پس از آنکه طلسم بهره‌برداری از مترو شیراز در سال 93 شکست و فاز یک از خط یک قطار شهری به بهره‌بردرای رسید، کار برای تکمیل این خط 24 کیلومتری ادامه یافت تا با تمرکز فعالیت‌ها در مسیرهای مشخص، انرژی و توان کامل متمرکز شده و سرعت در اجرا و اتمام پروژه بیشتر شود.
کد خبر: ۳۷۱۱۹
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۶ 20 May 2015

تابناک فارس:به گزارش ایسنا:پس از آنکه طلسم بهره‌برداری از مترو در سال 93 شکست و فاز یک از خط یک قطار شهری به بهره‌بردرای رسید، کار برای تکمیل این خط 24 کیلومتری ادامه یافت تا با تمرکز فعالیت‌ها در مسیرهای مشخص، انرژی و توان کامل متمرکز شده و سرعت در اجرا و اتمام پروژه بیشتر شود.

این تدبیر که در اتمام عملیات فاز یک خط یک مترو، به نتیجه رسید و بعد از یک دهه انتظار، این طرح به بهره‌برداری رسید، اکنون مصروف بخش دیگری از کار در محدوده خط یک به‌عنوان طولانی‌ترین و البته اصلی‌ترین خط مترو در شیراز و کشور شده است.

آغاز عملیات ریل‌گذاری در بخش‌هایی از فاز دوم خط یک مترو در شیراز و تأکید مسئولان و مجریان بر مطلوبیت سرعت، دقت و استانداردهای کار، نویددهنده‌ی اتمام این بخش از پروژه تا پایان سال 95 است.

یکی از موضوعات مورد تأکید برای تکمیل سریع‌تر پروژه قطار شهری، کار چهارشیفته است و شاید سخت‌ترین شیفت، کار از شب تا صبح باشد، زمانی که بدن برای خواب برنامه‌ریزی کرده و علی‌رغم همه‌ی توانایی‌های انسان در هم‌سو شدن با شرایط، اما بیدار ماندن و کار کردن در زمان شب، آن هم در فضایی که بی‌شباهت با تونل‌های عمیق معدن نیست، دشوار است. باید در شرایط قرار گرفت تا در این مورد نظر داد.

ساعت از 21 و 30 دقیقه دیشب است که وارد تونل قطار شهری شیراز شدیم، به اتفاق گروهی که برای کار تا صبح آماده بود.

خودروی بتن‌ریز باید حدود 2 کیلومتر را دنده عقب می‌رفت تا به نقطه مورد نظر می‌رسید و آنجا با استفاده از یک لوله، بتن‌آماده را منتقل کند تا کارگران بلافاصله مشغول شوند و بتن را روی سطحی که از قبل مشخص شده، مسطح کنند.

بیش از 50 نفر، درون تونلی که حالا مملو از دود اگزوز خودروها شده، بخشی از کار را انجام می‌دهند، مهندسان مشغول نقشه‌برداری و نظارت هستند و کارگران هم هر یک به تخصص خود، کاری را به پیش می‌برد، هیچ کس بیکار نیست، از دست دادن دقایق به معنی خشک شدن بتن و اجبار برای اصلاح سطحی سخت و سفت خواهد بود.

مجری خط یک سازمان قطارشهری شیراز در خصوص این فاز از پروژه گفت: فاز دوم خط یک بطول 14 کیلومتر با 12 ایستگاه از ایستگاه نمازی تا ایستگاه گل سرخ با سرعت در حال اجراست. پیش‌بینی می‌شود فاز دوم خط یک تا پایان اسفند ماه 1395 به بهره‌برداری کامل برسد.

«حجت‌الله قهاری» افزود: ایستگاه بزرگ ولی‌عصر با 35 درصد پیشرفت فیزیکی با سه شیفت کاری درحال احداث است و علاوه‌بر عملیات اجرایی روزانه کار بتن‌ریزی شبانه با بهره‌گیری از کارشناسان فنی در عمق تونل‌های قطار شهری در حال انجام است.

وی در بخش دیگری از توضیحات خود افزود: روسازی مسیر به چهار قطعه تقسیم شده است و پیش‌نیاز اصلی ما تأمین برق بالاسری است که در اولویت قرار دارد. هم‌چنین در این مسیر 14 کیلومتری از فاز دوم، مسیرهای تعیین شده از ایستگاه نمازی تا ایستگاه ولی‌عصر به‌عنوان قطعه یک، از ایستگاه ولی‌عصر تا ایستگاه جانبازان به‌عنوان قطعه دوم، از ایستگاه جانبازان تا ورودی دپو قطعه سوم و اجرای روسازی در محل دپو به‌عنوان قطعه چهارم تعیین شده است.

قهاری خاطر نشان کرد : ایستگاه امام حسین و ایستگاه ولی‌عصر با توجه به نقطه ارتباطی با خط دو و پنج بصورت طبقاتی با عمق 30 متر احداث شده است که البته در ایستگاه ولی‌عصر در عمق 10متر مشغول اجرای عملیات هستیم و مابقی عمق تعیین شده مربوط به خط پنجم قطار شهری شیرازاست.

وی خاطرنشان کرد: پیشرفت امور با توجه به حجم اجرا قابل توجه است، چون از حجم بتن‌ریزی 18هزار مترمربعی مورد نیاز، بیش از 7000 مترمربع اجرا شده است که در مدت تعهد ذکر شده به‌عنوان یک حرکت منحصر به‌فرد و شاخص محسوب می‌شود.

به گفته‌ی مجری خط یک قطار شهری شیراز، برنامه‌ریزهای دقیق انجام شده، حکایت از خاتمه کار و بهره‌برداری نهایی و مطلوب در پایان اسفندماه 1395 دارد و اجرای 12 ایستگاه فاز دوم با شتاب در حال انجام است و سه ایستگاه امام حسین(ع)، زند و ولی‌عصر(عج) در مرحله‌ی سازه و 9 ایستگاه دیگر در مرحله‌ی معماری است.

قهاری خاطرنشان کرد: 9 ایستگاه فاز دوم خط یک تا شهریور 1395و سه ایستگاه یاد شده تا پایان اسفند 1395 آماده بهره‌برداری می‌شود.

به گزارش ایسنا، بیش از 45 دقیقه از زمان حضور در محل کار شبانه کارگران در دل تونل قطار شهری شیراز گذشته است و آرام آرام، سنگینی هوا، بی‌قراری را برایمان به ارمغان می‌آورد، حالا خودروهای حامل خبرنگاران باید مسیر را دنده عقب طی کنند.

ماسک‌ها خاکستری شده و چشم‌ها را رگه‌هایی قرمز، رنگین کرده است. کارگران که از حضور خبرنگاران و دوربین‌های تصویربرداری و عکاسانی که مدام شاتر می‌چکانند، خشنود شده‌اند را به خدایی می‌سپاریم که با توکل به او تلاش می‌کنند برای روزی حلال.

مسیر برگشت سخت‌تر از زمان رفتن، طی می‌شود. لباس‌های خاک‌آلود، کفش‌های به‌گل نشسته و خستگی که آثارش آن دقایقی مانده به نیمه‌شب، در زانوها و کلمات بریده بریده هنگام خداحافظی، خود را نمایان می‌کند، پنهان شدنی نیست.

همه راه بازگشت را به این می‌اندیشم که آن 50 نفر تا صبح باید کار کنند، هر شب، و این دشواری را به‌جان بخرند تا فردا یک شهر در آسایش باشد. شهری که حالا غول ترافیک و آلودگی هوا آن را به چالش فرامی‌خواند و در بیشتر ساعت‌های روز قرار از آنان ربوده است. بی‌تردید آنجا کار نفس‌گیر است و سخت...

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار