معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: 31 درصد جمعیت کشور کم تحرکند و ورزش نمی کنند، دیابت، سلامت 10 درصد مردم را تهدید می‌کند و پنج درصد جمعیت ایران به آسم مبتلا هستند.
کد خبر: ۳۵۶۸۹۷
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۱ 08 January 2017
تابناک فارس به نقل از ایرنا:باقر لاریجانی روز یکشنبه در نشست امضای تفاهمنامه بین وزارت بهداشت و وزارت ورزش و جوانان افزود: بیماری‌های غیر واگیر از جمله سرطان، دیابت و بیماری های تنفسی مانند آسم به سرعت در بین جمعیت ایران رو به افزایش است و بیماری های انسدادی ریه یکی از مهم ترین تهدیدهای سلامت ایرانیان است.
وی گفت: از نظر عوامل خطر مرگ و میر بین زنان و مردان جامعه، تفاوت وجود دارد، باید عوامل خطر را شناسایی و کنترل کنیم؛ ضمن اینکه تغذیه ناسالم، نبود فعالیت بدنی کافی، مصرف مواد اعتیاد آور مثل الکل و دخانیات و فشار خون بالا ، چهار عامل خطر اصلی سلامت به شمار می آید.
معاون آموزشی وزیر بهداشت و مسئول سند ملی کنترل بیماریهای غیر واگیر افزود: حدود 23درصد مردان کشور دچار کم تحرکی هستند و این میزان در بین زنان خیلی بیشتر است و حدود 31 درصد از این قشر را شامل می شود .
لاریجانی افزود: فعالیت کم بدنی باعث می‌شود که سالیانه حدود 600 میلیون دلار به کشور آسیب وارد شود و متاسفانه میزان کم تحرکی در جامعه رو به افزایش است.
معاون وزیر بهداشت گفت: استان های فارس و یزد بیشترین میزان کم تحرکی دارند و ایلام به علت زندگی عشایری کمترین میزان کم تحرکی را به خود اختصاص داده است. در استان فارس و زنجان، بیشترین کم تحرکی در زنان است و برعکس در کهکیلویه و بویر احمد بیشترین میزان کم تحرکی در مردان است.
وی افزود: در ایران 30 درصد زنان و 17 درصد مردان چاق هستند که با احتساب اصافه وزن بیش از 50 درصد زنان ،دچار چاقی یا اضافه وزن هستند.
لاریجانی گفت: از نظر چاقی بیشترین میزان در استان تهران،قم و مرکزی است اما ساکنان وضعیت سیستان و بلوچستان و هرمزگان از نظر میزان شیوع چاقی وضعیت بهتری دارند. میزان کم تحرکی در تهران تا 60 درصد افزایش یافته است که باید با تدابیر، این میزان شیوع کم تحرکی را به 20 درصد برسانیم.
بر اساس تفاهمنامه‌ای که امروز - یکشنبه - به امضای وزیر بهداشت و وزیر ورزش و جوانان رسید، قرار است این دو وزارتخانه با کار کارشناسی مشترک، پینشهادهای عملی برای افزایش سرانه ورزش و ایجاد زیرساخت ها و امکانات ورزش همگانی را برای تصویب نهایی به شورای عالی سلامت به ریاست رئیس جمهوری ارائه کنند تا تصمیمات جدیدی در این زمینه اتخاذ و اجرایی شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار