رئيس شوراي اسلامي استان فارس در سي ويكمين جلسه اين شورا گفت: بارها گفته ام كه بهترين شورا، شورايي است كه سند چشم انداز و سند راه داشته و شرايط زندگي مردم را آسان كند كه البته بايد ظرفيت ها شناسايي شود.
کد خبر: ۳۶۸۶۱۹
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۵ 28 January 2017
نعمتي خواستار انجام فعاليت ها با استفاده از دانش روز و به صورت دانش بنيان شد و افزود: در اين راه بايد استعدادهاي درخشان در هر زمينه شناسايي شود و روي منابع انساني كار علمي انجام داد. همچنين بايد از حقوق نخبگان شهر دفاع و منافذ توليد ثروت را شناسايي كرد و براي ارتقاي شهر تلاش كنيم.
وي اضافه كرد: در اين خصوص بايد مصوباتي داشته باشيم كه حلال مشكل مردم باشد، امروز وظيفه ما ايجاد آرامش در جامعه و زندگي مطلوب براي مردم است.
نعمتي گفت: شوراها برخاسته از تصميم مردم هستند و بايد از ظرفيت ها به درستي استفاده كنيم. يكي از مباحث مهمي كه چند وقتي است به ويژه در شهرهاي بزرگ شاهد هستيم، حاشيه نشيني است كه منزلت اجتماعي افراد را از بين مي برد.
وي با اشاره به افزايش روند مهاجرت در شهرها، ادامه داد: اگر روند مهاجرت به همين شكل ادامه يابد، در آينده روستاهاي استان خالي ميشوند و اين مهاجرت به كلانشهرها آسيب ميزند. با توجه به اين موضوع ما بايد به سمت توانمندسازي روستاها و شهرهاي كوچك برويم و كلانشهرها بايد در اين رابطه به شهرها و روستاهاي كوچكتر كمك كنند.
نعمتي از گردشگري به عنوان يكي ديگر از ظرفيت هاي استان ياد كرد و گفت: در اين رابطه بايد مديريت جذب سرمايه گذاري داشته باشيم و جاذبه هاي گردشگري را شناسايي و معرفي كنيم كه اين يكي از وظايف شوراهاست.
وي افزود: يكي ديگر از تهديدها و فرصتها، بحث مديريت پسماند است. امروز ما در زمينه جمع آوري و دفع زباله با مشكل مواجه هستيم. اين در حالي است كه ميتوانيم از اين طلاي كثيف، گازوئيل، برق و بنزين و در نهايت ثروت توليد كنيم، اما براي آن هزينه هم ميكنيم و آب هاي سطحي و زيرسطحي ما نيز آلوده مي شود.
نعمتي گفت: در اين رابطه ما بايد به صورت منطقه اي اين مشكل را حل كرده و با جذب سرمايه گذار از آن توليد ثروت كنيم.
رئيس شوراي اسلامي استان خواستار ساماندهي محصولات كشاورزي شد و گفت: امروز توليدكننده ما محصول خود را با قيمت نازل فروخته و ورشكست مي شود و از طرف ديگر مصرف كننده ما نيز محصول را با قيمت بالايي خريداري مي كند و نفع آن به دلال ميرسد. با توجه به اين موضوع بايد كاري كنيم كه هم توليدكننده سود كند و هم مصرف كننده ضرر نكند و واسطه ها نيز سود معقولي ببرند.
وي بر صنعتي شدن كشاورزي با هدف كاهش مصرف آب نيز تاكيد كرد و گفت: استاني كه زماني نان آور كشور بوده، امروز محتاج آب است و ما به بهاي از دست دادن منابع آبي خود، نان كشور را تامين كرديم و امروز كشور بايد به حمايت و كمك ما بيايد.
نعمتي با اشاره به ظرفيت هاي استان در حوزه هاي مختلف، گفت: امروز اگر ما بتوانيم از داشته هاي فعلي خود به خوبي استفاده كنيم با همين ظرفيت ميتوانيم نيازهايمان را تامين كنيم، اما در كنار آن بايد به دنبال منابع درآمدي نوآورانه باشيم و نبايد تنها به اضافه كردن عوارض براي افزايش درآمد توجه كنيم چرا كه آسيب اجتماعي درپي دارد و شايد مردم امروز اعتراض نكنند اما از افزايش عوارض ناراضياند.
وي خواستار توجه به قانون در مصوبات شوراها شد و افزود: مصوبات ما بايد حلال مشكلات مردم باشد و بايد در اين رابطه يك آسيب شناسي صورت گيرد.
رئيس شوراي اسلامي استان فارس در حاشيه اين نشست با حضور در جمع خبرنگاران، در خصوص فعاليتهاي اين شورا، گفت: طي چندسال گذشته شوراي چهارم استان مصوبات بسياري در حوزه هاي مختلف از جمله حوزه هاي گردشگري و سرمايه گذاري داشته است و يكي از پيشنهادات شوراها كه در مجلس مطرح و تصويب شد، مربوط به بيمه كارگران ساختماني بود كه هزينه زيادي روي دست سازندگان ميگذاشت.
وي با اشاره به مذاكرات شوراي استان با رئيس سازمان محيط زيست كشور در خصوص حقابه درياچه بختگان و نيز تامين آب بزرگترين انجيرستان ديم جهان در استهبان، اظهارداشت: پركردن چاههاي غيرمجاز، صنعتي شدن كشاورزي و ايجاد زمينه هاي توسعه اكوتوريسم از ديگر مسايلي بود كه با رئيس سازمان محيط زيست كشور مطرح كرديم.
به گفته نعمتي، امروز بخش اعظم اشتغال و غذاي ما مربوط به حوزه كشاورزي است و دولت بايد به كمك ما بيايد چرا كه ما براي تامين نان كشور، ذخاير آب خود را از دست داديم.
وي افزود: يكي ديگر از پيشنهادهاي ما، اجراي طرح حق نكاشت براي برخي كشاورزان است كه محصولاتي نظير برنج يا ذرت توليد ميكنند كه آب زيادي مصرف مي شود به طوري كه تنها در بحث كاشت ذرت، براي توليد هر كيلو از اين محصول 3 هزار ليتر آب مصرف ميشود و ما خواستيم به كشاورزان براي عدم كاشت اين اقلام كشاورزي، هزينه پرداخت شود.
رئيس شوراي اسلامي استان با رد تشريفاتي بودن اين شورا، گفت: شوراي استان به هيچ عنوان يك شوراي تشريفاتي نيست و طبق قانون، تمامي مصوبات شوراها در استان بايد به تائيد اين شورا نيز برسد.
براساس قانون، تمامي مسئولين از فرماندار گرفته تا وزير، ملزم به اجراي مصوبات اين شورا هستند و تاكنون نيز ايراداتي به برخي مصوبات شوراها كه بار مالي داشته و به ضرر مردم بوده است، گرفته ايم.
وي ادامه داد: مشكل اصلي امروز ما در شهرها، نبود مديريت يكپارچه شهري ميان دستگاه هاي خدمات رسان است و علي رغم اينكه اين مصوبه در دستور كار دولت قرار دارد، در ابلاغ آن تعلل شده و شايد اگر مديريت واحد شهري داشتيم اين حوادث ناگوار در پلاسكو رخ نمي داد.
نعمتي با گلايه از مجلس و دولت در كاهش اختيارات شوراها، گفت: متاسفانه در حالي كه شوراها بار مجلس و دولت را به دوش مي كشند اما در مقطعي مورد كم لطفي مجلس و دولت قرار گرفتند و آنها شوراها را به عنوان يك رقيب و مزاحم مي بينند و بسياري از اختيارات شوراها را كم كرده اند در حالي كه در كشورهاي اطراف به اختيارات شوراها افزوده مي شود، در كشور ما به دنبال كاهش اين اختيارات هستند.
وي با اشاره به آمادگي برخي سرمايه گذاران براي ساماندهي پسماندها، اضافه كرد: براي راه اندازي هركدام از سايت هاي بازيافت زباله، 200 ميليارد تومان اعتبار مورد نياز است كه سرمايه گذار حاضر است 80 درصد آن را پرداخت كند، اما ما نيازمند تامين 20 درصد ديگر هستيم و در كنار آن با راه اندازي هركدام از اين مراكز براي 180 نفر اشتغالزايي مي شود و اين به معناي درآمد پايدار است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار