مدیرعامل آب منطقه‌ای استان فارس گفت: ایجاد شکاف‌های فرونشستی و ترک خوردن زمین از آثار افت آب در استان فارس است.
کد خبر: ۳۶۷۳۶
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۴ 19 May 2015

تابناک فارس به نقل از تسنیم:حمیدرضا دهقانی با اشاره به ایجاد فرونشست و ترک‌خوردگی‌های زمین بر اثر افت آب در نقاط مختلف استان فارس اظهار داشت: از نمونه بارز شکاف فرونشستی می‌توان به منطقه کوه سفید شهرستان داراب اشاره کرد که سبب ترک خوردن زمین در نتیجه خشکسالی و برداشت زیاد از سفره‌های زیرزمینی شده است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان فارس برداشت‌های غیر مجاز از منابع آب و تجاوز به حریم و بستر دریاچه سدها و اقدام به کشت آن توسط افراد سودجو را یکی از مشکلات مهم بهره‌برداری از تأسیسات آبی عنوان کرد و تصریح کرد: با توجه به تملک اراضی توسط دولت، سالانه وقت و هزینه قابل توجهی به‌منظور حفاظت از منابع آب و برخورد با متخلفین، به شرکت آب منطقه‌ای تحمیل می‌شود.

دهقانی خاطرنشان کرد: با این تخلفات علاوه بر افزایش سطوح زیرکشت و بروز مشکل جدی در توزیع آب، به‌دلیل استفاده بی‌رویه از کودهای شیمیائی و سموم دفع آفات، در دراز مدت آلودگی منابع آب به‌ویژه آب آشامیدنی شهرهای تحت پوشش را در پی دارد.

وی نگرش به آب‌های زیرزمینی به‌ عنوان منابع استراتژیک در تامین نیازهای حال و آینده جامعه عنوان کرد و گفت: رویکرد مشارکتی در امر حفاظت و بهره‌برداری و مشارکت بهره‌برداران در قالب تشکل‌ها و تعاونی‌ها از راه‌کارهای مهم حفاظت از منابع آب است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای فارس همچنین کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی با برنامه‌های علمی، افزایش سهم مصرف در بخش صنعت و خدمات، ارتقای سطح آگاهی جامعه بهره‌بردار و استمرار آن، افزایش ابعاد نظارتی بر نحوه حفر چاه و بهره‌برداری از منابع آب و تعامل در سطوح مدیریتی درون‌سازمانی و فراسازمانی را از رویکردهای کلی حفاظت از منابع آب اعلام کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار