غلتاندن لاستیک سنگین 20 پهلوان شرکت کردند که در پایان «کاظم درهمی» نفر اول ، «قدیر روشنی» نفر دوم و « سید احمد حسینی» نفر سوم مسابقات شدند. وی اظهار می دارد: مسابقه زیبا و پرهیجان الاغ سواری 10 نفر شرکت کننده داشت که در پایان «قربانعلی نبی زاده»، «اصغر محمدی»، « مهران امیرزاده» هر سه از تیتکانلو به ترتیب به مقام های اول تا سوم دست یافتند. وی در خصوص برگزاری مسابقه دو و میدانی در تمام شهرستان خاطرنشان می کند: در مجموع 25 نفر در این مسابقات شرکت کردند، که در پایان «ابراهیم درهمی» از تیتکانلو نفر اول، «رسول شیدا» از کوران ترکیه نفر دوم و «جواد خرم» از تیتکانلو، نفر سوم شدند. «عمارلو» اضافه می کند: در مسابقه کلش کشی مردان 20 نفر شرکت کردند و «قدیر روشنی»، «رضا رحمانی» و «کاظم درهمی» هر سه از تیتکانلو به ترتیب اول تا سوم شدند. وی تصریح می کند: در مسابقه طناب کشی 10 تیم 5 نفره شرکت کرده بودند که در پایان تیم های تیتکانلوی الف، تیتکانلوی ب و تیتکانلوی ج مقام های اول تا سوم را به دست آوردند.
وی بیان می کند: مسابقه قندی ویژه غلتاندن بسیار سنگین گریدر که نزدیک به 300 کیلو وزن داشت، بین 10 پهلوان برگزار شد که «موسی الرضا شهیدی» قند ویژه را از آن خود کرد.
فرماندار فاروج  هم می گوید: بازی های بومی، محلی ما ریشه در فرهنگ و سنت ما دارد، ولی متاسفانه در حال از بین رفتن است.
«هادی رجایی نیا»  می افزاید: خوشبختانه در چند سال اخیر اقدامات بسیار خوبی توسط فدراسیون بازی های بومی و محلی صورت گرفته و سعی بر این است که در سال آتی و با توجه به فراهم بودن بستر و شرایط لازم بتوانیم این جشنواره را در سطح استانی و منطقه ای و ملی برگزار کنیم.وی اظهار می دارد: این بازی ها علاوه بر ایجاد شور و نشاط و شادابی به طور حتم در کاهش آسیب های اجتماعی و افزایش سلامت بدنی می تواند نقش تعیین کننده ای داشته باشد.
رئیس اداره ورزش و جوانان فاروج نیز از برنامه های در دست اقدام این اداره برای ورزشکاران شهرستان در رشته های مختلف ورزشی خبر می دهد.«علی اکبر کیوان» می افزاید: یکی از اهداف برگزاری جشنواره ها این است که ورزشکاران در رشته های مختلف ورزشی با یکدیگر آشنا می شوند و در یک فضای صمیمی به رقابت با یکدیگر می پردازند.کارشناس امور بانوان اداره ورزش و جوانان فاروج نیز از حضور خوب ورزشکاران خانم در برنامه ها و مسابقات ورزشی خبر می دهد.
«آتنا فراهی» می افزاید: در مجموع 80 ورزشکار در این جشنواره حضور داشتند که 16 تیم در  رشته طناب کشی، 15 ورزشکار در رشته طناب زنی و 80 شرکت کننده در رشته دارت به رقابت پرداختند./روزنامه خراسان شمالی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار