هر دو دقيقه يك نوجوان 15 تا 19 ساله در جهان به ويروس HIV مبتلا مي‌شود / پايان بخشيدن به ايدز بدون پاسخ به نيازهاي نوجوانان و كودكان انجام پذير نيست
کد خبر: ۳۳۸۵۰۵
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۵ - ۲۳:۲۳ 04 December 2016
کریستین ویگاند معاون دفتر نمایندگی صندوق کودکان سازمان ملل متحد در ایران در پیامی به مناسبت روز جهاني ايدز 2016 با بیان این که "هر دو دقيقه يك نوجوان 15 تا 19 ساله در جهان به ويروس HIV  مبتلا مي‌شود"، تاکید کرد: پايان بخشيدن به ايدز بدون پاسخ به نيازهاي نوجوانان و كودكان انجام پذير نيست.

به گزارش وبدا، کریستین ویگاند در این پیام اشاره کرد: در سال 2016 وزارت بهداشت و يونيسف با همكاري هم مراكز «آل – اين» را با عنوان باشگاه‌هاي سلامت و مشاوره نوجوانان و جوانان براساس طرح جهاني «آل – اين» براي پاسخگويي به نوجوانان در زمينه مسائل مرتبط با اچ آي وي در ايران افتتاح كردند. اين مراكز براساس نيازهاي خاص نوجوانان براي دسترسي به اين گروه سني طراحي شده‌اند و قصد دارند تا در راستاي تسريع تلاش‌هاي جهاني، همه‌گيري ايدز را تا سال 2030 پايان بخشند.

متن کامل معاون دفتر نمایندگی صندوق کودکان سازمان ملل متحد در ایران به مناسبت روز جهانی ایدز به شرح زیر است:

 

باعث افتخار من است كه امروز در جمع شما حاضر باشم و در همايشي كه به مناسبت بزرگداشت روز جهاني ايدز برگزار شده است صحبت كنم و بر تلاش و تعهد مشتركمان براي داشتن نسلي عاري از اچ آي وي تاكيد نمايم.

در روز اول دسامبر سال 2016 مصادف با روز جهاني ايدز، دفتر جهاني يونيسف گزارشي را با عنوان «براي هر كودك، پايان ايدز: هفتمين گزارش ارزيابي وضعيت كودكان و ايدز » منتشر كرد. اين گزارش عزم همگان را براي انجام پيشرفت‌هاي اساسي در پيشگيري، درمان و مراقبت از كودكان و نوجوانان مي‌طلبد و خطر كاهش توجه و بودجه نسبت به اچ آي وي / ايدز را يادآور مي‌شود.

اجازه مي‌خواهم تا گزيده‌اي از يافته‌هاي هشدارآميز اين گزارش را براي شما بازگو نمايم. يافته‌هايي كه همه‌ي ما را ملزم مي‌كند تا به سرعت و مقتدرانه براي پايان دادن به همه‌گيري ايدز اقدام نماييم؛ به ويژه همه‌گيري ايدز در ميان رده سني كودكان و نوجوانان كه تاحد زيادي از پيشرفت‌هاي اين حوزه عقب مانده‌اند.

در سطح جهاني، يكي از آسيب‌پذيرترين گروه‌هايي كه با بالاترين ميزان خطر مرگ و مير به دليل اچ آي وي رو به رو هستند، كودكان صفر تا 4 ساله‌اند. تشخيص و درمان در اين كودكان يا خيلي دير صورت مي‌گيرد، يا هرگز تشخيصي صورت نمي‌گيرد. در صورت عدم درمان به موقع، نيمي از كودكاني كه با اچ آي وي زندگي مي‌كنند تا سن دو سالگي ميميرند. باعث خرسندي است كه پيشرفت‌هاي چشمگيري براي جلوگيري از انتقال ويروس اچ آي وي از مادر به فرزند در جهان انجام گرفته است. بين سال‌هاي 2000 تا  2015 از 1.6  ميليون مورد انتقال مادر به فرزند به موقع جلوگيري شد.

با وجود موفقيت‌هاي به دست آمده براي جلوگيري از همه‌گيري ايدز در ميان گروه‌هاي جمعيتي مختلف در سطح جهان، پيشرفت‌ها براي كاهش ابتلاي افراد جديد به اچ آي وي در ميان نوجوانان محدود بوده است و سطح دانش آنها نسبت به اين بيماري در دهه اخير افزايشي نداشته است. تا پايان سال 2015، در جهان حدود 2 ميليون نوجوان در گروه سني 10 تا 19 سال با اچ آي وي زندگي مي‌كردند؛ اين يعني افزايشي 28 درصدي از سال 2005 آمار و ارقام نشان مي‌دهد كه هر دو دقيقه، تكرار مي‌كنم، "هر دو دقيقه يك نوجوان 15 تا 19 ساله در جهان به اين ويروس مبتلا مي‌شود".

در جمهوري اسلامي ايران، وزارت بهداشت قدم‌هاي محكم و استواري را براي جلوگيري از شيوع اچ آي وي/ ايدز در ميان كودكان و نوجوانان در راستاي تعهدات جهاني‌اش به اهداف توسعه هزاره و در حال حاضر آرمان‌هاي توسعه پايدار، به خصوص آرمان شماره 3 درباره سلامت و رفاه برداشته است. بيش از يك دهه است كه دفتر يونيسف از تلاش‌هاي وزارت بهداشت در حوزه برنامه‌هاي پيشگيري از ايدز در ميان كودكان و نوجوانان پشتيباني مي‌كند و هم اكنون آماده است تا اين همكاري‌ها را تقويت كرده و در چارچوب برنامه جديد مشترك كشوري براي سال‌هاي 2017 تا 2021 همكاري‌هايش را با اين وزارتخانه در حوزه اچ آي وي و كودكان ادامه دهد.

يونيسف حمايت خود را از برنامه وزارت بهداشت براي پيشگيري از انتقال اچ آي وي از مادر به فرزند ادامه خواهد داد، موضوعي كه در راستاي سند تحول سلامت و اولويتي در برنامه ملي راهبردي ايران است. در سال 2016 وزارت بهداشت و يونيسف با همكاري هم مراكز «آل – اين» را با عنوان باشگاه‌هاي سلامت و مشاوره نوجوانان و جوانان براساس طرح جهاني «آل – اين» براي پاسخگويي به نوجوانان در زمينه مسائل مرتبط با اچ آي وي در ايران افتتاح كردند. اين مراكز براساس نيازهاي خاص نوجوانان براي دسترسي به اين گروه سني طراحي شده‌اند و قصد دارند تا در راستاي تسريع تلاش‌هاي جهاني، همه‌گيري ايدز را تا سال 2030 پايان بخشند.

در حال حاضر، 5 باشگاه سلامت و مشاوره نوجوانان و جوانان در تهران، شيراز، اهواز و كرمانشاه هر روز پذيراي نوجوانان و جواناني هستند كه به اين مركز مراجعه مي‌كنند. آنها در اين مراكز خدمات مشاوره دريافت مي‌كنند؛ درباره رفتارهاي پرخطر مطلع مي‌شوند و آگاهيشان در حوزه‌ي ابتلا به اچ آي وي از راه آموزش و فعاليت‌هاي تفريحي افزايش مي‌يابد. در واقع خود نوجوانان و جوانان در روند تاسيس و طراحي اين مراكز مشاركت كردند و نيازها و ويژگي‌هاي خاص شخصيتي‌شان در طراحي مركز مورد تحليل قرار گرفت. بسيار خرسندم كه خود نوجوانان بخشي از اين حركتب راي پايان بخشيدن به همه‌گيري ايدز شده‌اند.

ما نياز داريم تا با همكاري يكديگر به نوجوانان و جوانان دسترسي پيدا كنيم و به آنها كمك كنيم تا سالم و ايمن بمانند. يكي از گروه‌هاي تاثيرگذار جامعه براي دسترسي به جوانان و افزايش آگاهي آنان از پديده‌ها، افراد مشهور و نام آوران جامعه هستند. در اينجا مي‌خواهم از سفير حسن نيت يونيسف در ايران خانم مهتاب كرامتي كه سهم به سزايي در حمايت از برنامه‌هاي پيشگيري از اچ آي وي در ميان جوانان و نوجوانان دارد و هميشه همراه ما بوده است تشكر ويژه‌اي نمايم. همچنين مايلم از آقاي علي كريمي فوتباليست محبوب ايراني كه امروز در جمع ما حاضر شدند تا حمايت خودشان را از برنامه پيشگيري اچ آي وي نشان دهند سپاسگزارم.

اين دقيقا همان كاري است كه ما نياز داريم انجام دهيم . دست در دست هم دهيم و تعهدمان را بار ديگر براي پيشگيري از اچ آي وي تجديد نماييم. پيمان نسلي عاري از اچ آي وي پيماني است كه بايد به آن متعهد بمانيم. اما پايان بخشيدن به ايدز بدون پاسخ به نيازهاي نوجوانان و كودكان انجام پذير نيست.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار