وزیر فرهنگ جمهوری بنگلادش عصر جمعه در آیین گشایش پنجمین جشنواره 'همه هنرمندان شهر' در نگارخانه وصال شیراز از هنرمندان این شهر دعوت کرد که یک گالری هنری در کشورش دایر کنند.
کد خبر: ۳۵۵۴۵
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۱ 16 May 2015
تابنلک فارس به نقل از ایرنا:اسدالزمان نور در این آیین با بیان این که شباهت های زیادی میان فرهنگ و زبان مردم ایران و بنگلادش وجود دارد، افزود: هشت هزار کلمه فارسی در زبان بنگلادشی وجود دارد و حتی کودکان این کشور درباره شاهنامه فردوسی اطلاعاتی دارند.

وی گفت: برخی از مردم بنگلادش هم شعرای ایران همچون مولانا جلال الدین محمد بلخی، سعدی شیرازی و خیام را می شناسند و با اشعار آنها آشنا هستند.

وزیر فرهنگ جمهوری بنگلادش با اشاره به برگزاری جشنواره های هنری در این کشور اظهار کرد: هنرمندان ایرانی با کسب جوایز برتر در این جشنواره ها درخشیده اند.

وی با بیان این که جمهوری بنگلادش و جمهوری اسلامی ایران در زمینه موضوعات فرهنگی تفاهم نامه هایی را به امضا رسانده اند، گفت: با توجه به این تفاهم نامه ها به نظر می رسد که مناسبات و ارتباطات فرهنگی دوجانبه به شکل چشمگیری گسترش یابد.

نور گفت: همان گونه که استاندار فارس در دیدار پنجشنبه شب با من مطرح کرد، هر کس بخواهد ایران را بشناسد، باید شیراز را بشناسد و خوشحالم از این که در دو روز اخیر در دروازه فرهنگ و تمدن ایران قرار داشتم.

** شیراز یک جغرافیا نیست یک فرهنگ است

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیرعامل کتابخانه و موزه ملی ملک نیز در این آیین با بیان این که شیراز یک جغرافیا نیست بلکه یک فرهنگ است، گفت: همگان فارس و شیراز را برخوردار از ظرفیت های برجسته فرهنگی می شناسند.

سید مجتبی ملک افزود: تاریخ گواه است که حیات فرهنگ و هنر شهر شیراز چنان بالنده بوده است که با بودن یا نبودن حمایت حکمرانان تاثیر نپذیرفته است و برای پسند دیگران نیز به افراط و تفریط نگراییده است.

وی اظهار کرد: می توان گفت که جریان هنر سالیان پیش در تاروپود شهر و ساکنان شیراز تنیده شده بود و هنرمندی نه به شکل حرفه ای بلکه به صورت آشنایی با هنر و اصول آن در این شهر فراگیر بوده است.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: این وزارتخانه عزم جدی دارد تا کار را به اهل هنر بسپارد و تسهیلاتی را برای رونق بیش از پیش هنر در کشور در نظر گیرد.

** دعوت از هنرمندان برای به کارگیری رنگ های اصیل در پیکره شهر شیراز

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس نیز در این آیین از هنرمندان شهر شیراز دعوت کرد که رنگ ها و نقش های اصیل ایرانی را در پیکره شهر شیراز به کار گیرند.

دکتر بهزاد مریدی گفت: به جای استفاده بیش از حد از نور در زیباسازی پل ها و معابر شهر که تنها در شب قابل دیدن است باید از ظرفیت عظیم هنرهای تجسمی به ویژه رنگ ها و طرح های اصیل ایرانی که با اندیشه هنرمندان این دیار خلق می شود بهره گرفت.

وی اظهار کرد: هنرمندان شهر شیراز از این توانمندی برخوردار هستند که با عرضه هنر خویش، نشاط و رنگ و زیبایی را به شهر شیراز هدیه دهند.

وزیر فرهنگ جمهوری بنگلادش در سفر دو روزه خود به شیراز از مجموعه جهانی تخت جمشید در شهرستان مرودشت ، آرامگاه های حافظ و سعدی دو شاعر نامدار ایرانی و باغ ارم شیراز دیدن کرد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار