استاندار فارس گفت: تضاد فرهنگی ناشی از مهاجرت به کلانشهرها، رشد جرائم و ناهنجاری‌های اجتماعی را در پی دارد چنانکه 80 درصد جرائم فارس در شیراز است و عمده آن ناشی از پدیده مهاجرت است.
کد خبر: ۳۵۱۹۱
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۷ 14 May 2015

تابناک فارس به نقل از فارس:

سید محمد احمدی صبح امروز در اجلاس شهرداران و روسای شوراهای اسلامی مراکز استان‌ها که در شیراز در حال برگزاری است، اظهار داشت: لازم است که نشست شیراز دستاوردی عینی داشته و حداقل در اثر برگزاری آن و تبادل تجارب، بحث مدیریت واحد شهری یک گام پیش رود.

وی افزود: در تمام دنیا پذیرفته‌اند موارد مختلف شهری، زیر نظر مدیریت شهرداری اداره شود چرا که بر اساس اصل بازده نزولی، افزایش دستگاه‌های تصمیم‌گیر و عمل‌کننده، باعث می‌شود کار بیشتر گره بخورد.

نماینده عالی دولت در فارس تصریح کرد: در شرایط امروز اقتصادی کشور، باید از تجارب یکدیگر استفاده کنیم و بدانیم که باز کردن یک گره از کار مردم در شرایط فعلی یک جهاد است و ما ثابت کرده‌ایم که می‌توانیم و اگر به خود باور داشته باشیم تمام دنیا نمی‌تواند در برابر اراده مردم ما ایستادگی کند.

احمدی یادآور شد: استان فارس بزرگ‌ترین استان کشور با 29 شهرستان، 85 بخش و 102 شهر است و دارای 5 میلیون نفر جمعیت است و توانمندی‌های بسیاری دارد که اگر مورد توجه قرار گیرد استان را متحول می‌سازد.

وی در ادامه گفت: گردشگری فارس با توجه به زیرساخت‌هایی که قبل و بعد از اسلام داشته، مزیت ویژه آن محسوب می‌شود اما در قیاس با کشورهای منطقه چندان که باید فعال نشده است.

استاندار فارس تصریح کرد: پدیده شهرنشینی که تناسب بین جمعیت شهری و روستایی را بر هم می‌زند یکی از معضلات پیش روی ما است و همین معضل تناسب جمعیت شهرها و روستاها و کلانشهرها را بر هم زده و حاشیه‌نشینی را در شهرها به وجود آورده است.

وی خاطرنشان کرد: دو موج مهاجرت در ایران رخ داده که یک مورد پس از اصلاحات ارضی و دومین موج مهاجرت، بعد از انقلاب بوده است.

احمدی ادامه داد: تضاد فرهنگی ناشی از مهاجرت به کلانشهرها، رشد جرائم و ناهنجاری‌های اجتماعی را در پی دارد چنانکه 80 درصد جرائم فارس در شیراز است و عمده آن ناشی از پدیده مهاجرت است.

استاندار فارس با اشاره به اینکه مهاجرت به کلانشهرها از سر اجبار بوده و به سبب نبود اشتغال رخ می‌دهد، افزود: ما پس از انقلاب در زمینه تنوع معیشت مردم کار نکرده‌ایم و عمده شغل مردم دامداری و کشاورزی بوده که به سبب خشکسالی، دامداران دام خود را از دست داده و کشاورزان محصولی به دست نمی‌آوردند.

احمدی متذکر شد: در خیلی از شهرستان‌های ما حتی دو کارگاه تولیدی وجود ندارد و صنعتی اگر وجود دارد در شهرهای بزرگ‌تر است که اینها همه آسیب‌زا است.

نماینده عالی دولت در فارس اضافه کرد: برای ایجاد توازن جمعیتی، باید از مهاجرت به کلانشهرها که بودجه محدود دارند ممانعت به عمل آوریم و از تجارب بهتر در این موارد بهره ببریم.

استاندار فارس همچنین گفت: اقتصاد ما اقتصادی ضعیف است و باید تلاش کنیم شهرهایمان پرجاذبه شود که شیراز به عنوان سومین مقصد گردشگری کشور، سال گذشته 150 هزار توریست داشته که با کشورهای همسایه قابل قیاس نیست.

احمدی ادامه داد: ما وقت آزمون و خطا نداریم و باید بنشینیم نقاط قوت و ضعف شوراها و شهرداری را بررسی کنیم و اگر تقابلی وجود داشته آن را علت‌یابی و رفع کنیم.

کارآیی و چابکی مجموعه‌های دولتی ضرورت دارد

مدیر ارشد اجرایی فارس در ادامه اظهار داشت: من خود را عضو بیست و دوم شورای شهر شیراز دانسته و در کنار آنان، از مدیران حق مردم را مطالبه می‌کنم.

احمدی افزود: کل وزارتخانه‌های ژاپن هشت تا 9 عدد است و سوئیس هفت والی یا استاندار دارد که همان افراد شورای وزیران را تشکیل می‌دهند و از بین آنان نیز رئیس‌جمهور انتخاب و کشورشان نیز به بهترین نحو اداره می‌شود اما ما با این همه منابع به سبب آن که با هم تضاد داریم و نمی‌توانیم فرد بزرگ‌تر از خود را تحمل کنیم دچار مشکل هستیم.

استاندار فارس خاطرنشان کرد: نشست شیراز باید نتیجه‌ای داشته باشد که نفع آن به کشور برسد و این جمع که با حضور روسای شوراهای کلانشهرهای بزرگ تشکیل شده می‌تواند در مدیریت شهری تحول بیافریند.

وی در پایان اظهار داشت: ما می‌توانیم در دانش شهرسازی در جهان حرف داشته باشیم که توان مردم ما کم نیست اما به سبب توجه بیش از حد به خود و مسائل حاشیه‌ای در جایگاه شایسته خود قرار نداریم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار