شصتمین سالروز تاسیس و سی‌امین سال راه‌اندازی دوره دکتری بخش شیمی دانشگاه شیراز با حضور دانشمندان ایران اسلامی دوم اسفندماه امسال در شیراز برگزار می‌شود.
کد خبر: ۳۵۲۰۶۹
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۳ 31 December 2016
تابناک فارس به نقل از تسنیم:علی خلفی‌نژاد اظهار داشت: دانشگاه شیراز نخستین دانشگاه کشور در راه‌اندازی دوره دکتری تخصصی شیمی بوده  و تاکنون حدود 300 دانشجو در این دانشگاه فارغ‌التحصیل شده‌اند.

دبیر بزرگداشت شصتمین سالروز تاسیس و سی‌امین سال راه‌اندازی دوره دکتری بخش شیمی دانشگاه شیراز با اشاره به سوابق بخش شیمی دانشگاه شیراز به عنوان نخستین بخش شیمی کشور در راه‌اندازی دوره دکتری تخصصی شیمی خاطرنشان کرد: این بخش از سال 64 فعالیت خود را با 6 دانشجو آغاز و به تربیت فارغ‌التحصیلان دوره دکتری پرداخت.

رئیس وقت بخش شیمی دانشگاه شیراز در آغاز فعالیت دوره دکتری تخصصی شیمی در این دانشگاه گفت: امروز بعد از گذشت 38 سال از انقلاب شکوهمند اسلامی، رویای تحصیلات تکمیلی در ایران آن روزها، به یک امر روزمره در دانشگاه‌ها تبدیل شده و سالانه بیش از صدها نفر با درجه دکتری تخصصی از دانشگاه‌های معتبر کشور فارغ‌التحصیل می‌شوند.

استاد بخش شیمی دانشگاه شیراز با اشاره به اینکه دانشگاه شیراز و بخش شیمی دانشکده علوم به حق، پدر دوره دکتری تخصصی میهن اسلامی است با قدردانی از حمایت‌های رضا ملک‌زاده رئیس وقت دانشگاه شیراز و معاون پژوهشی کنونی  وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: هنوز صدای قدم‌های مستحکم و بزرگ اساتید و دانشمندان آن روزها در دانشگاه شیراز که بلکه در ایران اسلامی طنین انداز است.

وی افزود: هنوز یادگار بزرگ مردانی که راهروهای بخش را به آزمایشگاه تبدیل کرده‌اند باقی مانده و شیرینی سختی‌ها و مشقت‌های آن دوران در کام این دانشگاه احساس می‌شود که این سبب افتخار است تا  دانشجوی ایران اسلامی بدون نیاز به هیچ کشوری می‌تواند در هر رشته تحصیلی با درجه دکتری فارغ التحصیل شود.

دبیر بزرگداشت شصتمین سالروز تاسیس و سی‌امین سال راه‌اندازی دوره دکتری بخش شیمی دانشگاه شیراز خاطرنشان کرد: تمام فعالیت‌ها و موفقیت‌های صورت گرفته در بخش شیمی دانشگاه شیراز، مرهون زحمات صادقانه اساتید انقلابی و دلسوزی است که 30 سال پیش بسیجی‌وار تصمیم بزرگی گرفتند تا ایران عزیز را در حوزه علم و تکنولوژی برای همیشه از وابستگی به غرب وشرق برهانند و امروز همگی شاهد به ثمر رسیدن تلاش‌های آن روزهای سخت و پر امید باشیم.

رئیس سابق بخش شیمی دانشگاه شیراز خاطرنشان کرد: با تاسیس بخش شیمی دانشگاه شیراز در سال 1337 در محل سابق دانشکده پزشکی، این بخش وارد عرصه رقابت جدی با دانشگاه‌های معتبر جهان شد که فعالیت خود را ابتدا با چهار استاد آغاز و با تلاش اساتید دلسوز و با تجربه و بکارگیری تجهیزات پیشرفته در راستای اهداف آموزشی و تحقیقاتی درسال 1345 اقدام به راه‌اندازی دوره کارشناسی ارشد کرد.

خلفی‌نژاد گفت: زمانی که در هیچ یک از دانشگاه‌های کشور هنوز دوره‌های دکتری تخصصی به وجود نیامده بود، با درایت و دلسوزی اساتید و مسئولان وقت بخش شیمی و دانشگاه در سال 1364 دوره دکتری تخصصی شیمی (Ph.D) در کشور در گرایش‌های شیمی آلی و شیمی فیزیک برای نخستین در ایران پا به عرصه تحصیلات تکمیلی کشور گذاشت و متعاقب آن دوره‌های دکتری در گرایش‌های شیمی تجزیه، شیمی معدنی و شیمی پلیمر هم راه‌اندازی شد.

وی افزود: فارغ التحصیلان دوره‌های  دکتری شیمی دانشگاه شیراز  اکنون بالغ  بر 300 نفر  هستند که هم اکنون در دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی و صنایع کشور مشغول به کار هستند و  آنها شایستگی علمی و تجربی خود را به اثبات رسانده و مرتبه‌های علمی بالایی را در سطوح ملی و بین‌المللی احراز کرده‌اند.

این شیمی‌دان برجسته کشور با اشاره به اینکه تا کنون بیش از 3 هزار مقاله توسط استادان بخش شیمی دانشگاه شیراز به چاپ رسیده است گفت: از مهم‌ترین افتخارات این بخش را می‌توان به کسب 6 مقام دانشمندISI ،یک جایزه عبدااسلام، ، دو جایزه خوارزمی، شش جایزه رازی، دو جایزه تواس، یک جایزه سرآمدان، چهار جایزه علامه طباطبایی، یک جایزه کمومتریکس، سه چهره ماندگار ، یک نشان و جایزه قطب‌الدین شیرازی و کسب عنوان شیمیدان برجسته کشوری و بسیاری جوایز دیگر اشاره کرد.

خلفی‌نژاد خاطرنشان کرد: در بخش شیمی دانشگاه شیراز هم اکنون 13 استاد، پنج دانشیار، شش استادیار و تعدادی اساتید بازنشسته مشغول به فعالیت بوده و همچنین بیش از 165 دانشجو در مقطع کارشناسی، 123دانشجوی کارشناسی ارشد و 104 دانشجوی دکترا در این بخش مشغول به تحصیل هستند.
 
همزمان با شصتمین سالروز تاسیس و سی‌امین سال راه‌اندازی دوره دکتری بخش شیمی دانشگاه شیراز نوزدهمین کنگره شیمی ایران نیز در شیراز برگزار می‌شود که علاقه‌مندان برای اطلاع بیشتر می‌توانند به درگاه اینترنتی chemdep.shirazu.ac.ir و Icc19.shirazu.ac.ir مراجعه کنند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار