معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد گفت: هنوز بسیاری از بیماران مبتلا به سلیاک در کشور و به تبع آن در استان یزد شناخته نشده‌اند.
کد خبر: ۳۵۰۵۴۳
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۸ 28 December 2016

به گزارش تابناک یزد،علی دهقان  در سمینار علمی آزمایشگاه و بالین بیماری سلیاک اظهار داشت: با توجه به طیف بزرگ بیماران سلیاک، این بیماران نیاز به توجه ویژه‌تری در حوزه درمان دارند.

وی عنوان کرد: این بیماران بسیار مظلوم هستند زیرا اصلا دیده نمی‌شوند و این در حالی است که بسیاری از خانواده‌ها برای درمان آنها و تهیه مواد غذایی برای این بیماران مستاصل هستند.

دهقان ادامه داد: به دلیل مشکلاتی که در زمینه درمان، دارو و غذای بیماران مبتلا به سلیاک وجود داشت، حوزه درمان دانشگاه علوم پزشکی به این موضوع ورود پیدا کرد و کلینیک سلیاک در یزد به راه افتاد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد تصریح کرد: وزات بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز از این کلینیک حمایت کرد و دستگاه آندوسکوپی و برخی تجهیزات دیگر برای این کلینیک ارسال کرد.

دهقان خاطرنشان کرد: آزمایشگاه‌ها نیز در این حوزه وارد عمل شدند و گرچه اندکی دیر است، اما اقدامات خوبی در حوزه شناسایی و درمان بیماران مبتلا به سلیاک در حال انجام است.

وی با اشاره به اینکه تهیه موادغذایی این بیماران با مشکلات مواجه است، افزود: با هماهنگی حوزه غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، در فروشگاهی که مربوط به دانشگاه علوم پزشکی یزد است، نمایشگاهی از محصولات فاقد گلوتن (پروتئین گندم) دایر شد تا خلوص و سلامت این موادغذایی برای بیماران سلیاکی سنجیده شود.

دهقان تصریح کرد: خانواده‌ها نیز در این موضوع درگیر شدند و اکنون برخی شرکت‌های معتبر در این حوزه شناسایی و کار تامین موادغذایی مورد نیاز این بیماران از این شرکت‌ها انجام می‌شود.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد یادآور شد: بسیاری از بیماران مبتلا به سلیاک هنوز در استان یزد شناسایی نشده‌اند اما امیدواریم با ارتقاء آگاهی‌های مهم و ضروری در زمینه این بیماری، بتوانیم در شناسایی بیماران در سطح استان موفق عمل کنیم.

به گزارش فارس، سلیاک نوعی بیماری گوارشی است که در آن بیمار به گلوتن یا پروئین گندم واکنش نشان می‌دهد و یکی از راه‌های جلوگیری از بروز حملات آن، پرهیز از مصرف گندم، جو و غلات مشابه و فرآورده‌های آنهاست.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۳۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۹
الله اکبر
مژده باد برشما مردم شریف یزد
علیرغم پشتیبانی و حمایت جدی مدیرعامل هلال احمر یزد ازمدیرغیرقانونی و متخلف داروخانه که نقش بسزائی در قاچاق و فروش داروهای دست چندم به بیماران سرطانی و خاص داشت برغم سکوت مسئولین استان به همت و پیگیریهای پرسنل خدوم هلال احمر از کار اخراج گردید
به امید مژده ای دیگر
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار