آیت‌الله ایمانی گفت: روابط عمومی مهم‌ترین و ارزشمندترین هنر است و برخی می‌گویند که این تشکیلات رهاورد غرب است و ما از این مجموعه‌ها استفاده می‌کنیم، اما روابط عمومی همزاد زندگی اجتماعی و همراه بازندگی جمعی انسان شکل‌گرفته و در تعالیم انبیا نیز هدایت‌های لازم در این امر صورت گرفته است.
کد خبر: ۳۵۰۱۳
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۰:۳۰ 14 May 2015

تابناک فارس به نقل از روابط عمومی نهاد نماینده ولی فقیه در فارس، آیت‌الله اسدالله ایمانی در دیدار اعضای روابط عمومی‌های ادارات شیراز با وی اظهار داشت: روابط عمومی برای تمام موجوداتی که زندگی جمعی دارند و در قالب یک اجتماع زندگی می‌کنند، به‌عنوان یک نیاز مطرح است و به‌خاطر اینکه انسان بیش از تمام موجودات عالم در قالب جامعه حرکت و زندگی می‌کند؛ روابط عمومی برای او از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

وی افزود: به همین سبب خداوند متعال با دو وسیله برای روابط عمومی که در اختیار انسان است، کار خود را معرفی می‌کند و معرف آن دو کار نشان می‌دهد.

امام جمعه شیراز در ادامه گفت: یکی از ابزارهای روابط عمومی بیان و زبان است، که با آن بتواند آنچه در دل دارد و می‌خواهد به مخاطب خود منتقل کند، بگوید؛ که خداوند فرمود معلم بیان انسان‌ها خداست و راه دیگری که مکنونات قلب و دل به دیگران منتقل می‌شود قلم است که باز خداوند در به‌کارگیری قلم نیز معلم انسان است که نشان از اهمیت اصل روابط عمومی و نقش سازنده آن در اجتماعات دارد.

آایمانی اضافه کرد: بر همین اساس تمام ادیان آسمانی جایگاه ویژه‌ای برای تشکیلات روابط عمومی در مجموعه خود داشتند، اما بدون نام و نشان، یعنی اسمی به‌عنوان یک‌نهاد و تشکیلات به‌نام روابط عمومی نبود و برای روابط عمومی یک جایگاه ویژه‌ای قائل بودند.

وی ادامه داد: پیامبر اسلام در میان پیامبران جایی را در مدینه مشخص کرده بود برای وافدین، یعنی دسته‌ها و گروه‌هایی که از اطراف خدمت پیامبر می‌آمدند و مسائل را مطرح می‌کردند؛ آنجا پیامبر سخنگو دارد و سخنگوی پیامبر با هیئت‌ها و جمعیت‌هایی که به ملاقات رسول خدا می‌آمدند و گزارش کار می‌دادند سخن می‌گوید و مطالب پیامبر را برای آن‌ها منعکس می‌کند.

نماینده ولی فقیه در فارس همچنین گفت: این مسئله آن‌قدر در دین اسلام توسعه داشته و گسترش‌یافته، که حتی نسبت به مشرکین نیز تشکیلات روابط عمومی یک تشکیلات و جایگاه ویژه‌ای بوده و خداوند به پیامبر اسلام دستور می‌دهد اگر کسی آمد و گفت من نیاز دارم بدانم اسلام چیست باید با آغوش باز و روی گشاده با او روبه‌رو شویم و مسئول روابط عمومی آنچه لازم است به او بگوید و بعد او را بدرقه کند تا به محل و مأمن اصلی خود برسد و از دسترس کسانی که ممکن است برای او باعث آزردگی و اذیت و آزار شوند حفظ کند.

ایمانی در ادامه بیان کرد: مشاهده می‌کنیم که روابط عمومی پیامبر حتی نسبت به مشرکین نیز فعال بوده تا چه رسد به مسلمانان و بازگو کردن اهداف و ایده‌ها و فعالیت‌های پیامبر با دیگر فرقه‌ها و جمعیت‌ها و بر همین اساس تشکیلات روابط عمومی یک‌نهاد ریشه‌دار و همزمان با تاریخ زندگی انسان است.

امام جمعه شیراز تصریح کرد: برخی می‌گویند که این تشکیلات رهاورد غرب است و ما از این مجموعه‌ها استفاده می‌کنیم، اما روابط عمومی همزاد زندگی اجتماعی و همراه بازندگی جمعی انسان شکل‌گرفته و در تعالیم انبیا نیز هدایت‌های لازم در این امر صورت گرفته است.

نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: امسال سال همدلی و هم‌زبانی است، یعنی نقش عمده‌ای برای روابط عمومی قائل شدند که پیوند میان دل‌ها را مستحکم کنند و پیوند دولت و ملت را استوارتر از گذشته بسازند و این استوارسازی الزاماتی دارد، یکی از آن‌ها این است که روابط عمومی دستگاه‌های مختلف فعالیت‌های مثبت در راستای منافع مردم را خوب بازگو و منعکس کنند.

وی افزود: روابط عمومی‌ها از بیان و قلم که خدا به‌عنوان دو نعمت به انسان داده برای انعکاس خدمات دولت و ملت استفاده بهینه شود و سپس نیازهای جامعه و مخاطب را منعکس و منتقل کنند، کاری که بخشی از آن را رسانه‌ها انجام می‌دهند.

آیت‌الله ایمانی گفت: مجموعه روابط عمومی‌ها باید امسال در تحکیم روابط بین گروه‌ها و اقشار مختلف نقش ایفا کرده و از افراط‌گرایی پرهیز کنند، جامعه را به سمت‌وسوی تحمل یکدیگر پیش ببرند و از اینکه در مقابل کوچک‌ترین حادثه برآشفته شوند آن‌ها را پرهیز دهند.

امام جمعه شیراز اضافه کرد: رسانه‌ها می‌توانند زبان گویای روابط عمومی‌ها باشند نه اینکه روابط عمومی دنباله‌رو رسانه‌ها باشند.

وی ادامه داد: نقش رسانه‌ها این است که بتوانند مسائل و مطالب حقیقی جامعه را که از طریق روابط عمومی انعکاس پیدا می‌کند، با ادبیات قابل‌فهم برای جامعه بیان کنند، پس روابط عمومی‌ها می‌توانند موتور محرکی برای رسانه‌ها باشند و رسانه‌ها را در راستای منافع اساسی جامعه به‌کار گیرند.

ایمانی در ادامه بیان داشت: فردی که مسئولیت روابط عمومی را به عهده دارد، یک انسان‌شناس به معنای واقعی کلمه است، یعنی روان انسان‌ها را می‌شناسد، جامعه انسان‌ها را می‌شناسد، نیازها را درک می‌کند و با ادبیات مناسب با مردم به سخن می‌نشیند.

وی اضافه کرد: در اسلام مسئله‌مدارای با مردم که نصف عقل مطرح‌شده، یعنی انسان با افراد جامعه مدارا کند و سر ستیز نداشته باشد، نهی از برخورد قهری که احساسات و عواطف مردم را جریحه‌دار کند و آن‌ها را به تقابل وا‌دارد موردتوجه و عنایت خاصی قرار گرفته است.

امام جمعه شیراز تصریح کرد: روابط عمومی هر اداره‌ای، زبان، ‌چهره و ‌بیان و قلم آن اداره است و مسئولان و مدیران ادارات باید احساس نیاز به روابط عمومی کنند، یعنی زمانی روابط عمومی بیانگر خدمات واقعی ادارات و سازمان‌ها و نهادها برای جامعه است؛ مدیر دنبال روابط عمومی می‌گردد تا منعکس‌کننده خوبی برای افکار، ایده‌ها، خدمات و کارهای مثبت آن سازمان و نهاد باشد.

ایمانی تصریح کرد: به‌جای اینکه روابط عمومی دنبال مدیر باشد و نیاز به او داشته باشد، مدیر به روابط عمومی نیازمند است.

وی گفت: هر انسانی در گرو زبان و قلمش است، زبان شخصیت انسان را تنظیم می‌کند، اگر روابط عمومی جایگاه خود را بشناسد و به دنبال جایگاه خود باشد، شخصیت اداره نیز در روابط عمومی خلاصه می‌شود.

ایمانی ادامه داد: هویت اداره‌ها در روابط عمومی آن‌هاست، اگر این هویت را روابط عمومی به اداره ندهد، اداره نقص دارد.

نماینده ولی فقیه در فارس بیان کرد: روابط عمومی مهم‌ترین و ارزشمندترین هنر است و اگر به این نکته توجه داشته باشیم تمام مدیران خواه‌وناخواه به دنبال روابط عمومی فعال و قوی و دارای جایگاهی بلند خواهند بود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار